Vestis Vestis skrev:
1,09%. Så det får väl bli så och sen hålla tummarna för att läget är bättre om ett år (vilket känns sjukt osannolikt). Så det blir kanske rörligt då och att man bara får ta den smällen.
Kort ränta , 1 år och rörligt/3-månaders är billigast i längden historiskt sett, förutom en perioden 92-93 men det återkommer nog inte får vi hoppas…

• Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
S
Vestis Vestis skrev:
Yes, om jag räknar själv är det samma rabatt mot deras listpris. Men den står det inte något om i avtalet. Och ingen info om det förrän ändringen var ett faktum. Kul!
Var inne och läste i villkoren på https://danskebank.se/PDF/Blanketter/Allmanna-Villkor-Skuldebrev-Danske-Bolan-Konsument.pdf

De skriver att de anger ränta på utskriftsdatum på skuldebrevet, men för bunden ränta har de rätt att justera på villkorsförändringsdagen som är på utbetalningsdagen, alt när bindningstiden går ut

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är surt men det brukar vara så att räntan sätts på dagen för utbetalning. Brukar stå mer eller mindre finstilt…

Tricket är att även om man hittar ett bra erbjudande på bunden ränta ska man ansöka om tremånadersräntan hos den banken. Samma dag som lånet betalas ut (dröjer alltid några veckor på grund av postgång, handläggningstid osv) ringer man och säger att man vill binda till det fantastiska erbjudandet om det finns kvar. Annars ser man över sina möjligheter, man har ju iaf lånet rörligt.

• Gilla
SALVETA och 5 till
  • Laddar…
S Skrivbordsbonden skrev:
Var inne och läste i villkoren på [länk]

De skriver att de anger ränta på utskriftsdatum på skuldebrevet, men för bunden ränta har de rätt att justera på villkorsförändringsdagen som är på utbetalningsdagen, alt när bindningstiden går ut
Tack för att du kikade! Gissar att du läser under punkt 1? Även här blir jag inte klok på exakt vad de menar. Jag har skrivit på vad de hänvisar till är "Skuldebrev K". Det låter som att jag sen ska få något annat dokument, "Villkorsbekräftelse", eventuellt efter utbetalning av lånet, som innehåller den faktiska räntan? Jag blir alltid lika matt när jag läser avtal, det är ju skrivet för att man ska förstå så lite som möjligt :p

S
Vestis Vestis skrev:
Tack för att du kikade! Gissar att du läser under punkt 1? Även här blir jag inte klok på exakt vad de menar. Jag har skrivit på vad de hänvisar till är "Skuldebrev K". Det låter som att jag sen ska få något annat dokument, "Villkorsbekräftelse", eventuellt efter utbetalning av lånet, som innehåller den faktiska räntan? Jag blir alltid lika matt när jag läser avtal, det är ju skrivet för att man ska förstå så lite som möjligt :p
Under punkt 2 Ränta, sen handlar a om rörligt och b bunden ränta.

J
Vestis Vestis skrev:
Är det inte så att du kan ändra innan avtalet blivit fullbordat så att säga? Ta kontakt och ändra till 3mån rörlig, du kan alltså sondera terrängen och byta bank.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Under punkt 2 Ränta, sen handlar a om rörligt och b bunden ränta.
Ah! Men punkt 2b står det att räntan ändras på villkorsändringsdag. Ska jag då tolka tillträdet som en villkorsändringsdag? Är det tydligt? :p tänkte att det var efter bindningstiden går ut.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag har varit med om liknande som TS - men tvärtom! Köpte hus 1980 och blev utlovad (!) 18% 5-årsränta. Under mellantiden (2 månader vad jag minns) till lånet placerades dvs när jag fick tillgång till huset sänktes räntan till 16%.

Det var andra tider då och en annan skattelag.

