Hej Emilio,

Skall du hålla inne medel, eller låta bli att betala en faktura, så måste du skriva och motivera varför. Gör du inte det kommer de att kräva skadestånd + ränta + allt möjligt de kan fundera ut. Har du väl skrivit och förklarat varför du håller inne medel måste de ju först förklara att du har fel, och det är ju inte alltid helt enkelt. Ring konsumentvägledaren, de måste kunna hjälpa till med ngn generell formulering.

MVH
/MF
 
Men visst var det väl fel som finns upptagna iprotokollet från söutbesiktningen?

Om det handlar om fel som uppstått/upptäckts efter besiktningen så har de delvis rätt, vissa sådana fel kan de vänta med till efter garantibesiktningen. Men som sagt finns de med i slutbesiktningsprotokollet så skall de åtgärdas oftast inom 2 månader efter besiktningen. I ena falletr handlar det om anmärkningar som skall färdigställa huset, i andra fallet handlar det om garantifel.
 
Majgårdarna
Verkar vara många hus företag som ski**r i kunderna så fort dom fått betalt?
 
Ja, hur kan man som husföretag vara så idiotiska att skita i kunden när de väl fått pengar på kontot. Detta handlar om småsummor för LB-hus och om de sköter saken snyggt har de mänger igen i ren goodwill.

Tänk att det är så enkelt att ge cred till ett företag när man inte stött på annat än mindre problem innan slutbetalning. Det är i det här läget det verkligen visar sig vad företagen går för.
 
redcoon skrev:
Tänk att det är så enkelt att ge cred till ett företag när man inte stött på annat än mindre problem innan slutbetalning. Det är i det här läget det verkligen visar sig vad företagen går för.
Eeh, hur tänker du här? Ska man inte ge cred till ett företag som byggt ditt hus utan anmärkningar, som kommit direkt när du ringt dem och som löst allt oklanderligt? Du menar att man ska utgå ifrån om det finns NÅGON ANNAN där ute som blivit felaktigt behandlad och göra din bedömning utifrån andras erfarenheter istället för dina egna? Med det resonemanget skulle "emilio" alltså vara nöjd pga. att merparten av de som byggt med LB-hus är det. "Andra" är ju nöjda...

Jag försvarar sedan inte ovanstående fall på något sätt. Tvärtom. Däremot måste man acceptera att merparten som byggt med LB-hus uppenbarligen inte känner igen sig i beskrivningen av företaget och därmed inte skriver under på den generella varningen att "aldrig bygga med LB-hus".
 
jenfor skrev:
Eeh, hur tänker du här? Ska man inte ge cred till ett företag som byggt ditt hus utan anmärkningar, som kommit direkt när du ringt dem och som löst allt oklanderligt? Du menar att man ska utgå ifrån om det finns NÅGON ANNAN där ute som blivit felaktigt behandlad och göra din bedömning utifrån andras erfarenheter istället för dina egna? Med det resonemanget skulle "emilio" alltså vara nöjd pga. att merparten av de som byggt med LB-hus är det. "Andra" är ju nöjda...

Jag försvarar sedan inte ovanstående fall på något sätt. Tvärtom. Däremot måste man acceptera att merparten som byggt med LB-hus uppenbarligen inte känner igen sig i beskrivningen av företaget och därmed inte skriver under på den generella varningen att "aldrig bygga med LB-hus".
Vad jag menar är att jag förväntar mig att en entreprenad skall gå enligt plan med eventuella mindre avvikelser som kan förekomma. Detta har man betalat för och ingår i avtalet. Precis på samma sätt förväntar jag mig att en taxiresa som jag betalar för går från punkt A till punkt B i tid och till rätt pris enligt avtal. Inga konstigheter.

Visst kan det vara bra att ge en kommentar (oavsett husleverantör) att ett bygge gått enligt plan. Dock ger dessa kommentarer ingen större information mer än en hint om att entreprenören är hyffsat skötsam, vilket är (borde vara) en självklarhet. Det är först när allt går åt pipsvängen som husföretagen verkligen sätts på prov om de uppfyller sina åtaganden gentemot kunderna. Jag menar, det är lätta att upprätthålla en fin fasad när allt funkar, men när saker går fel brukar oftast det rätta ansiktet visa sig. Detta har vi sett flera bevis på.

Alltså:
1. Jag vill läsa rapporter om husleverantörer som gjort fel men som ställt allt tillrätta, eventuellt kompenserat kunden och försökt göra rätt för sig.

2. Jag vill också läsa rapporter om husföretag som ställt till det för sig och sedan skitit i kunden och betett sig illa samt smutsat ned sig för småpengar precis som i ovan exempel.

3. Information och kommentarer som "Mitt husbygge med XX-villan gick enligt plan och vi höll budgeten" säger egentligen ingenting och borde väl vara en självklarhet eftersom kontrakt om detta finns skrivet.
 
Redigerat:
Jag håller fullständigt med dig redcoon, och har även språkat om det i andra trådar.

