251 597 läst ·
1 010 svar
252k läst
1,0k svar
Bygga egna sensorer - Hemautomation
hek skrev:
Får detta som fel. å så pekar den på rad 56
ServoActuator.ino: In function 'void setRelayStatus(message_s)':
ServoActuator:56: error: 'V_UP' was not declared in this scope
ServoActuator:60: error: 'V_DOWN' was not declared in this scope
ServoActuator:64: error: 'V_STOP' was not declared in this scope
Du har glömt att lägga in den nya Sensor.h i vera-bibliotekskatalogen som jag checkade in tillsammans med exemplet du testar.
Du skall också ladda upp två vera plugin-filer.
Här ser du vilka filer du måste uppdatera från senaste commiten:
http://code.mios.com/git_public/mio...18507afa254695f682ff1efbe46fc566dfdf295a?js=1
Rekommenderar att kika där för att se exakt i vilka filer jag har ändrat.
-----
Angående loggen... Startade du om din sensor flera gånger när detta loggades?
Här kommer presentationen för radio noden:
0;0;4;11;Received message: from=2, to=0, childId=255, mtype=0, type=17, crc=52, payload='1.2+'
Här berättar sensorn vem den har som förälder:
0;0;4;11;Received message: from=2, to=0, childId=255, mtype=4, type=7, crc=14, payload='0'
0;0;4;11;Message crc ok.
2;255;4;7;0
Här kommer ett meddelande från en annan radio (3). Som verkar ha felaktig checksumma.
0;0;4;11;Received message: from=3, to=3, childId=3, mtype=3, type=48, crc=48, payload='0'
0;0;4;11;Message crc error.
Här presenterar sensorn sin luftfuktighetsenhet
0;0;4;11;Received message: from=2, to=0, childId=0, mtype=0, type=7, crc=65, payload='1.2+'
0;0;4;11;Message crc ok.
Här kommer skräp.. troligtvis när din senor försöker skicka den andra temperatur presentationen.
0;0;4;11;Received message: from=178, to=178, childId=178, mtype=2, type=43, crc=43, payload='++++'
http://code.mios.com/git_public/mio...18507afa254695f682ff1efbe46fc566dfdf295a?js=1
-----
0;0;4;11;Received message: from=2, to=0, childId=255, mtype=0, type=17, crc=52, payload='1.2+'
0;0;4;11;Received message: from=2, to=0, childId=255, mtype=4, type=7, crc=14, payload='0'
0;0;4;11;Message crc ok.
2;255;4;7;0
Här kommer ett meddelande från en annan radio (3). Som verkar ha felaktig checksumma.
0;0;4;11;Received message: from=3, to=3, childId=3, mtype=3, type=48, crc=48, payload='0'
0;0;4;11;Received message: from=2, to=0, childId=0, mtype=0, type=7, crc=65, payload='1.2+'
0;0;4;11;Message crc ok.
Här kommer skräp.. troligtvis när din senor försöker skicka den andra temperatur presentationen.
0;0;4;11;Received message: from=178, to=178, childId=178, mtype=2, type=43, crc=43, payload='++++'
Du verkar ha ändra rätt till 9,10.zuper skrev:Jag har väldiga problem att få det att fungera (min gateway hittar inte min sändare, trots massor av olika försök).
När jag kör "pingpair" står det såhär i koden:
RF24 radio(9,10);
// sets the role of this unit in hardware. Connect to GND to be the 'pong' receiver
// Leave open to be the 'ping' transmitter
const int role_pin = 5;
Ska jag dra en anslutning mellan pinne 5 och GND då? Vad ska resultatet bli om jag bara kör EN styck?
På den ena skall du dra en kabel mellan pinne 5 och GND. Det är för att dom skall veta vad dom har för roll.
Tror inte det är så roligt att bara köra med en eftersom den då kommer att skicka-misslyckas.
zuper skrev:Kan tillägga att jag hela tiden får detta meddelandet när jag kör pingen (jag har bara en enhet igång, alltså ingen som tar emot nu..)
Jag gjorde det på två stycken sändare, det ser då ut lika dant som ovan på båda två. Vad betyder detta?
