Hej,
Undrar om någon har erfarenhet av att bygga ett attefallsgarage (30 kvm) med källare som ska användas som verkstad/förråd.
Vad jag kan se så är det 4 m ner till berggrunden enligt specifikationen för energibrunnen på min tomt, grannarna har ca 10 m ner till berggrund.
Hur djupt måste man gräva om man vill få en källare med 2,3 - 2,4 m takhöjd och ett garagegolv som ligger plant med marken? Har förstått det som att det är bortforslingen av materialet man gräver upp som kostar och att om man gräver mer än ca 2 meter djupt att det kan bli svårt att göra det själv med en mindre grävare.
Är det någon som har några ritiningar och uppskattningar vad detta kan tänkas kosta? Jag anser mig vara ganska händig och skulle klara av en del moment själv, men är inte främmande för att betala för moment man kanske inte bör göra själv.
Vilket är bästa sättet att värma upp källaren, varmluftspump? Själva garaget behöver inte vara mer än ca 10 grader varmt, men vore bra om man kunde värma upp källaren (verkstaden) till iaf 20 grader vid behov.
Vad är reglerna kring fönster och ventilation för en källare som ska användas som verkstad/förråd, dvs inte permanent boyta?
Många frågor här, men glad om jag får några svar och lite hjälp på vägen

Har ni andra tips än det jag frågat om här så tar jag gärna emot dem.