Hej,
Mitt brunnsvatten har ett ph på 6, vilket inte är så bra för kopparledningar mm.
Ett billigt avsyrningsfilter kostar åtskilliga tusenlappar för de absolut enklaste modellerna upp mot, ja, nästan obegränsat känns det som.

Jag har senaste tiden googlat ivrigt på det hela, och kommit fram till att man skulle kunna sänka ner kalk i brunnen och på det sättet bli av med problemet.
För referens så hittade jag den här rapporten från Örnsköldsvik som visar att det faktiskt fungerar (i motsats till vad en del hävdat på diverse forum).

Naturligtvis skulle man kunna köpa ett färdigt kalkfilter som bygger på samma princip från exempelvis winnerhaga men jag tycker att det verkar lite för litet vilket ger för korta påfyllningsintervaller, och priset inkluderar ju vinst till tillverkaren.

Så i sann Bygga Hus-anda så får jag ge mig på ett hemmabygge som jag hoppas både ska ge ekonomi och mindre arbetsbelastning.En tråd om detta kanske till och med kan hjälpa någon annan med samma frågeställning lite längre fram.

Första steget blir då att hitta en stor tunna/spann med lock på runt 100-200 liter.
Hege har en på 100l och lock för totalt 690:- med frakt.

Andra steget blir att hitta ett filter för att se till så att inget kalk följer med in i ledningarna. Jag funderar på en BIAB-påse typ denna. 0,5mm filterstorlek bör fungera bra till Brunnskalk Nordkalk 2-6 mm.

Är det någon som är intresserad av att hjälpa till får ni gärna komma med förslag på livsmedelsklassade billiga tunnor och filternät, tips och råd!
Annars blir nästa uppdatering med lite bilder när byggandet satt igång. :)

Är tanken att sätta backventilen i botten på tunnan och sedan dra vattnet ner igenom tunnan fylld med kalk?

Tänk på att kalket bryts ner av vattnet och kalket du nämner med kornstorlek 2-6mm kommer vara finare efter förbrukning. En filtrering på ,5mm blir nog inge vidare med tiden utan du bör titta på ett finare filter.

Jag är nyfiken på varför du tror Winnerhagas modell skulle vara för liten? Hur stor förbrukning har ni? Vet inte vad deras produkt kostar med dom kan säkert bygga en större om du kontaktar dom.
Men bygger du stort lär du se över att din pump pallar att dra vatten genom allt kalk, gissar att det blir ett ordentligt motstånd

Har du stor förbrukning på vatten finns det dock fördel med att ha ett kalkfilter ovan brunn, blir ju lättare att underhålla filtret med ny kalkmassa m.m när du inte behöver fiska upp något i brunnen mitt i vintern t.ex.

mogge_73: Tanken är att ha en mängd små hål jämt fördelade runt tunnan där vattnet kan dras in och filtreras genom kalken innan det når insuget till matarledningen. Ingen backventil.

LinusW: Bra tänk där med filtret. Har funderat lite på det själv med. Enligt vad jag läst mig till så ska silikaten i kalken hålla kvar en struktur som gör att det inte sjunker ihop och då borde det inte heller lossna och följa med vattnet i form av korn.
Vattenförbrukningen är rätt normal för ett hushåll, men Winnerhagas behöver bytas kalkmassa var 3-5 år enligt deras hemsida. Tittar man på Örnsköldsviks rapport så räcker 20kg kalk till 800l vatten/dygn och år. Där rekommenderas 120kg kross till ett hushåll vilket blir ca 100l. Det ger att Winnerhagas modell behöver bytas var 3:e år vid 400l vatten per dygn (min beräknade förbrukning). Vid samma förbrukning bör den storlek jag tittar på räcka i 12 år, dvs 4ggr så lång tid.

Naturligtvis kan man be ett företag tillverka ett större filter, men vad är charmen i det. :)

Även om det är jobbigt tror jag det är bra att byta kalket var 3:e år. Om du bygger en tunna som ska hålla 12år blir man fundersam hur det ser ut i tunnan efter 12år. Lär samlas en hel del skit i kalket kan jag tänka. Kalk har ju även en tendens att bilda sättningar och liknande så det kan bli problem med genomströmningen befarar jag. Men det är ju bra om någon provar och kommer med ett utlåtande, du får vara testkanin i 12år så får vi ser hur det funkar för dig ;)

Vet inte hur sättningsbenäget kalket är som du tänkt använda eller hur pass det bryts ner. Ser dock ingen nackdel med att du har ett tätare filter än 0,5mm.

Vad hade du tänkt köpa för kalk?

Hur har det gått? 😃

Det gick strålande. Filtret har varit på plats sen 2017 och förra sommaren tog jag upp det och gjorde en inspektion och byte av filtermassa. Det hade nog hållt ett gäng år till utan vidare, det var mycket kalk kvar.

