7 774 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Bygga bastu/relax mm på löpande
Du behöver väl inte vara martyr? Berätta hur det kommer sig att detta inte är riskabla gissningar just för dig? Har en du en väldigt särskild typ av uppdrag?norrbottenssnickaren skrev:
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Nej jag är verkligen ingen martyr, tror inte du använder ordet precis rätt...elpaco skrev:
Det finns flertalet anledningar till varför en arbetsgivare älskar löpande arbeten. Man kan med gott samvete skicka dit sin begåvningsreserv som med sannolikhet kommer att behöva hämta prylar hos elgrossen tre gånger för mycket, ta för långa pauser, komma sent och åka tidigt, sitta och prata i telefonen när ingen är hemma osv osv. Det finns ingen anledning att vara vass på materialpåslag, det är ju löpande och materialet är slutkund för blyg för att få specat. jag kan fortsätta i all oändlighet. Ett fastpris kräver mycket mer av hantverkaren.
Ps: jag tillhör det absoluta toppskiktet vad gäller driv och arbetsmoral...
Nu raljerar du bara. Svara istället på frågan - hur kommer det sig att du har lättare att räkna exakta fastpriser? Menar du på fullt allvar att alla andra är lata, giriga eller undermåliga?norrbottenssnickaren skrev:
Nej jag är verkligen ingen martyr, tror inte du använder ordet precis rätt...
Det finns flertalet anledningar till varför en arbetsgivare älskar löpande arbeten. Man kan med gott samvete skicka dit sin begåvningsreserv som med sannolikhet kommer att behöva hämta prylar hos elgrossen tre gånger för mycket, ta för långa pauser, komma sent och åka tidigt, sitta och prata i telefonen när ingen är hemma osv osv. Det finns ingen anledning att vara vass på materialpåslag, det är ju löpande och materialet är slutkund för blyg för att få specat. jag kan fortsätta i all oändlighet. Ett fastpris kräver mycket mer av hantverkaren.
Ps: jag tillhör det absoluta toppskiktet vad gäller driv och arbetsmoral...
PS ”spelar martyr” : spela någon som straffas utifrån sin grupptillhörighet. Din tillhörighet är ”den minimala gruppen hederliga hanteverkare”. Utifrån din egen världssyn alltså. Det var ironiskt menat.
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Jag har gett en utförlig förklaring för varför hantverkare inte vill räkna på Fastpris... det finns såklart många fler. tex att man kan arbeta halvdagar på löpande projekt och ta ut fulla bilkostnader då inget annan avtalats. Ja du hör ju. Varför i hela fridens namn tror du att hantverkare förespråkar löpande jobb? det är ingen win-win situation om du trodde det.elpaco skrev:
Nu raljerar du bara. Svara istället på frågan - hur kommer det sig att du har lättare att räkna exakta fastpriser? Menar du på fullt allvar att alla andra är lata, giriga eller undermåliga?
PS ”spelar martyr” : spela någon som straffas utifrån sin grupptillhörighet. Din tillhörighet är ”den minimala gruppen hederliga hanteverkare”. Utifrån din egen världssyn alltså. Det var ironiskt menat.
Redigerat:
Nej något som är klart är att beställaren är i hantverkarens händer oavsett. En amatör har mycket svårt att både värdera fast pris samt löpande. Så eftersom det ör stor efterfrågan är det säljarens marknad och vi får lita till hederlighet och gott rykte.
Jag har inga erfarenheter från hantverksbranschen men från andra branscher där man säljer tjänster och för mig är det helt obegripligt att vissa aktörer överlever men det måste bero på bristen av hantverkare. Oavsett om man jobbar på fastpris eller löpande så måste väl grunden för alla som säljer tjänster att kunden är nöjd när jobbet är klart, allt annat är ju fullständigt förödande för ryktet.norrbottenssnickaren skrev:
Jag har gett en utförlig förklaring för varför hantverkare inte vill räkna på Fastpris... det finns såklart många fler. tex att man kan arbeta halvdagar på löpande projekt och ta ut fulla bilkostnader då inget annan avtalats. Ja du hör ju. Varför i hela fridens namn tror du att hantverkare förespråkar löpande jobb? det är ingen win-win situation om du trodde det.
Det absolut vanligaste argumentet när en kund är missnöjd med priset från hantverkare här på forumet är att de inte skulle ha frågat tillräckligt bra om priset innan. Jag får väl erkänna att ingen hantverkare vad jag kommer på hittills varit så tydlig med hur man cyniskt utnyttjar kunder som tar arbetet löpande.
- Man skickar begåvningsreservern på löpande jobb
- De åker till grossisten 3 ggr mer än vad som behövs
- Ta ut fulla bilkostnader för halvdagar
- De tar för långa raster
- De kommer sent, åker tidigt, pratar i telefon på jobbet osv.
- Man tar så mycket man bara kan i materialpåslag
- Argumenten för liknande elände kan fortsätta i all oändlighet.
Jag har generellt haft mycket ärliga och i allmänhet duktiga hantverkare hos mig. Men vad som verkligen förenar dem är oviljan att tydligt redogöra för priser. Snickaren jag hade från början var proffsigast och vi hade överenskommelse om materialpåslag, timkostnad och påslag vid ue. Alla andra har jag nätt och jämnt kunnat klämma ur timpenning. Det råder ovilja att redogöra för sin prismodell. Man vill i grunden bara boka ett löpande jobb, arbeta och sedan skicka en faktura. Jag har hela tiden en stark känsla att om jag skulle sätta mig ner med var och en och bocka av bilar, framkörning osv så skulle intresset falna starkt.
PS ingen av mina hantverkare har i slutändan debiterat annat än material plus timme.
PS ingen av mina hantverkare har i slutändan debiterat annat än material plus timme.
[QUOTE="elpaco, post:
PS ingen av mina hantverkare har i slutändan debiterat annat än material plus timme.[/QUOTE]
De är inte sant överhuvudtaget, du betalar för bilkostnader, påslag, administration, lokalhyra, maskiner, tullar, vinst, pension, osv precis som alla anda.
bara att hantverkarna som du använder, väljer att baka in de in timkostnaden samt i materialet.
Och självklart ska hantverkarna ha betalt för alla dessa poster hur ska de annars överleva?
PS ingen av mina hantverkare har i slutändan debiterat annat än material plus timme.[/QUOTE]
De är inte sant överhuvudtaget, du betalar för bilkostnader, påslag, administration, lokalhyra, maskiner, tullar, vinst, pension, osv precis som alla anda.
bara att hantverkarna som du använder, väljer att baka in de in timkostnaden samt i materialet.
Och självklart ska hantverkarna ha betalt för alla dessa poster hur ska de annars överleva?
Var snäll och ta inte diskussionen till lekisnivå. Vad vi pratar om är transparens. Självklart har inte hantverkaren stulit sin bil och sina verktyg och tankar gratis. Jag säger att i vår ort verkar det vara kutym att det ingår i timpenningen, på gott och ont.H hul skrev:De är inte sant överhuvudtaget, du betalar för bilkostnader, påslag, administration, lokalhyra, maskiner, tullar, vinst, pension, osv precis som alla anda.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden