4 289 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Bygga 100kvm garage/gym så billigt som möjligt
Hej,
Rätt luddig fråga men jag sitter idag med en 60kvm stor carport med en oisolerad rågjuten betongplatta som jag byggt om till garage, isolerat och håller 18grader på de kalla månaderna med en lvp.
Jag planerade att bygga ut den med 40kvm, endera med att gjuta på plattan eller mura upp med leca och ha det som en torpargrund.
Tanken slog mig då, vad finns det för alternativ att börja om från grunden och bygga en ny byggnad på 100kvm, 5-6m i takhöjd, öppet till nock, isolerad betongplatta och en vanlig slagport.
Betongbyggnad, lösvirke, murad leca...alla förslag är välkomna. Idag är det lösvirke med betongpannor som tak.
Skicka alla förslag och ideér så får jag se när jag räknat klart på en utbyggnad om det är ekonomiskt försvarbart att bygga nytt och istället konvertera dagens gymbyggnad till snickarverkstad istället
Bor på icke detaljplanerat område mitt i skogen och har 2 hektar åkermark runtomkring som jag kan bygga på...Huset är även klassad som lantbruksfastighet så jag tror jag har ganska fria händer att bygga lite vad jag vill
Tänkte såklart göra allt utom plattan själv.
Rätt luddig fråga men jag sitter idag med en 60kvm stor carport med en oisolerad rågjuten betongplatta som jag byggt om till garage, isolerat och håller 18grader på de kalla månaderna med en lvp.
Jag planerade att bygga ut den med 40kvm, endera med att gjuta på plattan eller mura upp med leca och ha det som en torpargrund.
Tanken slog mig då, vad finns det för alternativ att börja om från grunden och bygga en ny byggnad på 100kvm, 5-6m i takhöjd, öppet till nock, isolerad betongplatta och en vanlig slagport.
Betongbyggnad, lösvirke, murad leca...alla förslag är välkomna. Idag är det lösvirke med betongpannor som tak.
Skicka alla förslag och ideér så får jag se när jag räknat klart på en utbyggnad om det är ekonomiskt försvarbart att bygga nytt och istället konvertera dagens gymbyggnad till snickarverkstad istället
Bor på icke detaljplanerat område mitt i skogen och har 2 hektar åkermark runtomkring som jag kan bygga på...Huset är även klassad som lantbruksfastighet så jag tror jag har ganska fria händer att bygga lite vad jag vill
Tänkte såklart göra allt utom plattan själv.
Om vi skall ta hänsyn till rubriken så går väl gjuta ny isolerad platta bort... även om det är bäst.
Sen kan det ju vara snyggt att följa samma byggnadsstil om du bygger till. Grunden får väl bli plintar eller torpargrund, där vet jag inte vad som är bäst. Plintar är väl billigast, men murat fundament bättre, särskilt om du skall ha lite takhöjd på det. Snickarverkstad verkar vettigt av bef byggnad, måste man ju ha
Sen leca eller andra element... själv tycker jag om att spika och skruva (lösvirke) och mindre om att slabba med betong och murbruk, men vi är alla olika
Sen kan det ju vara snyggt att följa samma byggnadsstil om du bygger till. Grunden får väl bli plintar eller torpargrund, där vet jag inte vad som är bäst. Plintar är väl billigast, men murat fundament bättre, särskilt om du skall ha lite takhöjd på det. Snickarverkstad verkar vettigt av bef byggnad, måste man ju ha
Sen leca eller andra element... själv tycker jag om att spika och skruva (lösvirke) och mindre om att slabba med betong och murbruk, men vi är alla olika
Jag skulle ha lagt till det att jag tror att ska jag bygga nytt så får jag gjuta en platta då det ska användas som gym och då kommer det att dumpas vikter hejvilt och för stabilitetens skull så kommer nog inte ett bjälklag hålla speciellt länge även om jag nu kommer ha 20-30mm gummi som ytgolv.1977bjorn skrev:
Om vi skall ta hänsyn till rubriken så går väl gjuta ny isolerad platta bort... även om det är bäst.
Sen leca eller andra element... själv tycker jag om att spika och skruva (lösvirke) och mindre om att slabba med betong och murbruk, men vi är alla olika![]()
Ska jag bygga ut befintlig del så kommer det inte dumpas vikter på den delen och därför kan jag där gå på en billigare torparlösning med bjälklag.
Jag föredrar också lösvirke då det är det enda jag jobbat med hittills, aldrig murat i hela mitt liv men någon gång ska ju vara den första för allt
Kupat plåttak vs betongpannor, vilken lösning är mest ekonomisk här? Det känns som att lägga ett plåttak är både enklare och billigare samtidigt som man får en någorlunda liknande lösning som befintliga byggnader.
Jag hade gärna satt ett falsat plåttak på alla byggnader men det kommer jag aldrig få igenom här hemma
Ett normalt bjälklag med ett par plywoodskivor ovanpå samt fallskyddsmattor* på 30 mm ovanpå det håller utan problem för skivstångsövningar. Vi hade fallskyddsmattor direkt på spånskivor och det höll, En vanlig 18 mm plywood under en 12 mm flakplywood är enklast för att få rätt höjd på lyftardelen i förhållande till gummimattorna.
Problemet blir snarare hur resten av kåken klarar vibrationerna men fallskyddsmattor löser mycket, både ljud och vibrationer.
*har glömt vad man kallar de mattor man använder på gym som har pengar eller där någon annan betalar. De används primärt för stall och är svindyra.
Problemet blir snarare hur resten av kåken klarar vibrationerna men fallskyddsmattor löser mycket, både ljud och vibrationer.
*har glömt vad man kallar de mattor man använder på gym som har pengar eller där någon annan betalar. De används primärt för stall och är svindyra.
Den byggnaden jag funderade på att bygga ut är idag ett 60kvm fullt utrustat crossfitgym, ja fast privat då. Vi har en lyftarplattform som är uppbyggd så med 4st 11mm plywoodskivor(2st omlott) med 30mm gummimatta för dumpning och den plywooden har hållt fint. Resten har idag 20mm riktigt gummigolv med lite extra dämpande skum under och det ska rivas upp snart för att flyta golvet lite jämnare och samtidigt se hur betongen klarat sig.Z z_bumbi skrev:Ett normalt bjälklag med ett par plywoodskivor ovanpå samt fallskyddsmattor* på 30 mm ovanpå det håller utan problem för skivstångsövningar. Vi hade fallskyddsmattor direkt på spånskivor och det höll, En vanlig 18 mm plywood under en 12 mm flakplywood är enklast för att få rätt höjd på lyftardelen i förhållande till gummimattorna.
Sen skulle bjälklaget börja ge sig om jag väljer den vägen så är det inte värre än att man får laga det heller
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga ihop hus och garage - hur?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga om dubbelgarage till boyta
Isolering -
Garage med bygglov – hur stort ska man bygga utifrån nya reglerna?
Bygglov -
Bygga större grind mellan hus och garage. Förankring?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga "garage" i större förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus