Halloj alla duktiga där ute. Har försökt googla men hittar inget bra. Min fråga är exakt hur ska en kylrumsvägg se ut. Ska det vara innervägg, isolering/regling, plastfilm, luftspalt, yttervägg. Har jag förstått det rätt då.

vi ska alltså gjuta en sockel, med cyllestock, reglar väggar och tak. Isolerar med cellplast. En plastfilm över det och en 5 cm luftspalt sedan yttervägg. Hur låter detta?
 
C
Fråga mig inte hur jag vet, men gör inte bort dig på luftspalten om det är en yttervägg. Ytterväggen får inte kylas ned under utomhustemperatur, då får du seriösa kondensproblem. Dvs. du måste också se till att det cirkulerar tillräckligt mycket uppvärmd luft i luftspalten för att förhindra kondens, alternativt lägga en värmeslinga i väggen.
 
C cpalm skrev:
Fråga mig inte hur jag vet, men gör inte bort dig på luftspalten om det är en yttervägg. Ytterväggen får inte kylas ned under utomhustemperatur, då får du seriösa kondensproblem. Dvs. du måste också se till att det cirkulerar tillräckligt mycket uppvärmd luft i luftspalten för att förhindra kondens, alternativt lägga en värmeslinga i väggen.
kanske lite dåligt beskrivit utav mig men vi ska bygga denna låda :) i ett garage. Så det blir inte riktigt yttervägg mot regn o rusk utan det blir inomhus, visserligen inget uppvärmt garage. Men du som verkar ha lite koll. Hur hade du byggt??
 
C
J Jens Karlsson1 skrev:
Men du som verkar ha lite koll. Hur hade du byggt??
Den koll jag har baserar sig på att vi har ett kyl/frysrum från 50-60-talet någon gång i huset som fullständigt käkat upp hela ytterväggen, trots att det är bra isolerat. Det var bara pulver kvar av timmerväggen bakom putsen. Tog ett tag innan jag fattade vad problemet är (saknas luftspalt).

Vi kommer att ta bort vårt, så jag har ingen direkt koll på nybygge.Men spontant låter det som att du är rätt ute. Noterar att många också använder färdiga väggelement för kylrum. Men är du intresserad av dörrar eller annan utrustning av äldre modell så hör av dig :rofl:
 
Plasten borde komma längst ut i konstruktionen då du vill skydda dig ifrån "varm" utomhusluft som tränger in och kyls ner och kondenseras. Om det är möjligt hade det varit bra att öppna upp ytterväggarna och flytta plasten så den ligger utanför isoleringen.

Du kommer att -18-20 grader i kylrummet så utomhusluften kommer nästan alltid att innehålla mer fukt än den i kylrummet.
 
C cpalm skrev:
Den koll jag har baserar sig på att vi har ett kyl/frysrum från 50-60-talet någon gång i huset som fullständigt käkat upp hela ytterväggen, trots att det är bra isolerat. Det var bara pulver kvar av timmerväggen bakom putsen. Tog ett tag innan jag fattade vad problemet är (saknas luftspalt).

Vi kommer att ta bort vårt, så jag har ingen direkt koll på nybygge.Men spontant låter det som att du är rätt ute. Noterar att många också använder färdiga väggelement för kylrum. Men är du intresserad av dörrar eller annan utrustning av äldre modell så hör av dig :rofl:
vart håller du hus?
 
C
J Jens Karlsson1 skrev:
vart håller du hus?
Skickar PM
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.