Paul-Staffanstorp
M mahgnuz skrev:
Det är styvt så det räcker under skivorna. Det är ju givetvis krav på böjstyvhet under skivorna...:). Sedan kan man lägga primer(rätt primer) och fix+klinker ovanpå allt. Om du ska ha tätskikt i våtutrymme ska du givetvis flyta 20mm ovanpå innan tätskikt och ytskikt. Men allt förutsätter att golvet under håller måttet så klart.
Känns bara som att det du lagt in inte är styvt och då räcker det inte i min värld att det är styvt under det.
I princip samma sak som att lägga frigolit/eps på betong och sen tro att man kan lägga klinker på det... det blir inte tillräckligt styvt då man ju tappar styvheten när man lägger in frigolit/eps ovanpå.
Märkligt då att de rekommenderar detta tillvägagångssätt.

T tank77 skrev:
Säkert men när jag ser sådana hära lösningar så vänder jag i dörren, skulle aldrig lämna några garantier på att det håller i längden.

Men nu gör du det till dig själv så då kan det ju kvitta:p
Ja, jag är inte orolig. Har haft betydligt sämre lösningar som hållt fin fint. Jag bedömer att detta kommer behöva bilas loss nästa gång utan att någon fog spruckit eller klinker släppt. Flytet är fiberförstärkt och det ska flytfix på och 30x60 klinkers som golv. Det fördelar vikten bra på skivorna. Hade jag läget 15x15 hade jag varit mer fundersam kanske... Jag återkommer i tråden om det inte håller efter 10år . Vet inte riktigt vad som inte skulle bära i detta fall när allt är på plats.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Känns bara som att det du lagt in inte är styvt och då räcker det inte i min värld att det är styvt under det.
I princip samma sak som att lägga frigolit/eps på betong och sen tro att man kan lägga klinker på det... det blir inte tillräckligt styvt då man ju tappar styvheten när man lägger in frigolit/eps ovanpå.
Nu ligger ju dessa limmade med fix på underliggande konstruktion och med aluminiumfolien blir det styvt så det räcker. Kanske att mindre klinkers hade varit ett problem men med minst 30x30 håller detta fint. Tror jag iaf.

Med Ebeco Cableboard kan man sätta klinkers med flytfix direkt på skivorna, så det är inte en helt unik lösning.
Styvt nog hoppas jag, vi har det systemet i vår hall:)
Ebeco Cableboard installation inför klinkerläggning, med synliga värmekablar och bindande fixeringsband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mahgnuz
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
M mahgnuz skrev:
Nu ligger ju dessa limmade med fix på underliggande konstruktion och med aluminiumfolien blir det styvt så det räcker. Kanske att mindre klinkers hade varit ett problem men med minst 30x30 håller detta fint. Tror jag iaf.
Det får vi ju hoppas...
Jag gör bara jämförelsen med att man normalt sett måste flytspackla 25mm på vanlig eps för att det ska bli tillräckligt böjstyvt för att lägga klinker...

• Gilla
mahgnuz
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Med Ebeco Cableboard kan man sätta klinkers med flytfix direkt på skivorna, så det är inte en helt unik lösning.
Styvt nog hoppas jag, vi har det systemet i vår hall:)
[bild]
Är det där EPS ...eller XPS?

M mahgnuz skrev:
Är det där EPS ...eller XPS?
XPS200 har jag för mig att det är, sen är det rätt breda spår som man fyller med flytfix.
Antar att de provat systemet före lansering.

Paul-Staffanstorp
Peter2400 Peter2400 skrev:
XPS200 har jag för mig att det är, sen är det rätt breda spår som man fyller med flytfix.
Antar att de provat systemet före lansering.
Det är säkert helt ok...
Det jag reagerar på i TS fall är att det sägs vara ok att flyta direkt på aluminiumet (utan åldersbeständig plast) samt att det är eps vilket är betydligt mjukare...

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Det är säkert helt ok...
Det jag reagerar på i TS fall är att det sägs vara ok att flyta direkt på aluminiumet (utan åldersbeständig plast) samt att det är eps vilket är betydligt mjukare...
Primern ersätter ju plasten så det ska inte flytas direkt på aluminiumet - vilket ger upphov till en reaktion med bildande av vätgas - som antagligen är det som är anledningen till mina bubblor. (Eftersom jag klantigt nog inte använde en primer som fäster på aluminiumet riktigt utan drog ihop sig till pölar/droppar på ytan).

Paul-Staffanstorp
M mahgnuz skrev:
Primern ersätter ju plasten så det ska inte flytas direkt på aluminiumet - vilket ger upphov till en reaktion med bildande av vätgas - som antagligen är det som är anledningen till mina bubblor. (Eftersom jag klantigt nog inte använde en primer som fäster på aluminiumet riktigt utan drog ihop sig till pölar/droppar på ytan).
Ja jag läste det också men i min värld är det riskfyllt då det är väldigt lätt att missa och få primer på något ställe.
Det stod ju även något om distanser mot väggarna innan flytspackel uppfattade jag det som. :thinking:

Ja jag läste det också men i min värld är det riskfyllt då det är väldigt lätt att missa och få primer på något ställe.
Det stod ju även något om distanser mot väggarna innan flytspackel uppfattade jag det som. :thinking:
Nu lägger jag ju inte i våtutrymme...så jag har inte BKR-krav för att hålla för ett tätskikt. Jag flytade bara för att få till bästa förutsättningarna för klinkersen.. Det fanns en liten höjdskillnad jag ville få bort..tänkte spackla upp den med fix men valet föll på avjämning då det kändes som om det blir enklare att få helt jämnt och i våg... Bommar man lite primer är det inte hela världen. Nån extra luftbubbla är inte ett stort problem. Bara att slipa ner innan det brännt helt färdigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.