Sedan märker jag att radiokretsen blir väldigt varm, ska det vara så?
Behöver hjälp att få igång allt..
Varmt är INTE bra! Då har du troligtvis kopplat fel.
Är du säker på att du tittat på bilden korrekt. Observer att du du ser den underifrån.
hek skrev:Du har glömt att lägga in den nya Sensor.h i vera-bibliotekskatalogen som jag checkade in tillsammans med exemplet du testar.
[länk]
-----
0;0;4;11;Message crc ok.
2;255;4;7;0
0;0;4;11;Message crc ok.
Fast det fanns väl inslag där även tempsensorn skickade sina värden typ en gång..
Å ja det kan stämma att jag startade om en gång
Kopplat fel har jag inte, inte vad jag tror iallafall.. Här ser du två bilder på min radiokrets.
På kretsen står det tryckt:
GND
VCC
CE
CSN
SCK
MOSI
MISO
IRQ
Då har jag kopplat till den pinnen på Arduino-kortet som det står i din lista.
http://code.mios.com/trac/mios_arduino-sensor/wiki/ConnectingRadioModule
Spänningen mot radiokretsen är ca 3,5V, iallafall mellan VCC och GRD.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På kretsen står det tryckt:
GND
VCC
CE
CSN
SCK
MOSI
MISO
IRQ
Då har jag kopplat till den pinnen på Arduino-kortet som det står i din lista.
http://code.mios.com/trac/mios_arduino-sensor/wiki/ConnectingRadioModule
Spänningen mot radiokretsen är ca 3,5V, iallafall mellan VCC och GRD.
@zuper
Din radio verkar ju ha en regulator på sig och man läser här:
https://www.sparkfun.com/products/691
Det betyder troligtvis att du skall mata den med 5V om jag förstår rätt. Skickar du 3.3 och under så kommer den säker ha svårt att fungera.
Din radio verkar ju ha en regulator på sig och man läser här:
https://www.sparkfun.com/products/691
Det betyder troligtvis att du skall mata den med 5V om jag förstår rätt. Skickar du 3.3 och under så kommer den säker ha svårt att fungera.
Vart står det att man ska mata den med 5V?
Om man på sidan går in under databladet och sedan trycker sig vidare till Specifikation står det ju:
Power supply
Betyder det inte att man ska mata den med 1.9 till 3.6V?
http://www.nordicsemi.com/eng/Products/2.4GHz-RF/nRF24L01#Specification
Jag har kopplat på en med 5Volt nu. Jag kör bara en ensam med pingtestet.
Verkar den fungera om det som det är nu står:
Now sending 103443...Failed, response timed out.
Timeout duration: 1
Now sending 104446...Failed, response timed out.
?
Om man på sidan går in under databladet och sedan trycker sig vidare till Specifikation står det ju:
Power supply
- Internal linear voltage regulator
- 1.9 to 3.6V supply range
Betyder det inte att man ska mata den med 1.9 till 3.6V?
http://www.nordicsemi.com/eng/Products/2.4GHz-RF/nRF24L01#Specification
Jag har kopplat på en med 5Volt nu. Jag kör bara en ensam med pingtestet.
Verkar den fungera om det som det är nu står:
Now sending 103443...Failed, response timed out.
Timeout duration: 1
Now sending 104446...Failed, response timed out.
?
Redigerat:
nrf-chippet tar mycket riktigt 1.9-3.6 v. Men du har ju köpt sparcfuns radio som har en regulator (och en ordentlig kondensator vilket är bra!) monterad av sidan av. Regulatorn klarar att regulera ner spänningar ända upp till 7V ner till 3.3V. Skickar du då bara in 3.3V kommer den säker ibland ha svårt att hålla 3.3V ut till nrf.en.
Du måste ju ha en till som pong:ar tillbaka svar för att det skall bli intressant. På denna skall du koppa pinnen mot jord enligt instruktionen.
Du måste ju ha en till som pong:ar tillbaka svar för att det skall bli intressant. På denna skall du koppa pinnen mot jord enligt instruktionen.