Hej!

Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet som har en spisfläkt med inbyggd ACF som heter Minimaster av märket BAHCO. Jag skulle tro att den är från -90 då huset byggdes då. Jag vet att den är gammal och när det blir dags för en renovering i köket så kommer den bli ersatt. Men tills dess har jag ett irriterande problem.

Den här manicken har en inbyggd avfrostningsmekanism som går igång en gång i halvtimmen om det är lägre än -5 grader utomhus. När det nu blivit lite kallare i vårt avlånga land så bullrar det från spisfläkten(tämligen högt) en gång i halvtimmen - så man kan väl i princip fastställa att det är avfrostningen som gör det. Så frågan är om någon av er vet vad det kan vara som gör att det bullrar så för jävligt och vad man kan göra för att förhindra det. Jag ska göra en ordentlig rengöring av systemets delar så fort jag har tid - men det känns ju knappast som att detta beror på att det är dammigt.

Det här systemet är nytt för mig och jag har ingen större koll på det så jag ber om ursäkt på förhand för min okunnighet.

Här är en länk till en liten manual för systemet: http://www.flaktwoods.se/globalassets/sweden/pdf/acf_k.pdf

Baconmannen skrev:
Hej!

Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet som har en spisfläkt med inbyggd ACF som heter Minimaster av märket BAHCO. Jag skulle tro att den är från -90 då huset byggdes då. Jag vet att den är gammal och när det blir dags för en renovering i köket så kommer den bli ersatt. Men tills dess har jag ett irriterande problem.

Den här manicken har en inbyggd avfrostningsmekanism som går igång en gång i halvtimmen om det är lägre än -5 grader utomhus. När det nu blivit lite kallare i vårt avlånga land så bullrar det från spisfläkten(tämligen högt) en gång i halvtimmen - så man kan väl i princip fastställa att det är avfrostningen som gör det. Så frågan är om någon av er vet vad det kan vara som gör att det bullrar så för jävligt och vad man kan göra för att förhindra det. Jag ska göra en ordentlig rengöring av systemets delar så fort jag har tid - men det känns ju knappast som att detta beror på att det är dammigt.

Det här systemet är nytt för mig och jag har ingen större koll på det så jag ber om ursäkt på förhand för min okunnighet.

Här är en länk till en liten manual för systemet: [länk]
Är det ingen som vet vad det skulle kunna vara som skapar bullerljudet?

Claes Sörmland
Vid avfrostning så är det ett dubbelspjäll som stänger friskluftsintaget och samtidigt öppnar en kanal så att varm luft kan återcirkulera över värmeväxlaren. Spjället regleras av en motor. Kan det vara den motorn som låter? Eller kan det sitta något i kanalen som öppnas vid avfrostning och det orsakar bullret?

Fick du någon ordning på bullrande vid avfrostningen? Jag upplever samma, det bullrar sedan hör man hur spjället stänger/öppnar och det blir tyst

Jag upplever exakt samma ljud. Oerhört störande. Något som dyker upp vid avfrostningen.

D Daniel Kron skrev:
Jag upplever exakt samma ljud. Oerhört störande. Något som dyker upp vid avfrostningen.
Det verkar som att plast"lagringen" på spjällaxeln blir för tjock om spjällmotorn trycker på den. Jag fick flytta det skruvade plåtblecket så spjällaxeln hamnade så långt mot spjällmotorn som möjligt, annars blir det för högt moment för spjällmotorn när den pressar spjället mot "öppna" för hårt och då bullrar motorn

• Metallstrukturer, skruvar, damm, sladdar; en inblick i en möjligtvis mekanisk eller elektrisk enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallstrukturer, kablar, ingen tydlig kontext, möjlig installation eller industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte helt säker på vad du menar men ska öppna upp och kika där. Tack för tipset!

Den svarta plastbiten (på motoraxeln) tar i den vita plastbitar (på luftspjället) då blir det för trångt runt. Så om du zoomar in på den första bilden så ser du en plåtbit som axeln för luftspjället hänger i, den sitter med två stjärnskruvar, flytta den till vänster. Sedan snurrar motorn hela tiden vid drift, låter som en äggklocka, så om du har luckan öppen så kommer du se när det går tungt

Jag fattar. Ska undersökas. Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.