50 517 läst ·
122 svar
51k läst
122 svar
Bunden ränta ändrad vid tillträde
Sida 1 av 9
Hej,
Det här kanske blir en tråd där jag får lov att skämmas för min dumhet, men det har jag råd med
Vi har skrivit på för ett bundet lån med Danske bank med 4 års bindningstid till räntan 1,18%. Vi var nöjda tills idag, då banken ändrar räntan till 1,89%. Vårt tillträde är på fredag, och de menar att de har rätt att ändra på räntan fram till tillträdet, trots att vi avtalat en bunden ränta. Jag kan inte hitta i avtalet att det skulle vara så att räntan sätts vid tillträdet.
I och med att tillträdet är så nära har vi heller inte tid att byta till annan bank med bättre ränta, och banken kan inte ändra till rörlig ränta så att vi kan flytta lånet i efterhand. Men 1,18% är ju inte möjligt att få någon annan stans nu ändå...
Mina frågor:
Får banken göra så här?
Fler som råkat ut för samma?
Någon som fått igenom den räntan man avtalat från början när banken börjat bråka?
Tack på förhand!
Mvh
Johan
Det här kanske blir en tråd där jag får lov att skämmas för min dumhet, men det har jag råd med
Vi har skrivit på för ett bundet lån med Danske bank med 4 års bindningstid till räntan 1,18%. Vi var nöjda tills idag, då banken ändrar räntan till 1,89%. Vårt tillträde är på fredag, och de menar att de har rätt att ändra på räntan fram till tillträdet, trots att vi avtalat en bunden ränta. Jag kan inte hitta i avtalet att det skulle vara så att räntan sätts vid tillträdet.
I och med att tillträdet är så nära har vi heller inte tid att byta till annan bank med bättre ränta, och banken kan inte ändra till rörlig ränta så att vi kan flytta lånet i efterhand. Men 1,18% är ju inte möjligt att få någon annan stans nu ändå...
Mina frågor:
Får banken göra så här?
Fler som råkat ut för samma?
Någon som fått igenom den räntan man avtalat från början när banken börjat bråka?
Tack på förhand!
Mvh
Johan
Välkommen till forumet!
Om man skriver på lån långt i förväg brukar räntan sättas i samband med att lånet betalas ut, vilket i ert fall sammanfaller med tillträdet. Det var samma för mig, har också åkt på denna smäll.
Ni borde då ha kommit överens om en rabatt% i förhållande till då gällande listränta. 1.88% är ju ganska nära listräntan. Kan tycka att ni borde inleda en process med att byta bolånebank ganska snart, så ni inte stannar kvar för länge hos danske bank med de villkoren.
Om man skriver på lån långt i förväg brukar räntan sättas i samband med att lånet betalas ut, vilket i ert fall sammanfaller med tillträdet. Det var samma för mig, har också åkt på denna smäll.
Ni borde då ha kommit överens om en rabatt% i förhållande till då gällande listränta. 1.88% är ju ganska nära listräntan. Kan tycka att ni borde inleda en process med att byta bolånebank ganska snart, så ni inte stannar kvar för länge hos danske bank med de villkoren.
Tack!! Har länge sugit i mig all info som redan finns här, men idag blev det premiär på att fråga självB BSOD skrev:Välkommen till forumet!
Nej, byta bank står högt i kurs. Synd att de endast kan erbjuda ett år bundet nu, rörligt kan jag tydligen inte byta till
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Det är standard att räntan sätts när lånet placeras. Banken är egentligen bara en mellanhand mellan dig och obligationsmarknaden. Exakt hur det hanteras avtalsmässigt vet jag inte. Men jag har för mig att det finns en formulering om det i låneavtalet.
Jag tycker också att det är konstigt att dom kan göra så när det är mindre än två veckor från påskrift av låneavtal tills lånet ska betalas ut,det känns inte rättssäkert alls.
Tänk om dom ändrat sig 5 minuter innan tillträdet?
Jag skulle nog bett dom visa i avtalstexten/vilkoren att dom kan göra detta.
Tänk om dom ändrat sig 5 minuter innan tillträdet?
Jag skulle nog bett dom visa i avtalstexten/vilkoren att dom kan göra detta.