Standard. Hade du sagt samma sak om räntan sjunkit till 0,5%? Förmodligen kan ni få 3-månaders om ni tjatar, men samtliga banker har höjt räntan efter att du skrev under och du får alltid dagsaktuell ränta per utbetalningsdagen oavsett bank.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Det är möjligt att det är standard, men då begriper jag inte varför man ens skriver ut räntesatsen i avtalet när den kan ändras helt godtyckligt innan tillträdet/utbetalningen.
"Vi får se vad räntan blir för vi som bank har ingen aning om det i nuläget"..typ ?

• Gilla
bartfysio och 15 till
  • Laddar…
fråga banken, vad jag vet gör vissa banker inte det.

• Gilla
Leafbranch
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Standard. Hade du sagt samma sak om räntan sjunkit till 0,5%? Förmodligen kan ni få 3-månaders om ni tjatar, men samtliga banker har höjt räntan efter att du skrev under och du får alltid dagsaktuell ränta per utbetalningsdagen oavsett bank.
Tack för svar. Alltså jag trodde ändå att bundet var bundet och att det är räntan i avtalet som gäller. Så hade den sänkts hade jag varit ok med det. Men det verkar ju vara vedertaget att det är vid tillträde man sätter räntan, bara jag som hade problem att googla mig till att så ska vara fallet snarare än att det bara är danske bank som gör så...avtalet och även snacket med banken hade ju gärna fått göra detta tydligt kan tyckas :)

• Gilla
Daniel1991 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är möjligt att det är standard, men då begriper jag inte varför man ens skriver ut räntesatsen i avtalet när den kan ändras helt godtyckligt innan tillträdet/utbetalningen.
"Vi får se vad räntan blir för vi som bank har ingen aning om det i nuläget"..typ ?
Precis min tanke :)

• Gilla
Saxsson och 3 till
  • Laddar…
Vestis Vestis skrev:
Tack för svar. Alltså jag trodde ändå att bundet var bundet och att det är räntan i avtalet som gäller. Så hade den sänkts hade jag varit ok med det. Men det verkar ju vara vedertaget att det är vid tillträde man sätter räntan, bara jag som hade problem att googla mig till att så ska vara fallet snarare än att det bara är danske bank som gör så...avtalet och även snacket med banken hade ju gärna fått göra detta tydligt kan tyckas :)
Ja, handläggaren hade kunnat vara tydlig, tråkig överraskning.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Ja, handläggaren hade kunnat vara tydlig, tråkig överraskning.
Sett över 4 år är det 120 000 kr extra till banken. Surt sa räven :p

• Ledsen
  • Gilla
virtq och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Känner igen det här när man sätter om lån. Man får ett "erbjudande" med en ränta som gäller vid den tidpunkten för "erbjudandet" och sen står det att den faktiska räntan sätts (på oklara grunder) på förfallodagen. Känns som att köpa grisen i säcken.

• Gilla
Chandler och 9 till
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Alla banker angående bolån (vad jag känner till) tillämpar rabatt mot listränta. Kontrollerar du differensen mellan räntan du fick då och den listräntan, så ska det vara samma differens nu mot den aktuella listräntan. Att det inte har framgått är ett underbetyg till bankhönan som har pratat med dig. Att de skulle höja listräntan har legat i pipen ett tag, då alla andra banker redan har höjt och Danske Bank var sist ut att höja listräntan. Banken borde därmed varit extra tydliga mot dig i detta läget att räntan kan komma att ändra fram till tillträdesdagen.

• Gilla
Hummingbird och 3 till
  • Laddar…
Vestis Vestis skrev:
Sett över 4 år är det 120 000 kr extra till banken. Surt sa räven :p
Nej, det är surt. Vad erbjuder dom på 1 år då?

• Gilla
smygvinkel och 1 till
  • Laddar…
J
Finns det ett avtal som specificerar en angiven ränta?

Jag tog in uppgifter om att lägga om mitt lån förra veckan, jag fick skrivna räntesatsar med erbjudande giltigt i 30 dagar. Som en vanlig offert.

S Skrivbordsbonden skrev:
Alla banker angående bolån (vad jag känner till) tillämpar rabatt mot listränta. Kontrollerar du differensen mellan räntan du fick då och den listräntan, så ska det vara samma differens nu mot den aktuella listräntan. Att det inte har framgått är ett underbetyg till bankhönan som har pratat med dig. Att de skulle höja listräntan har legat i pipen ett tag, då alla andra banker redan har höjt och Danske Bank var sist ut att höja listräntan. Banken borde därmed varit extra tydliga mot dig i detta läget att räntan kan komma att ändra fram till tillträdesdagen.
Yes, om jag räknar själv är det samma rabatt mot deras listpris. Men den står det inte något om i avtalet. Och ingen info om det förrän ändringen var ett faktum. Kul!

Nej, det är surt. Vad erbjuder dom på 1 år då?
1,09%. Så det får väl bli så och sen hålla tummarna för att läget är bättre om ett år (vilket känns sjukt osannolikt). Så det blir kanske rörligt då och att man bara får ta den smällen.

• Ledsen
Gubbe 65
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Ja, kallas räntesäkring, men det används mest för företag och föreningar på riktigt höga belopp.

• Gilla
pdov
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Det jag har säger bara 1,18% :p

• Gilla
Sewen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.