392 201 läst ·
322 svar
392k läst
322 svar
Bygga budget badtunna
Ja. Det var ett bra tips. Men nu kom pumpen idag. 😄meckis skrev:
Nu ska jag bara finurla ut hur jag ska fästa slangen i pumpen och vad för strömanslutning jag ska ha.
Kanske kan man testa värma upp Tunnan till helgen.
Jag gör följande: ett till två varv vullktejp över pumpgängerna för o fylla igen dem, sedan värmer jag en 3/4tums slang o trycker över gängorna. Sedan slangklämma utanpå o spänn lagom. Billigt o man slipper ha massa övergångar o slangnipplar som e dyra. Bomtätt!!
Redan löst. Hade grejer hemma ännu billigare..meckis skrev:
Ahh nice! Högkvalitetslösning! Se bara till att riktningen e rätt på flödet. Pumpen ska pumpa IN i slingorna. Inte suga efter slingorna. Blir för hett för pumpen då. Dessutom klarar pumpen inte o suga luft. Men du har säkert koll på läget
för mig där e en pil på pumpen
Japp. Jag proveldade i söndags.meckis skrev:
Från 19-38 på nästan 3 tim.
Då eldade jag rätt lugnt.
Antar att det gått fortare om jag haft grövre rör än 15 mm men man tager vad man haver.
Allt som allt har jag lagt ut ca 1600:-. Då betalade jag 1000:- för 25 m rör. Jag har hälften kvar så jag kan ju bygga en till och sälja. Haha.
Hej! Jag har följt tråden men spänning och det är nu hög tid att sätta igång med min egen badtunna. Planen är att börja med kaminen. Har lite frågor som jag hoppas att ni med lite erfarenhet kan besvara:
* Är det prisolrör ni använder som ni tagit bort isoleringen på? I så fall är min plan att använda 8 meter 18 mm prisolrör i kaminen.
* Vilken storlek (100/125 eller 160 mm Spirorör) och längd har ni på era kaminer?
* Hur fungerar varianten med självcirkulation mot den med kopparrör och vattenpump? Vilken variant värmer vattnet snabbast?
Tack på förhand!
* Är det prisolrör ni använder som ni tagit bort isoleringen på? I så fall är min plan att använda 8 meter 18 mm prisolrör i kaminen.
* Vilken storlek (100/125 eller 160 mm Spirorör) och längd har ni på era kaminer?
* Hur fungerar varianten med självcirkulation mot den med kopparrör och vattenpump? Vilken variant värmer vattnet snabbast?
Tack på förhand!
snabba svar:
själv köper jag nakna kopparör, men från en leverantör som inte privatpersoner kan handla av. men prisolrör funkar fint. dom e varmglödgade o lätta att bocka. se upp så inte rören blir platta bara om du inte amvänder rörbock. funkar att handbocka vid stora radier.
100rör funkar fint. man vill inte ha för bra drag får då går elden rätt upp i röret utan att slicka kopparören, vill ju ha maximal penetrering av elden på kopparrören. e man seriös ser man till att med hjälp av plåtar tvinga rökgaserna passera så mycket av kopparören som möjligt innan den når skorsten.
Självcirkulaton kräver GROVA dimensioner. Detta blir snordyrt att göra i kopparrör. ska du göra något självcirkulerande e det bättre att svetsa en dubbelmantlad kamin i rostfritt med 40mm anslutningar i botten o topp. vattnet måste gå en ständigt uppåtgående rörelse för att det inte ska koka i rören.
vad som går snabbast beror på värmeledningsförmåga i materialet som ligger mot elden och ytan. sedan hur bra brännvärde du har i veden.. och hur du eldar.. o ute temp.. o vattentemp.. och och osv osv.
själv köper jag nakna kopparör, men från en leverantör som inte privatpersoner kan handla av. men prisolrör funkar fint. dom e varmglödgade o lätta att bocka. se upp så inte rören blir platta bara om du inte amvänder rörbock. funkar att handbocka vid stora radier.
