Hej!

Jag har tänkt inreda min gamla tvättstuga till badrum. Tvättstugan ligger i fastighetens nedre plan och har betonggolv. Golvkonstruktionen är oisolerad platta på mark. Som tur är föreligger inga fuktproblem i plattan. Kanske beror det på att fukt kan vandra genom betongen?

Eftersom jag inte vill orsaka fuktproblem är jag rädd för att lägga ett tätskikt på golvet. Frågan är därför om man kan bygga ett badrum utan tätskikt? Tanken är att installera en duschkabin. Tror ni det är en fungerande lösning eller riskerar det bli problem?

Som jag har förstått de så ska man ha tätskikt i vägg/golv vinkeln samt i själva duschen... Men inte mer än så när det gäller källare..

Med risk för att jag citerar fel så har jag för mig att just oisolerad platta på mark står det att den inte ska fuktspärras över hela ytan utan bara runt brunn och ev i duschutrymme.

Även om man kanske sträcker sig lite förbi "reglementet" så tror jag detta funkar bra under förutsättning att golv + väggar är betong/puts (dvs ej skivmaterial)

Alternativt att man fuktspärrar "våthörnan" ca 1x1 m

Vid ev försäljning bör man upplysa om att tätskikt saknas samt varför man valt att göra så.

Installerar du duschkabin borde du vara tämligen säker. Tänk bara på att se till att ventilationen fungerar bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.