P
Hej

Planerar att renovera ett badrum med nytt tätskikt vattenburen golvvärme etc.

I det vill jag ha en duschvägg som delar av duschdelen. I nedre delen skall den vara kaklad på båda sidor och ovantill glasbetong,

Hur gör man bygger man en sockel redan på betongplattan och drar tätskikt och golvvärme runt den , eller kan man vänta och bygga väggen ovanpå klinkergolvet ( då blir det enklare med golvvärmeslingor och tätskikt).

Vad bygger man upp underdelen med som skall kaklas? Finns det några speciella block med bra tjocklek avsedda för detta som matchar glasbockens storlek på 80 mm? Eller gör man underdelen lite tjockare, men lecablock + kakel.

Måste duschväggen säkras mot den kaklade väggen ( måste man göra hål i kaklet/tätskiktet på badrumsväggen)

Många frågor....

Tack på förhand / Hasse

Det här skulle jag också gärna vilja veta mer om!

X
haz_69 skrev:
Hej

Planerar att renovera ett badrum med nytt tätskikt vattenburen golvvärme etc.

I det vill jag ha en duschvägg som delar av duschdelen. I nedre delen skall den vara kaklad på båda sidor och ovantill glasbetong,

Hur gör man bygger man en sockel redan på betongplattan och drar tätskikt och golvvärme runt den , eller kan man vänta och bygga väggen ovanpå klinkergolvet ( då blir det enklare med golvvärmeslingor och tätskikt).

Vad bygger man upp underdelen med som skall kaklas? Finns det några speciella block med bra tjocklek avsedda för detta som matchar glasbockens storlek på 80 mm? Eller gör man underdelen lite tjockare, men lecablock + kakel.

Måste duschväggen säkras mot den kaklade väggen ( måste man göra hål i kaklet/tätskiktet på badrumsväggen)

Många frågor....

Tack på förhand / Hasse
Hej Hasse skulle gjort badrummet helt klart med tätskiskt och kakel och klinker sedan hade jag limmat byggelement och bygga så högt du vill ha och så brett du vill ha tänk på att kaklet bygger och att glasbetongen är rundad i kanterna sätt kaklet låt torka sätt understa skiftet glasbetong och låt torka sen är det bara att trada på :)

Är väggen fäst i båda sidor? Om inte så hade jag nog själv inte vågat bygga den i efterhand. Då hade jag nog byggt den undre delen (upp till glassblocken) tillsammans med badrummet, så att den kan armeras i golvet och den intilliggande väggen och så att du får rätt på golv-lutningen runt om den nya väggen. Bygger du den tunt, 80-90 mm lecablock och är ovan så bygg ett lager om dagen så det blir riktigt rakt. Armera med bistål, samma som du har mellan glasblocken sen.

Sen hade jag klätt med tätskikt. Efter det hade jag satt glassblocken innanför tätskiktet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.