34 599 läst ·
24 svar
35k läst
24 svar
Bygga egna garderobsdörrar
Snyggt !W Wisting skrev:Nu är projektet äntligen klart. Kort tillvägagångssätt om ngn undrar:
1. Kapade 16 mm MDF från Bauhaus till rätt strl.
2. Efter mkt googlande köpte jag en 35mm kvistborr och borrade hålen för gångjärnen för hand.
3. Köpte 3 gångjärn per dörr. Iom att fästplattorna skulle sättas i betong krävdes millimeterprecision och bara ett försök, men det funka fint.
4. Skar ut ”fönstren” på dörrarna med sänksåg.
5. Letade rätt på sträckplåt och klippte i rätt strl.
6. Frästa en fals 8 mm ner i baksidan av dörren för att sänka ner gallret.
7. Rollade 2 lager fästgrund med slipning mellan varven. Sedan 3 lager täckfärg.
8. Spraymålade gallren.
9. Fäste gallren med häftpistol.
10. Slutlig installation i klädkammaren.
11. Injustering av gångjärnen.
12. Uppkorkning av öl.[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Snyggt golv du har! Var är det från?W Wisting skrev:Nu är projektet äntligen klart. Kort tillvägagångssätt om ngn undrar:
1. Kapade 16 mm MDF från Bauhaus till rätt strl.
2. Efter mkt googlande köpte jag en 35mm kvistborr och borrade hålen för gångjärnen för hand.
3. Köpte 3 gångjärn per dörr. Iom att fästplattorna skulle sättas i betong krävdes millimeterprecision och bara ett försök, men det funka fint.
4. Skar ut ”fönstren” på dörrarna med sänksåg.
5. Letade rätt på sträckplåt och klippte i rätt strl.
6. Frästa en fals 8 mm ner i baksidan av dörren för att sänka ner gallret.
7. Rollade 2 lager fästgrund med slipning mellan varven. Sedan 3 lager täckfärg.
8. Spraymålade gallren.
9. Fäste gallren med häftpistol.
10. Slutlig installation i klädkammaren.
11. Injustering av gångjärnen.
12. Uppkorkning av öl.[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Jag vart enbart medlem för att kunna skriva, jävligt snyggt jobbat! Ska försöka mig på detta nu också!W Wisting skrev:Nu är projektet äntligen klart. Kort tillvägagångssätt om ngn undrar:
1. Kapade 16 mm MDF från Bauhaus till rätt strl.
2. Efter mkt googlande köpte jag en 35mm kvistborr och borrade hålen för gångjärnen för hand.
3. Köpte 3 gångjärn per dörr. Iom att fästplattorna skulle sättas i betong krävdes millimeterprecision och bara ett försök, men det funka fint.
4. Skar ut ”fönstren” på dörrarna med sänksåg.
5. Letade rätt på sträckplåt och klippte i rätt strl.
6. Frästa en fals 8 mm ner i baksidan av dörren för att sänka ner gallret.
7. Rollade 2 lager fästgrund med slipning mellan varven. Sedan 3 lager täckfärg.
8. Spraymålade gallren.
9. Fäste gallren med häftpistol.
10. Slutlig installation i klädkammaren.
11. Injustering av gångjärnen.
12. Uppkorkning av öl.[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
kul att höra. Dörrarna sitter där än idag, och blir glad varje gång jag kommer hem. Hojta om du behöver ngn vägledning, finns många som tycker olika på detta forum, vilket ibland skapar oreda i hjärnanS Schulte skrev:
Hej! Skitsnygga dörrar! Hur har det gått med dom, har dom slagit sig någonting? Mvh MarcusW Wisting skrev:Nu är projektet äntligen klart. Kort tillvägagångssätt om ngn undrar:
1. Kapade 16 mm MDF från Bauhaus till rätt strl.
2. Efter mkt googlande köpte jag en 35mm kvistborr och borrade hålen för gångjärnen för hand.
3. Köpte 3 gångjärn per dörr. Iom att fästplattorna skulle sättas i betong krävdes millimeterprecision och bara ett försök, men det funka fint.
4. Skar ut ”fönstren” på dörrarna med sänksåg.
5. Letade rätt på sträckplåt och klippte i rätt strl.
6. Frästa en fals 8 mm ner i baksidan av dörren för att sänka ner gallret.
7. Rollade 2 lager fästgrund med slipning mellan varven. Sedan 3 lager täckfärg.
8. Spraymålade gallren.
9. Fäste gallren med häftpistol.
10. Slutlig installation i klädkammaren.
11. Injustering av gångjärnen.
12. Uppkorkning av öl.[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Hej. Riktigt snyggt! Håller själv på att tillverka egna dörrar till våra garderober. Det jag kört fast på är var jag ska borra för gångjärnen, alltså, hur långt in från kanten de ska sättas. Är det något du kan svara på? 
Finns lite olika borrmallar tex https://www.hornbach.se/p/borrmall-hettich-for-gangjarn-26-32mm/3504925/E eeskogbeerg skrev:
Hej, har du bild på hur gångjärnen sitter monterade på väggen?W Wisting skrev:Nu är projektet äntligen klart. Kort tillvägagångssätt om ngn undrar:
1. Kapade 16 mm MDF från Bauhaus till rätt strl.
2. Efter mkt googlande köpte jag en 35mm kvistborr och borrade hålen för gångjärnen för hand.
3. Köpte 3 gångjärn per dörr. Iom att fästplattorna skulle sättas i betong krävdes millimeterprecision och bara ett försök, men det funka fint.
4. Skar ut ”fönstren” på dörrarna med sänksåg.
5. Letade rätt på sträckplåt och klippte i rätt strl.
6. Frästa en fals 8 mm ner i baksidan av dörren för att sänka ner gallret.
7. Rollade 2 lager fästgrund med slipning mellan varven. Sedan 3 lager täckfärg.
8. Spraymålade gallren.
9. Fäste gallren med häftpistol.
10. Slutlig installation i klädkammaren.
11. Injustering av gångjärnen.
12. Uppkorkning av öl.[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Klicka här för att svara