Har du några funderingar så är det bara att fråga.:)

Har man vattenmätare och vet den inkommande vattnets hårdhet och sedan den utgående hårdheten så går sådant att räkna fram i hur mycket kalk som förbrukas och med känd mängd kalk/massa i sina filter i hur ofta de behöver fylls på.

Dropptestkit för att kolla vattnets hårdhet (som GH) ligger i området 100:- för ganska många tester.

Själv har jag koll på min minireningsverk med just hårdhetstest för att se utspridda kalkgranulatet i kamrarna eventuellt tar slut eller blir inaktiva för att de blivit övertäckt då kalket används som pH-buffert för att inte få för låg pH i processkamrarna för att jag har mjukt vatten och flockmedelstillsats som förbrukar alkalitet tillsammans med bildade nitraten från urinen (som förvisso till 1/2 - 3/4-del återvinns igen av denitrifieringsprocessen)

Man räknar med 17,8 mg CaCO3 per liter och tysk grad hårdhet i vatten - så höjer man 4 tyska grader i hårdhet efter passage av filter så går det åt 71,2 mg kalk från filtret per liter vatten eller om man vill 71,2 gram kalk per m³ vatten som förbrukas.

Hårdhetstest (GH, inte KH) är också bra att se om kalkfiltret fortfarande fungerar tillfredsställande med förväntad hårdhetshöjning som är noterad sedan tidigare.

J johan_p skrev:
Det gick strålande. Filtret har varit på plats sen 2017 och förra sommaren tog jag upp det och gjorde en inspektion och byte av filtermassa. Det hade nog hållt ett gäng år till utan vidare, det var mycket kalk kvar.

Har du några funderingar så är det bara att fråga.:)
Kul att det fungerat! Är det rätt uppfattat att du, lite förenklat, sänkt ner en rejäl tunna med en massa små hål i brunnen. Fyllt tunnan med brunnskalk och sen stoppat ner sugslangen i mitten utav tunnan?

S smorgos skrev:
Kul att det fungerat! Är det rätt uppfattat att du, lite förenklat, sänkt ner en rejäl tunna med en massa små hål i brunnen. Fyllt tunnan med brunnskalk och sen stoppat ner sugslangen i mitten utav tunnan?
Yes, det stämmer. Får ha en filterduk för att inte få in kalk i sugslangen och sådär med, men japp.
Funderar du på att göra något liknande? Har en del dokument och kan säkert skrämma upp lite bilder om du skulle vara intresserad..

J johan_p skrev:
Yes, det stämmer. Får ha en filterduk för att inte få in kalk i sugslangen och sådär med, men japp.
Funderar du på att göra något liknande? Har en del dokument och kan säkert skrämma upp lite bilder om du skulle vara intresserad..
Hej, jag och min granne går just i dessa tankar, vi delar på ett brunnssystem och ser att vattnet nu på vintern är mycket surare än vi trott. Bilder av filtertunnan skulle uppskattas mycket!

catarina_norrland catarina_norrland skrev:
Hej, jag och min granne går just i dessa tankar, vi delar på ett brunnssystem och ser att vattnet nu på vintern är mycket surare än vi trott. Bilder av filtertunnan skulle uppskattas mycket!
Absolut, jag ska leta runt efter dem i helgen när jag har lite mer tid!

J johan_p skrev:
Absolut, jag ska leta runt efter dem i helgen när jag har lite mer tid!
Tack, nyfiken på vilket filter du använde närmast sugslangen också.

Har letat efter bilderna men de verkar tyvärr ha försvunnit efter alla år.
Bifogar instruktion för att bygga det samt några olika exempel. Jag följde instruktionen men skippade ventil för råvatten.

Filtret jag använde närmast sugslangen var en finmaskig nylonduk/filterduk jag köpte över nätet.

I mitt filter går det i ungefär 150kg, 10 säckar, brunnskalk.

• Illustration av ett vattenfilter placerat i en grävd brunn, med yttre och inre behållare samt specifikationer för installation och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram av ett vattenfilter med in- och utgångar markerade, och instruktion för hur vattnet flödar genom filtret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
smorgos
  • Laddar…
Tack för att du letade och för all praktisk information! Bilden på det inre filtret hade vi inte sedan tidigare, den hjälpte mycket. Vårt system är större och består av tre sammankopplade brunnar, som var för sig är kopplade till hus eller grupper av hus. Vi har gjort en brunn nu. Vi siktade någonstans kring "3 hushåll" enligt tabellen i rapporten. Vi fick tag på ett 250l livsmedelsgodkänt ytterkärl, samt ett avloppsrör med sågade slitsar som innerkärl, ca 10 liter. Metallnät fäst utanpå det. Det fick alltså plats ca 240 i kalk, kanske 300kg. De första mätningarna anger kring +0.7 i pH och bättre alkalinitet. Vi skulle eventuellt behövt ett ännu större filter, men praktiskt är det lite svårt att få till det. 250l är en rätt stor tunna redan som det är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.