3 667 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
bygg-vatten
Hej!
Nån som vet vart man vänder sig när man behöver bygg-vatten? Vår tomt i Nacka är inte ansluten till kommunalt VA, vi skall ha enskilt VA. Vi behöver vatten till grundgjutningen som startar inom några veckor.
Har sett att man kan köpa vatten i tankar på 1 m3, men har trots letande inte hittat nån som säljer detta? Grundkillen visste inte vart man skall vända sig och grannarna kan vi inte ta hjälp av eftersom vattentillgången i områden är begränsad.
Nån som vet vart man vänder sig när man behöver bygg-vatten? Vår tomt i Nacka är inte ansluten till kommunalt VA, vi skall ha enskilt VA. Vi behöver vatten till grundgjutningen som startar inom några veckor.
Har sett att man kan köpa vatten i tankar på 1 m3, men har trots letande inte hittat nån som säljer detta? Grundkillen visste inte vart man skall vända sig och grannarna kan vi inte ta hjälp av eftersom vattentillgången i områden är begränsad.
Vi fick låna en cipax-behållare av kommunen, och en liten pump av grannen. Sen åkte vi och fyllde den vid en närliggande hockeyrink, fick tips av nämnda granne vem som hade nycklar till rinkens vattenbås.
Det fanns även möjlighet att få fylla den hos kommunen vid "Markbyggarna".
Notera, cipaxbehållaren var inte egentligen för allmänt utlån då den används sommartid för att vattna blommor med. Vi gjöt i april då den var ledig.
Det fanns även möjlighet att få fylla den hos kommunen vid "Markbyggarna".
Notera, cipaxbehållaren var inte egentligen för allmänt utlån då den används sommartid för att vattna blommor med. Vi gjöt i april då den var ledig.
Ibland går ju en kommunal vattenledning sönder och ett stort antal hushåll kan bli utan vatten. Då brukar räddningstjänsten köra ut med en vattentank eller något, till det drabbade området. Hushållen kan sedan gå dit och hämta vatten i egna dunkar. Kan ju vara värt ett försök att höra med räddningstjänsten om de kan hyra ut sin tank till dig?
Räddningstjänsten vill jag nog inte besvära med vårt husbyggande, men jag kan meddela att jag fick besked av kommunen. I Saltsjöbo finns en firma som hyr ut tank och säljer vatten (Cija tank AB).
Pris inkl. moms:
0-6 m3 vatten 1375 :-
tank 3 m3 hyra 188 :-/1-10 dagar, alt 1875:-/mån
Sen behöver man en pump också...
Pris inkl. moms:
0-6 m3 vatten 1375 :-
tank 3 m3 hyra 188 :-/1-10 dagar, alt 1875:-/mån
Sen behöver man en pump också...
Är den fylld så är det kört ändå. Få släpkärror till bil/lätt lastbil klarar mer än ca 2800 kg nyttolast eftersom bruttovikten med påtrycksbroms får vara max 3500 kg. Dessutom få bilar som orkar dra så pass mycket (Cheva 3850 kg, Range Rover, 3500 Volvo 1800 kg ?)
Öhh Har vi tappat tråden???
Ett annat (troligen billigare) tips är att se hur långt det är till närmaste granne. Se om det går att koppla in en slang. Det får dock inte vara hur långt som helst för då har du inget större flöde :'(
Klicka här för att svara