3 699 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Bygga bandslip
Tja
Hade tänkt bygga 2 st bandslipar till snickeriet, 1 kantputs å en långbandsputs. Frågan är vart man kan hitta lämpliga delar till det? Motorer har jag, ser ut att varje maskin får varsin 4kw 2800rpm motor.
Men vad för hjul kan man använda? Antar att de måste vara bomberade så att bandet stannar kvar, så då bör det väl gå med remskivor för plattrem? Har ett sånt hjul liggande.
Å hur löser man det med spänningen av bandet?
TR
Hade tänkt bygga 2 st bandslipar till snickeriet, 1 kantputs å en långbandsputs. Frågan är vart man kan hitta lämpliga delar till det? Motorer har jag, ser ut att varje maskin får varsin 4kw 2800rpm motor.
Men vad för hjul kan man använda? Antar att de måste vara bomberade så att bandet stannar kvar, så då bör det väl gå med remskivor för plattrem? Har ett sånt hjul liggande.
TR
Ja det där borde nog gå, tanken är att kantputsens band ska va 1m långt Såg ut som att rullarna typ består av massa plyfabitar som staplats å limmats på varandra
Hur mycket tål trärullar egentligen? Finns det någon risk att kraften från en 4kw motor kan göra sönder infästningen på axeln?
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Har flera bandputsar i mitt snickeri och jag föredrar att använda min bjärum occilerande långbandputs tycker den putsar bra utan bränna trä. Den är på 4kw 2800 v, en stor och en liten bandrulle och rejält byggd . Upplever att slippa den håller länge med occilerande bandputs.D Djävulssnickarn skrev:Tja
TR
Försök att hitta en bjärum occilerande bandputs jag tänkte bygga en egen men kom över min kantputs för 6000kr ink. 120 slipband i olika grovlekar. Min var i fint skick dock mycket rost på gjutjärns borden. Dom flesta bjärumputsar brukar kosta betydligt mer 12000-35000 har jag sett hos maskinhandlare. Men kolla runt ett tag i bland kan man hitta maskiner till fyndpris.
6000 lägger jag inte, hade jag hittat de 2 maskinerna för 500kr stycket så hade jag tagit det. Tänkte att det borde vara rätt lätt att bygga en bandslip, bara 2 rullar man spänner ett slipband mellan. Men man ska ju välja rätt material osså
Borde inte långbandsputsar vara rätt så svårsålda pga dess storlek? De kanske går att hitta beggat till bra pris?
Som sagt, max 500 för varje maskin
Som sagt, max 500 för varje maskin
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
En bra långbandputs har jag sett brukar i bästa fall kosta runt 5000kr uppåt och en modernare med extra utsugs fläkt och elhöjning av putsbalk ca. 10000-20000. Har själv planer på att köpa en långbandputs men har just nu ingen plats i snickeriet dom tar stor plats .
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Aha ja då får det nog bli till att bygga ihop bägge maskinerna av lite skrot.
Tanken är att här ska va 4 slipmaskiner, kantputs, långbandsputs, spindelputs å valsputs. De 2 senaste är lätta att göra, spindelputsen sätter man bara en putsrulle på motorns axel, valsputsen bygger man av en gammal mangel å en 15kw motor.
Frågan är om man behöver långbandsputs egentligen? Valsputsen gör samma uppgift som en bredbandsputs, å både bredbandsputs å långbandsputs används för att slipa större plana ytor?
Tanken är att här ska va 4 slipmaskiner, kantputs, långbandsputs, spindelputs å valsputs. De 2 senaste är lätta att göra, spindelputsen sätter man bara en putsrulle på motorns axel, valsputsen bygger man av en gammal mangel å en 15kw motor.
Frågan är om man behöver långbandsputs egentligen? Valsputsen gör samma uppgift som en bredbandsputs, å både bredbandsputs å långbandsputs används för att slipa större plana ytor?
Det finns så gott om gamla fina långbandsputsar av gjutjärn på marknaden för priser mellan 1000 och 6000 kronor så en sådan lönar det sig inte att bygga. Du får en bättre maskin billigare om du köper en gammal och renoverar.
Jag har sett några lågbudgetbyggen som folk har gjort och de brukar inte fungera särskilt bra. Skall du ha en långbandsputs som fungerar blir det att köpa en hel del järn och en hel del olika komponenter och plötsligt har den kostat 10000 kronor i byggkostnad när du hade fått en begagnad för 5000
Kantputsar av hygglig kvalitet är svåra att hitta för ett rimligt pris. Har du riktigt tur kan du hitta någon med brunnen motor och om du lindar om motorn själv får du en kantputs billigt. Annars är det nästan omöjligt. Jag skulle ta flatremsskivor från ett gammalt tröskverk eller liknande till hjul på en kantputs men kom ihåg att balansera dem före du tar dem i bruk.
Jag har sett några lågbudgetbyggen som folk har gjort och de brukar inte fungera särskilt bra. Skall du ha en långbandsputs som fungerar blir det att köpa en hel del järn och en hel del olika komponenter och plötsligt har den kostat 10000 kronor i byggkostnad när du hade fått en begagnad för 5000
Kantputsar av hygglig kvalitet är svåra att hitta för ett rimligt pris. Har du riktigt tur kan du hitta någon med brunnen motor och om du lindar om motorn själv får du en kantputs billigt. Annars är det nästan omöjligt. Jag skulle ta flatremsskivor från ett gammalt tröskverk eller liknande till hjul på en kantputs men kom ihåg att balansera dem före du tar dem i bruk.
Aha ja då kanske man ska kolla en sån
Men finns det nåt som en långbandsputs kan slipa som inte en valsputs/bredbandsputs kan?
Hittade en gammal Elektromekano motor med plattremskiva liggande, kan man använda typ plasthjul från Biltema som andra hjul för att göra en kantputs?
Men finns det nåt som en långbandsputs kan slipa som inte en valsputs/bredbandsputs kan?
Hittade en gammal Elektromekano motor med plattremskiva liggande, kan man använda typ plasthjul från Biltema som andra hjul för att göra en kantputs?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden