6 044 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Bygga egna kylrumsväggar.
Halloj alla duktiga där ute. Har försökt googla men hittar inget bra. Min fråga är exakt hur ska en kylrumsvägg se ut. Ska det vara innervägg, isolering/regling, plastfilm, luftspalt, yttervägg. Har jag förstått det rätt då.
vi ska alltså gjuta en sockel, med cyllestock, reglar väggar och tak. Isolerar med cellplast. En plastfilm över det och en 5 cm luftspalt sedan yttervägg. Hur låter detta?
vi ska alltså gjuta en sockel, med cyllestock, reglar väggar och tak. Isolerar med cellplast. En plastfilm över det och en 5 cm luftspalt sedan yttervägg. Hur låter detta?
Fråga mig inte hur jag vet, men gör inte bort dig på luftspalten om det är en yttervägg. Ytterväggen får inte kylas ned under utomhustemperatur, då får du seriösa kondensproblem. Dvs. du måste också se till att det cirkulerar tillräckligt mycket uppvärmd luft i luftspalten för att förhindra kondens, alternativt lägga en värmeslinga i väggen.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
kanske lite dåligt beskrivit utav mig men vi ska bygga denna lådaC cpalm skrev:Fråga mig inte hur jag vet, men gör inte bort dig på luftspalten om det är en yttervägg. Ytterväggen får inte kylas ned under utomhustemperatur, då får du seriösa kondensproblem. Dvs. du måste också se till att det cirkulerar tillräckligt mycket uppvärmd luft i luftspalten för att förhindra kondens, alternativt lägga en värmeslinga i väggen.
Den koll jag har baserar sig på att vi har ett kyl/frysrum från 50-60-talet någon gång i huset som fullständigt käkat upp hela ytterväggen, trots att det är bra isolerat. Det var bara pulver kvar av timmerväggen bakom putsen. Tog ett tag innan jag fattade vad problemet är (saknas luftspalt).J Jens Karlsson1 skrev:
Vi kommer att ta bort vårt, så jag har ingen direkt koll på nybygge.Men spontant låter det som att du är rätt ute. Noterar att många också använder färdiga väggelement för kylrum. Men är du intresserad av dörrar eller annan utrustning av äldre modell så hör av dig
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Plasten borde komma längst ut i konstruktionen då du vill skydda dig ifrån "varm" utomhusluft som tränger in och kyls ner och kondenseras. Om det är möjligt hade det varit bra att öppna upp ytterväggarna och flytta plasten så den ligger utanför isoleringen.
Du kommer att -18-20 grader i kylrummet så utomhusluften kommer nästan alltid att innehålla mer fukt än den i kylrummet.
Du kommer att -18-20 grader i kylrummet så utomhusluften kommer nästan alltid att innehålla mer fukt än den i kylrummet.
vart håller du hus?C cpalm skrev:Den koll jag har baserar sig på att vi har ett kyl/frysrum från 50-60-talet någon gång i huset som fullständigt käkat upp hela ytterväggen, trots att det är bra isolerat. Det var bara pulver kvar av timmerväggen bakom putsen. Tog ett tag innan jag fattade vad problemet är (saknas luftspalt).
Vi kommer att ta bort vårt, så jag har ingen direkt koll på nybygge.Men spontant låter det som att du är rätt ute. Noterar att många också använder färdiga väggelement för kylrum. Men är du intresserad av dörrar eller annan utrustning av äldre modell så hör av dig![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden