Det är som så att vi ska skaffa ett attefalls hus på tomten. Om jag kollar på att bara köpa själva huset kanske de kostar 100 tusen och uppåt. Men om man köper ett nyckelfärdigt hus så kostar det upp mot miljonen.

Jag vet inte riktigt hur man ska tänka här, min fråga är väl mer eller mindre, tjänar man på att bara köpa skalet och renovera upp allt invändigt?

Hur gjorde ni `?

Allt gott / Pontus

Jämför du inte lite äpplen och päron här ?
100k för materialsatsen för det utvändiga, vilket iofs låter rätt billigt.
Mot hela huset inklusive uppsättning för ca 1 mkr.

Såklart du sparar enormt mycket pengar på att göra saker själv, men räkna med att det kommer ta en hel del tid, så du bör tycka om att fixa och ha tiden.

Men du måste nog lägga till en del pengar på det invändiga på den där 100 kkr materialsatsen också...virke är inte billigt, och invänddigt tillkommer ju material för ev våtrum/köksdel osv samt förstås elektriker och elmaterial mm.

Jag byggde fritidshus för ca 15 år sen själv. Då kostade husskalet 140 kkr. Invändigt tillkom ca 100 kkr, inkl badrum och beg kök. Gjorde allt själv med kompisar förutom elen, vi var noga med att köpa billiga saker (begagnade eller på rea osv) och totalt kostade huset ca 5000-6000 kr/kvm (jämfört med 20-25 för att ta in på entreprenad). Med dagens byggvarupriser så räknar jag med att det kostar ca 7000-8000 kr/kvm för självbyggande med enkel standard...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.