Jag vill bygga ett eget mindre matbord, måtten på bordet ska vara 1200x800 mm. Min plan är att köpa två "hyllplan limfog furu" i måtten 27x400x1200 mm (https://www.bauhaus.se/limfog-furu-27x400x1200mm) och sedan fästa dessa på undersidan med skruv och sen placera skivan på följande benbock: https://www.ikea.com/se/sv/p/lerberg-benbock-gra-80130776/

Nu till min undran: hur fäster jag ihop skivorna på bästa sätt? Ska jag sätta tre reglar som löper tvärs över hyllplanen på undersidan och skruva fast i bordskivan eller ska jag skruva fast en plywoodskiva på undersidan som täcker stora delar av undersidan? Vad jag fattar det som skruvar man inte fast bockarna utan placerar bara skivan över benbockarna så måste ju finnas utrymme till dessa också på undersidan av bordet, samt att bordet får en bra tyngd så bordskivan ligger stabilt på bockarna.

När det gäller behandling av skivan, hört mycket gott om Osmos hårdvaxolja, är den det bästa alternativet om man vill få en pigmenterad och tålig yta?

tommib
Jag hade nog satsat på fyra läktbitar som skruvlimmas underifrån mot hyllplanen. Risken är dock att det slår sig och glider isär i fogen. Egentligen ska fogen mellan skivorna också limmas och då gärna med lameller. Detta är dock svårt att göra utan lamellfräs.

I fallet med fyra läktbitar så skulle jag också montera dem på ett sådant sätt att bockarna ställs mellan två läkt och därmed fixeras så inte skivan bara kan glida av. En liten urjackning för mittenbenet på bocken kommer hindra sidoglidning också.

• Gilla
fmk00
  • Laddar…
Jag är extremt grön inom sånt här, så måste fråga, vad är en läktbit? Angående att det slår sig, vad innebär detta? Att det blir en skarv mellan skivorna är jag medveten om och inget jag störs av om det är det du menar. Tack för tipsen angående placering av bockarna!

tommib
Läkt är helt enkelt en träbit med vissa ungefärliga mått (tunnare än 38 mm, mindre bredd än 63 mm). Ett vanligt mått är 22x45 mm. Du kan hitta vanliga dimensioner på t.ex. Träguiden, som överhuvudtaget är en väldigt trevlig sida.

Att skivorna slår sig innebär att de deformeras av ändrad temperatur och luftfuktighet. Trä är ett levande material som förändrar sin storlek över tid. Just limfogskivor är ofta mer formstabila pga sin konstruktion men risken finns. I fallet med ditt bord innebär det t.ex. att det kan bli en liten glipa eller ås i mitten av bordet som gör det ojämnt. Om man limmar ihop skivorna med lameller mellan så kan de inte förskjutas i förhållande till varandra och problemet uppstår inte i praktiken. Av samma anledning skulle jag rekommendera att skruvlimma det tvärgående trät under bordet, för att det inte ska slå sig. Vanligt trälim skapar en väldigt stark fog men det måste pressas ihop under härdningstiden, därav skruvarna.

• Gilla
fmk00
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.