A
Tjena,

ska precis sätta igång med att bygga altandäck här hemma och har lite funderingar gällande förankringen av bärlinor som ska sitta förankrade i lecablock med ett tunt lager puts utanpå. Söker tips om hur man löser det med luft mellan bärlina och vägg i fuktsynpunkt samt vilken typ av skruv som skulle vara bäst lämpad till arbetet.

kikat på essve som har ett par alternativ till skruv utan att behöva förborra och plugga i lecan samt som luftspalt har jag funderat på om det funkar att köra med 10mm pallningsbricka mellan, vad säger ni?

K
Varför ska altanen förankras i lecablocken? Är det husgrunden?

A
K kniv skrev:
Varför ska altanen förankras i lecablocken? Är det husgrunden?
Japp det kanske jag skulle nämnt. 😅

K
Varför ?

A
K kniv skrev:
Varför ?
Jag har inget annat val då plintarna skulle hamna på eller i vägen för dräneringsrör i marken.

Redigerat av moderator:
K
Måste du ha plint? Marksten och träben/justerbarfot duger oftast bra

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
K kniv skrev:
Måste du ha plint? Marksten och träben/justerbarfot duger oftast bra
Ja det är ca 2 meter över marken

K
Låter snarare som en balkong då.. Tips, skriv all info direkt så får du nog bättre råd.
Ganska stor skillnad på kraven på infästningen då. På vilket avstånd ligger nästa upplag?

• Gilla
FMagnus
  • Laddar…
A
K kniv skrev:
Låter snarare som en balkong då.. Tips, skriv all info direkt så får du nog bättre råd.
Ganska stor skillnad på kraven på infästningen då. På vilket avstånd ligger nästa upplag?
Ja kanske 😂

Det är ca 2 meter mellan väggarna där bjälklag ska byggas (bärlinor på båda väggarna är tanken, en liten gång mellan 2 hus som leder till ett större altandäck/balkong.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.