Hej allesammans!
Jag ska inom de närmaste åren bygga en ateljé och butik/utställningslokal (är keramiker & konstnär), 75-125m2 kanske. Huserar idag i liten gäststuga, har hyrt butikslokaler tidigare och burit de kostnaderna, men vill nu bygga en större ateljé på gården och betala till mig själv istället. Bor i en by i Dalarna med mycket krav på byggstilen och därför skulle det vara lättast att bygga någon typ av laduhus då det stått en lång stallbyggnad/ladugård på platsen tidigare.
Vill bygga så billigt som möjligt och ha möjlighet att senare i livet göra om byggnaden invändigt för att då ha som fritidshus/bostad. Alltså ute efter en 1eller 1,5 plans byggnad där jag själv kan göra jobbet invändigt. Har planlösningen ganska klar för mig- en del ateljé med separat ugnsrum, en större, öppnare del för butik/utställning och ev sommarkafé. Jag har tittat på lite modulvarianter som lövångers bygg och Lundkvist trävaru, men- vill gärna ha tips/ förslag från andra som kanske byggt något liknande/byggt laduhus. Vi vill hålla nere kostnaderna så långt som möjligt och göra mycket själva med hjälp av vänner & familj. En tanke är att jaga ex fönster och dörrar begagnat att sätta in i en stomme. Ja ni hör, tusen idéer, så nu letar jag input från er!
Vilka leverantörer kan ni tipsa om för moduler & laduhus/stallbyggnader?
Får ni några andra tankar som jag borde ha med mig?