Tror man kan köra utan konding. Men det är ju inte fel att ha några hemma om radion börjar bete sig konstigt.

iSnobben skrev:
Det här var ju väldigt intressant måste jag säga. Jag som typ hade bestämt mig för att köra HC2 men nu verkar det ju som att man kan spara en del sköna slantar på framförallt tempsensorer. Fungerar detta med Vera Lite också eller måste man ha en Vera 3?
Ja. Absolut. Men använder du redan (den enda) USB porten för loggning får du skaffa dig en USB-hub så du får plats för Arduinon.

iSnobben skrev:
Vad kostar det att bygga en tempsensor med allt som behövs för att drivas via batteri?
Antar att du läst min inköpsguide på wikin. Där får du ungefärliga prisuppgifter om du köper basprylarna från Kina. Köper du i Sverige blir det naturligtvis dyrare men du får hem det snabbare.
Jag har ännu inte själv byggt en batteridriven enhet men har sökt en del information.

Antingen kör man 3 alkaliska AAA/AA batterier direkt in på 5V Vcin på Arduino pro mini (för att slippa regulatorer som drar en del ström).
Ett annat alternativ är att köra en step-up regulator och 1-2 AA/AAA batterier.

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Boost-Converter-Step-Up-Module-1-5V-to-5V-500mA-/121142828799?

Så svaret på din fråga om priset beror på många faktorer. Köper du kina och behöver inkludera vera-gatewayen i priset (eftersom du måste ta emot informationen) skulle jag tippa på 2-300 kr

Redigerat:
Gokväll,

Nu har jag äntligen tillräckligt med pryttlar tillräckligt kunna göra något kul i helgen. Lite vin på detta så kan det ju inte bli dåligt :D

20131004_182140.jpg

Trevlig helg!

• Gilla
mulpac och 3 till
  • Laddar…
Tjohoo, gick inte så snabbt som jag trodde...kom både fest och dejt mellan :)

Lite tankar och input....
Gateway

1. Sektionen "Installing the Vera plugin" hör mer hemma under Vera Gateway än på förstasidan
  2. Beskrivningen på "Installing the Vera plugin" justeras
    • Alla filer är ju inte obligatoriska utan antar att bara *_Arduino* är obligatoriska. Kanske skulle BarometerSensor och DistanceSensor flyttas till ett Vera-subdir under respektive sensor?! (t.ex. för en simpel DS18B20 så behövs inte alla)
    • På punkt 2 borde det stå "...device go to APPS->Develop Apps->Create Device...."
    • Screenshot - så fick jag device "Arduino Gateway Plugin[]" och en annan port (3481). Kanske även ange att baud rate skall justeras upp

Radiokommunikation
  1. Bra att hålla en gemensam approach på hur radiomodulen kopplas in och dela denna mellan gateway och sensorer

Dallas Temperature Sensor
  1. För att hålla det konsistent med radiomodulen så bör följande ändras "In the sketch provided I've used digital pin 2 for input." till "In the sketch provided I've used digital pin 3 for input." då D02 är upptagen av radion enligt ovan och sketchen modifieras likaså

Några frågor:
  • För att koppla flera DS18B20 givare till samma så länkar du till en koppling som kallas för "Parasite Power Connection" som jag såg på denna sajt.Finns det något i koden eller speciella fördelar med "Parasite" jmfr med "Normal"??
  • Har du testat hur inkapsling (platslåda) påverkar räckvidden av radion?
  • Några (nya) tankar/idéer på inkapsling?
    • Jag har skaffat några JOEL kopplingsdosor (bra utan skruv-pinnen i mitten) men hade ju varit fint med lite skruvar för att hålla sakerna på plats. Kanske skall man göra en "mockup" Nano/Mini och gjuta fast lämplig mutter med epoxi...