100rör funkar fint. man vill inte ha för bra drag får då går elden rätt upp i röret utan att slicka kopparören, vill ju ha maximal penetrering av elden på kopparrören. e man seriös ser man till att med hjälp av plåtar tvinga rökgaserna passera så mycket av kopparören som möjligt innan den når skorsten.
Självcirkulaton kräver GROVA dimensioner. Detta blir snordyrt att göra i kopparrör. ska du göra något självcirkulerande e det bättre att svetsa en dubbelmantlad kamin i rostfritt med 40mm anslutningar i botten o topp. vattnet måste gå en ständigt uppåtgående rörelse för att det inte ska koka i rören.
vad som går snabbast beror på värmeledningsförmåga i materialet som ligger mot elden och ytan. sedan hur bra brännvärde du har i veden.. och hur du eldar.. o ute temp.. o vattentemp.. och och osv osv.
Vad tror ni om denna variant?
fundera på att slippa extern kamin helt, men samtidigt så tar en traditionell kamin som man har i badtunnan för mycket plats. Tänkte bygga en som man integrerar under en bänk. man gör helt enkelt en rektangulär öppning i plasten så man kan stoppa in en kamin under bänken. man får ju täta av mellan plasten o plåten, men det funkar fint med gummiduk eller något massa. vattnet kommer kyla plåten så tekniskt sett borde det funka bra. finns liknande badtunner till multum pris. med denna variant får man fortfarande 4 sittplatser men man slipper separat kamin. allt integrerat.
bifogar min fina modell i wellpapp, Har funderat på att ha lite bafflar för ökad penetrering. spontant känns det görbart , bara o testa!
fundera på att slippa extern kamin helt, men samtidigt så tar en traditionell kamin som man har i badtunnan för mycket plats. Tänkte bygga en som man integrerar under en bänk. man gör helt enkelt en rektangulär öppning i plasten så man kan stoppa in en kamin under bänken. man får ju täta av mellan plasten o plåten, men det funkar fint med gummiduk eller något massa. vattnet kommer kyla plåten så tekniskt sett borde det funka bra. finns liknande badtunner till multum pris. med denna variant får man fortfarande 4 sittplatser men man slipper separat kamin. allt integrerat.
bifogar min fina modell i wellpapp, Har funderat på att ha lite bafflar för ökad penetrering. spontant känns det görbart , bara o testa!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda jag kan komma på är att man kanske kan "bränna" (obehagligt varmt) sig om foten/benet när det strömmar ur varmt vatten ur kaminen.meckis skrev:Vad tror ni om denna variant?
fundera på att slippa extern kamin helt, men samtidigt så tar en traditionell kamin som man har i badtunnan för mycket plats. Tänkte bygga en som man integrerar under en bänk. man gör helt enkelt en rektangulär öppning i plasten så man kan stoppa in en kamin under bänken. man får ju täta av mellan plasten o plåten, men det funkar fint med gummiduk eller något massa. vattnet kommer kyla plåten så tekniskt sett borde det funka bra. finns liknande badtunner till multum pris. med denna variant får man fortfarande 4 sittplatser men man slipper separat kamin. allt integrerat.
bifogar min fina modell i wellpapp, Har funderat på att ha lite bafflar för ökad penetrering. spontant känns det görbart , bara o testa!
[bild]
[bild]
finns ju alltid risk med hett vatten. Jag tänkte att jag provbygger en o ser hur det blir helt enkelt 
då värme tas upp över en stor yta så kanske det inte e lika hett som om man haft en mindre värmeavgivande yta.
men alltid bra med lite tips om potensiella problem / förbättringar
då värme tas upp över en stor yta så kanske det inte e lika hett som om man haft en mindre värmeavgivande yta.
men alltid bra med lite tips om potensiella problem / förbättringar