Vi kunder kan ju inte utgå från att det alltid blir fel och acceptera det!! Nej man måste börja kräva att det minsta man kan begära är att byggföretag uppfyller vad man åttagit sig att göra. Kan man inte uppfylla det, har man inget i branschen att göra
 
Hemmakatten
Jag tycker tvärtom att det är viktig information för husbyggare att läsa om de byggen som gått bra, enligt plan och där inga eller endast mindre fel begåtts. Att många husbyggare skriver gott om visst husföretag eller viss entreprenör ger en indikation om att detta företag sköter sina åtaganden på ett bra sätt. Forumet är självklart öppet för alla sådana inlägg också. Vill redcoon eller andra inte ha en sådan information går det bra att inte läsa just de inläggen.
 
Vi har uppenbarligen olika åsikter. För mig skulle det räcka med statistik som visar antalet byggda hus och antalet nöjda kunder. Har husföretaget 97% nöjda kunder så baserar jag inte mitt beslut på de 3% som är missnöjda.
 
Hemmakatten skrev:
Jag tycker tvärtom att det är viktig information för husbyggare att läsa om de byggen som gått bra, enligt plan och där inga eller endast mindre fel begåtts. Att många husbyggare skriver gott om visst husföretag eller viss entreprenör ger en indikation om att detta företag sköter sina åtaganden på ett bra sätt. Forumet är självklart öppet för alla sådana inlägg också. Vill redcoon eller andra inte ha en sådan information går det bra att inte läsa just de inläggen.
Själva problematiken i det hela är om man får uppgifter om att ett antal villor byggda av X-villan i Y-län "gick enligt plan och budget" så innebär inte detta per automatik att man kan lita till 100% på den husleverantören. Jag köper hellre en villa av ett husföretag som begått ett antal misstag vid ett husbygge men som också rett ut misstagen, kompenserat kunden och och rentvått sitt namn på ett föredömligt sätt. Det är bevis på goodwill och att företaget är att lita på.

Sedan håller jag med om att det finns viss vikt i att folk informerar hur deras husbyggen fortlöper. Jag skriver heller inte att att det är onödiga inlägg, bara att de är mindre relevanta eftersom det är en självklarhet för mig att husleverantören skall fullfölja sina åtaganden i tid, enligt budget och med den kvalitet som utlovats.
 
Redigerat av moderator:
jenfor skrev:
Vi har uppenbarligen olika åsikter. För mig skulle det räcka med statistik som visar antalet byggda hus och antalet nöjda kunder. Har husföretaget 97% nöjda kunder så baserar jag inte mitt beslut på de 3% som är missnöjda.
Skillnaden är nog att jag inte skulle rekommendera en husleverantör bara för att ett bygge "fungerat smärtfritt". Jag hade kanske rekommenderat med reservation för att inget gick fel så husleverantören sattes aldrig på prov. Därav hade jag haft mycket lättare att rekommendera en husleverantör som hamnat i trubbel men på ett berömvärt sätt rett ut saken.

Man läser ofta här på forumet att "XX-villan rekommenderar jag starkt eftersom dom byggde min villa i tid". Jaha, so what? Det är väl just det som kunden betalar för också. No breaking news.
 
Hemmakatten
I egenskap av moderator vill jag återigen framhålla att både positiva och negativa åsikter om husleverantörer/husföretag är välkomna och önskvärda här på forumet och att enskilda medlemmar inte kan styra eller påverka vilken typ av information som läggs in.
 
till trots jag nu är såld på ett av ekefors hus,så är det min fasta övertygelse detta.
att alla husföretag kan ha idiot hantverkare,samt taskig reklamations avdelning.
och smatidigt finns det väl lycksökare från alla husföretag,eller vad tror ni??
men ligg på eran tillverkare,betala inte om ni inte är nöjda.
förklara samtidigt varför ni inte vill betala.
 
Sedan gäller det väl, som någon var inne på, att hålla isär husföretaget och det företag som i regionen bygger deras hus.
Självklart går de hand i hand, och husföretaget bör ju se till att byggentreprenadföretaget i regionerna sköter sig väl.

I LB-Hus' fall ser det ut att fungera lite som franchising, dvs LB-Hus bygger husen i Bromölla, och i regionerna finns det byggentreprenörer som monterar dem, fixar tomt, grund osv på plats. I vårt fall hade vi väldigt lite att göra med hustillverkaren LB-Hus i Sverige, men desto mer (såklart) med LB-Hus i Göteborg, dvs byggentreprenadföretaget, som i sin tur har avtal med underentreprenörer som utför olika arbeten.

Vid reklamationer och klagomål vänder jag mig till LB-Hus i Göteborg.
Skulle något fallera i rutiner eller attityd, är dem jag "hänger", inte LB-Hus som hustillverkare. Samma sak gäller säkert för andra husföretag...?
 
Så om någon hoppar in i tråden i detta läge kan vi sammanfatta:

1. Alla är överens om att husbyggen i normalfallet bör löpa smärtfritt.
2. Alla är överens om att fel bör hanteras på ett snyggt sätt.
3. Åsikterna går isär när det gäller vad man ska basera sin uppfattning om husföretaget på: Andelen korrekt uppförda hus eller förmågan att hantera icke-korrekt uppförda hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.