22 872 läst ·
18 svar
23k läst
18 svar
Bygga bod nära tomtgräns som gränsar mot väg, vad gäller?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 288 inlägg
Jag skulle strunta i kommunen men ta upp det med de tre grannarna du äger vägen med. Eller bara med den som äger vägen om det är en fastighet som äger vägen och övriga bara har servitut på den.
Jag har läst på lite, och nej, det kanske inte behövs bygglov. Men vill såklart ha det på pränt innan jag startar mitt bygge.
Det finns mycket att läsa om nybyggnationer, men inte så mycket om tillbyggnationer, framför allt inte när det gäller annat än bostadshus, som ett garage i mitt fall.
På min kommuns hemsida finns detta att läsa:
"För en- och tvåbostadshus utanför planlagt område och utanför sammanhållen bebyggelse får du resa en mindre tillbyggnad och en komplementbyggnad i omedelbar närhet av bostadshuset. Detta kräver varken bygglov eller en anmälan. En liten tillbyggnad klassas som 20 kvadratmeter och en komplementbyggnad som 35 kvadratmeter."
Min tolkning är att, utöver de byggnader jag har och som är uppförda med bygglov, dvs mitt bostadshus och mitt garage, så är det OK att bygga ut med 20 kvm OCH bygga en komplementbyggnad på upp till 35 kvm utan bygglov.
Frågan är om en komplementbyggnad kan uppföras som en utbyggnad? Utbyggnaden som jag tänkt mig kommer inte överskrida 35 kvm.
Ja, jag ska kolla med kommunen vid tillfälle...!!
Det finns mycket att läsa om nybyggnationer, men inte så mycket om tillbyggnationer, framför allt inte när det gäller annat än bostadshus, som ett garage i mitt fall.
På min kommuns hemsida finns detta att läsa:
"För en- och tvåbostadshus utanför planlagt område och utanför sammanhållen bebyggelse får du resa en mindre tillbyggnad och en komplementbyggnad i omedelbar närhet av bostadshuset. Detta kräver varken bygglov eller en anmälan. En liten tillbyggnad klassas som 20 kvadratmeter och en komplementbyggnad som 35 kvadratmeter."
Min tolkning är att, utöver de byggnader jag har och som är uppförda med bygglov, dvs mitt bostadshus och mitt garage, så är det OK att bygga ut med 20 kvm OCH bygga en komplementbyggnad på upp till 35 kvm utan bygglov.
Frågan är om en komplementbyggnad kan uppföras som en utbyggnad? Utbyggnaden som jag tänkt mig kommer inte överskrida 35 kvm.
Ja, jag ska kolla med kommunen vid tillfälle...!!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 288 inlägg
Det kan du sannolikt bara få om det är ett nej. Kommunen har ju beskrivit sin tolkning, och i den ryms rimligen inte det du vill göra. Sen bygger den tolkningen på att det finns områdesbestämmelser; annars har kommunen inte rätt att reglera vad en liten tillbyggnad är. Den kan förstås ha en uppfattning utifrån rättsfall och förarbeten, men det är något annat än att kunna erbjuda ett generellt fribrev att bygga på ett visst vis.B BMW-E28 skrev:
Ett sådant löfte vore ju detsamma som ett bygglov.
De där areorna som anges på kommunens hemsida är väl mer: "Kommunen kommer inte att driva att byggnationen har skett olovligen utan bygglov i ett tillsynsärende om dessa areor inte överskrids."
Men jag håller med, det är djupt problematiskt att kommunen hittar på egen bygglagstiftning för sin kommun här. En sådan rätt finns inte. Dessa kommuner ska uppmärksammas och kritiseras för detta beteende.
Men jag håller med, det är djupt problematiskt att kommunen hittar på egen bygglagstiftning för sin kommun här. En sådan rätt finns inte. Dessa kommuner ska uppmärksammas och kritiseras för detta beteende.
Klicka här för att svara