Har hittat en tomt, en ödetomt med en nedgången liten stuga och en förfallen timmerlada. Ligger enligt mig perfekt och enskilt.
Har också hittat fräscha skolmoduler, 6st total 300kvm som jag tänkte man kunde bygga om något till ett hemtrevligt boende.
Vore toppen att slippa gjuta platta, men sen blir det ju rördragning, trekammarbrunn och eldragningar.. Inga nära grannar, men inte jättelångt till el ändå. Känner mig nollad på vart man ens börjar kolla, på kostnader och arbete, men har mailat lite med kommunen om det här.

Någon som har erfarenhet av att slå upp något sånt här på en "tom" tomt? (Tur som är, så är ju inte mannen lika "nollad" som jag, utan är snickare och har byggt några hus, men det är ändå bra att läsa om andra).

//Fia

Jag vet ju inte hur stor familj ni har! men 300 kvm är ruggigt dyrt att värma upp. Dottern har gått ett år i en sådan skola och det drog betänkligt från alla skarvar.

Välkommen till BH!
Det går fint att bygga ett hus av sådana moduler. Gäler bara att täta ordentligt i skarvarna och helst sätta ett ryggåstak ovanpå, så det inte blir någon risk för läckage.
Måste ni ta alla moduler till bostaden?
Kanske räcker med 4 för bostaden och sen de andra två till ett förråd.

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
Drömmen är ett annorlunda och stort hus, med stoora sällskapsutrymmen och utrymme för lek. Vi har inte en stor familj idag, två barn (även om jag planerar fler, höhö).
Tänkte, eftersom jag vill ha det ganska öppet, att det skulle räcka med luftvärmepump och kamin? Varmvatten kan man ju komma på någon smart lösning till, elda mot tank och komplettera med el kanske..?
Min far har VVS firma, men att dra vattenelement kanske inte lönar sig. Känner att jag inte är så kunnig på kostnader, och vad som är bäst...

Med mina drömmar och som enplan blir det ju väldigt dyrt att bygga stort, men så såg jag de här modulerna och tänkte att det borde väl funka. De borde ju vara ordentligt isolerade i golv, ställer man dom på lecablock eller liknande?
Pratade med ägaren till modulerna idag och han hade några andra moduler på ca 240 kvm som var billigare (de första skulle han ha 500 tusen för, vilket iof också är ett bra pris för så fräscha moduler).
Ska googla vidare, fyll gärna på med tips och råd, det är ändå på såna här forum som man får verkliga tips och egna erfarenheter!

F fiakar2 skrev:
Har hittat en tomt, en ödetomt med en nedgången liten stuga och en förfallen timmerlada. Ligger enligt mig perfekt och enskilt.
Har också hittat fräscha skolmoduler, 6st total 300kvm som jag tänkte man kunde bygga om något till ett hemtrevligt boende.
Vore toppen att slippa gjuta platta, men sen blir det ju rördragning, trekammarbrunn och eldragningar.. Inga nära grannar, men inte jättelångt till el ändå. Känner mig nollad på vart man ens börjar kolla, på kostnader och arbete, men har mailat lite med kommunen om det här.

Någon som har erfarenhet av att slå upp något sånt här på en "tom" tomt? (Tur som är, så är ju inte mannen lika "nollad" som jag, utan är snickare och har byggt några hus, men det är ändå bra att läsa om andra).

//Fia
Var fick du tag i modulerna?? Och hittade du något bra företag i slutändan? Jag är ute efter något liknande, vore jättekul att höra hur det gick för er! Tack för svar!

fiakar2 var senast inloggad oktober 2014 och har gjort totalt två inlägg. Så oddsen att du får svar är tyvärr rätt låga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.