Nu är det bara att invänta mer beställda Kina-grejer och projektera/beställa ytterligare komponenter :)

EDIT: Min test är baserad på tag 1.2.1

Nu har hälften av mina grejer anlänt. Tyvärr inte 2,4Ghz modulerna eller dupont--kablarna. Så inte mycket jag kan greja med. :)

Samt. Gör jag något fel. Jag får inte fram några Arduino Sketches på mios-sidan.
Får liknade detta felmedelande på de olika sidorna.
No node trunk/Arduino/libraries at revision cfdd5fb7b1fd1794a58b4e4b79ad065a0fce1fd3

Redigerat:
Flyttade över till GIT igår. Det finns en länk längst ner på wikisidan (changelog) till en zip med version 1.21.

Det som ligger i GIT just nu är under utveckling till 1.3 så använd inte denna kod ännu!

• Gilla
pb76
  • Laddar…
Tummen upp hek! :)
Vera Gateway sketchen är compilerad och överförd till min Arduino Nano. Men som sagt. Saknar ännu lite saker för att komma igång och testa mera :)

• Gilla
Hoffan
  • Laddar…
jocke4u skrev:
Några frågor:
  • För att koppla flera DS18B20 givare till samma så länkar du till en koppling som kallas för "Parasite Power Connection" som jag såg på denna sajt.Finns det något i koden eller speciella fördelar med "Parasite" jmfr med "Normal"??
  • Har du testat hur inkapsling (platslåda) påverkar räckvidden av radion?
  • Några (nya) tankar/idéer på inkapsling?
    • Jag har skaffat några JOEL kopplingsdosor (bra utan skruv-pinnen i mitten) men hade ju varit fint med lite skruvar för att hålla sakerna på plats. Kanske skall man göra en "mockup" Nano/Mini och gjuta fast lämplig mutter med epoxi...

EDIT: Min test är baserad på tag 1.2.1
Parasite kräver bara två tåtar.

Plast tror jag inte påverkar räckvidden (om den inte innehåller metall i färg etc).

Näe.. har inte hunnit bygga ihop mina sensorer ännu. Axill (på miso forum) har en 3D printer. Verkar cool. Han skulle skicka en låda till mig för gatewayen.

Kommer du implementera funktion för att pusha variabler till sensorerna? Bra om man vill kunna tex sätta tröghet (tex skicka endast om newvalue skiljer sig mer än lastvalue +- x) för att öka sensorernas batteritid.

Det går redan i 1.21. Kolla hur reläet fungerar där jag pushar ut värdet. Du kan även göra en push från en scen (advanced->välj arduino gateway->sendCommand) eller luakod. Men då måste radion vara igång och sensorn måste lyssna hela tiden.

Vill du hämta värden vid uppstart gör du en requestStatus från din sensor.

• Gilla
h33rman
  • Laddar…
Har man mycket inkopplat med parasit kan man få effekten att den mikroskopiska kondingen i komponenten inte hinner ladda upp alltid med underliga bieffekter om jag minns rätt från andra forum.

hek skrev:
Oj... projektet växer. Här hittar man senaste planen.

[länk]
Kul med roadmapen och säger det igen du håller ett bra tempo. Nu har jag fått hem nya nanos och har kommit hyfsat långt på en python tolkning av lua koden (version 1.2) för Veran. Ska som jag sagt innan köra gatewayen på en raspberry. Återstår några funktioner för att kunna börja spara värden. Sedan får det snabb knackas något GUI.

• Gilla
hek
  • Laddar…
hek skrev:
Oj... projektet växer. Här hittar man senaste planen.

[länk]

Trevligt med en roadmapp så vi kan se vad som händer härnäst.

Jag såg att du funderade på att lägga till stöd för 433. Jag funderar på att ta steget från nexa kontrollers och telldus över till Z-wave och Vera och tycker att detta hade varit väldigt intressant att fortfarande kunna använda min gamla utrusning. Har sett läst om många andra som tänker ta samma steg som säkert också skulle uppskatta denna utveckling.

Men det kanske är ett väldigt stort projekt för dig att få Arduino att prata med olika 433 produkter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.