Skulle behöva hjälp med en tydlig förklaring av reglerna kring hur utkragande byggnadsdelar ska räknas in i BYA.

Vissa skriver att balkong, taksprång, skärmtak etc. alla räknas som utkragande byggnadsdel och att reglerna då är: höjd under 3 m och djup över 0,5 m, eller höjd över 3 m och djup över 1,5 m för att räknas som BYA.

Sollentuna kommun ("min" kommun) skriver att utkragande del ska med om den är under 3 m samt över 1,5 m djup. https://www.sollentuna.se/sv/bygga-bo--miljo/Bygglov/A-O/bygglov-a-o/Byggnadsarea-BYA/

Vissa andra skriver att taksprång alltid ska med i BYA om det är djupare än 0,5 m.

Vissa andra skriver att skärmtak har andra regler och att 15 kvm kan räknas utan BYA.

Det jag specifikt behöver svar på är ifall våra taksprång över entré och altan räknas in i BYA eller ej då detta skulle begränsa en planerad tillbyggnad. "Utsprången" är över 0.5 m men mindre än 1,5 m djupa. På altansidan är det mindre än 3 m till mark. På entrésidan är det 2.6 m till trädäck men 3,3 m till mark under trädäck. Hur räknas detta? Jag antar att det åtminstone inte kan räknas som ett skärmtak då det är en del av taket? Vår detaljplan är från 1978 och nämner inga speciella regler mer än att 1/5 av tomt får bebyggas.

Har bifoga skisser nedan.

takbak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det inte ganska enkelt?

Takskägget (eller vad det nu heter) är mer än 500 mm ut från husväggen?
Då räknas det in i byggarean. Punkt slut.

KnockOnWood skrev:
Är det inte ganska enkelt?

Takskägget (eller vad det nu heter) är mer än 500 mm ut från husväggen?
Då räknas det in i byggarean. Punkt slut.
Jo många verkar skriva att det är detta som gäller för "taksprång". Det som förvirrar är att vissa kommuner skriver att taksprång räknas som en "utkragande byggnadsdel", och för utkragande byggnadsdel finns en höjdaspekt där olika regler gäller över resp. under 3 m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.