Du kanske har något överblivet, eller kasserats sälja 😜👍

Jag kanske ska sälja min kamin 😀. Låt mej tänka på det en stund bara. Den är byggd med inspiration av en vedpanna med underförbränning o sekundärluftsintag. Eldfaststen sten i botten så glöden håller i sej. Jävla ös i den.

Ja fundera på det, dock så följer jag ju tråden budgettunna av en anledning 👍😜

• Gilla
Frustrator
  • Laddar…
Jag byggde ju kaminen till en ibctank. Jag är ju ibctankbadtunnans fader. :-)

• Gilla
meckis och 1 till
  • Laddar…
zalsson skrev:
Funderar fortfarande på komplettera med en gasol vattenvärmare/dusch, men blir sjukt opraktiskt på vintern. Så drar mig lite.
Annars badar jag mest.

[bild]

Ser framför mig en stor hembrännings apparat som står och puttrar och värmer vattnet samtidigt som man badar.

• Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Ja why not haha. Dyr uppvärmning bara om du ska köra med elpatron. Själv fick jag hem en poolvärmepump igår på 5 kw. Är läcka på ett rör men det är lätt fixat då man jobbar med sketen. :-)

Ni som haft era ett tag nu, vad tycker ni om hållbarhet, storlek osv?

En annan fråga, jag har 2 gamla kaminer ståendes, underförbränningskaminer tror jag det är, kan man sätta in en rörspiral i dem å få en självcirkulerande uppvärmning då?

enda som behövs ytterligare är en liten pump. sedan såklart gasflaska med regulator.den jag länka till ovan är på ca 10kw (BTU / hr: 34,614)

några hundralappar till och man har en bit över 20kw i efftekt för o värma vatten. lär gå snabbt..

Just kan man på vissa ÖB varuhus köpa en Lay-Z-Spa Miami för 1750kr, även om man inte gillar den uppblåsbara baljan så får man ju med en enhet med cirkulationspump, 2kw värmare med termostat och "bubbelpump". Allt styrt av en enkel kontrollpanel med termometer.
Inte helt fel att bygga vidare på!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej tänkte bygga nått liknande till våren. Har krav att allt ska vara utan el så elda å ingen pump. Hur grova rör behöver man för att de ska bli självcirkulerande? Å sedan hur ska man bygga kaminen å spiralen så att de blir så effektivt som möjligt! Mvh Rickard

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.