• Gilla
Vestis
  • Laddar…
S
Vestis Vestis skrev:
Ah! Men punkt 2b står det att räntan ändras på villkorsändringsdag. Ska jag då tolka tillträdet som en villkorsändringsdag? Är det tydligt? :p tänkte att det var efter bindningstiden går ut.
Överdrivet tydligt nej! Korrekt? Tyvärr.

Då villkoren aktiveras på utbetalningsdagen blir utbetalningsdagen en villkorsändringsdag. Innan den dagen har du inga villkor, utan endast ett avtal.

Att få banken att backa går inte juridiskt. Du kan alltid vädja utifrån Goodwill, men det brukar inte heller vara bankers starka sidor. De gillar generellt skriftliga avtal med gott om villkor som faktiskt går åt bägge håll. Står faktiskt tydligt i stycket efter att både en höjning och sänkning av listränta ska påverka räntan. Så hade de sänkt listräntan 50 punkter hade du fått sänkningen på samma sätt som du nu tyvärr fick höjningen

J Jerald Stuartson skrev:
Är det inte så att du kan ändra innan avtalet blivit fullbordat så att säga? Ta kontakt och ändra till 3mån rörlig, du kan alltså sondera terrängen och byta bank.
De hävdar att de inte kan ändra till 3mån rörlig nu, i så fall måste jag flytta fram tillträdet (de behöver minst en vecka för ändringen) och det är inte en rimlig lösning.

Överdrivet tydligt nej! Korrekt? Tyvärr.

Då villkoren aktiveras på utbetalningsdagen blir utbetalningsdagen en villkorsändringsdag. Innan den dagen har du inga villkor, utan endast ett avtal.

Att få banken att backa går inte juridiskt. Du kan alltid vädja utifrån Goodwill, men det brukar inte heller vara bankers starka sidor. De gillar generellt skriftliga avtal med gott om villkor som faktiskt går åt bägge håll. Står faktiskt tydligt i stycket efter att både en höjning och sänkning av listränta ska påverka räntan. Så hade de sänkt listräntan 50 punkter hade du fått sänkningen på samma sätt som du nu tyvärr fick höjningen
Ja, med din tolkning så är där ju helt klart inget att göra. Och jag blir som sagt mest trött i huvudet av att försöka tolka, så din tolkning är det bästa jag har att gå på :) synd att det blev till min nackdel den här gången!

Goodwill har fallerat under dagen, de är inte ens lite intresserade av att se till att det inte varit helt tydligt från deras sida. Och bank hinner jag inte byta tills fredag. Så det står mellan att fega och ta 1,89% och sedan vara safe i fyra år eller köra på 1,09% och sen sannolikt köra på rörligt efter det.

Var kommer 1,09% ifrån?

D Dilato skrev:
Var kommer 1,09% ifrån?
Det är vad jag blivit erbjuden på 1-årig bindningstid nu efter deras nya räntor.

• Gilla
Dunnar
  • Laddar…
S
Vestis Vestis skrev:
Ja, med din tolkning så är där ju helt klart inget att göra. Och jag blir som sagt mest trött i huvudet av att försöka tolka, så din tolkning är det bästa jag har att gå på :) synd att det blev till min nackdel den här gången!

Goodwill har fallerat under dagen, de är inte ens lite intresserade av att se till att det inte varit helt tydligt från deras sida. Och bank hinner jag inte byta tills fredag. Så det står mellan att fega och ta 1,89% och sedan vara safe i fyra år eller köra på 1,09% och sen sannolikt köra på rörligt efter det.
Om du kan få en 1 åring på 1,09% så är det en bra ränta. Det skiljer 80 punkter mot 4 åringen. Även om räntemarknaden är orolig nu och Ingves säger att 0 räntan ska bort 2024, så ska det fortfarande mycket till att du inte tjänar på ettåringen. Och eftersom vi pratar bank så friskriver jag mig allt rådgivningsansvar om det visar sig att jag har fel…

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.