Hej! Upptäckte idag när vi tog ut duschkabinen som ska slängas att golvet buktar lite uppåt en bit från golvbrunnen, det känns samtidigt lite ihåligt när man knackar, kan det vara en fuktskada?

Väntar på att en fackman ska komma och titta men det blir nog imorgon, han besiktade krypgrunden i Juni och då syntes inga tecken på något fel under badrummet, om det är fukt vad kostar det att åtgärda ca tro? Det kanske handlar om 10 cm brett och 20 cm lång bit, men jag vet inte om det är fukt eller om de gjort skarven där det lutar ner fult!?

Usch jag blir så orolig att det ska dra iväg i pengar nu, att det fläckvis är ljust på golvet beror på att tidigare ägare inte målade golvet under duschkabinen.

Vad tror ni? Någon med erfarenhet?

• Målat betonggolv med avlopp och ojämnheter nära golvbrunnen som kan tyda på fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsgolv med olackade fläckar och en golvbrunn, tecken på möjlig fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Tråkigt , är det spånskivor under så kan det gått väta/fukt i dom , då sväller skivan , en skiva på 22 mm kan svälla upp
till ca 35 mm och går inte att göra något åt utan måste bytas , , det blir nog en större operation än du ev . tänk dig .
Så ha is i magen och avvakta vad fackmanen kommer med , men förvänta dig inget billigt och inställ dig på det värsta , det här är sånt som blir i en del våtrum

• Gilla
camsod
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Tråkigt , är det spånskivor under så kan det gått väta/fukt i dom , då sväller skivan , en skiva på 22 mm kan svälla upp
till ca 35 mm och går inte att göra något åt utan måste bytas , , det blir nog en större operation än du ev . tänk dig .
Så ha is i magen och avvakta vad fackmanen kommer med , men förvänta dig inget billigt och inställ dig på det värsta , det här är sånt som blir i en del våtrum
Kan det gå på någon försäkring eller får man stå för det själv tro om det är fukt?

R
Kan inte svara på det , beror på vad den förre ägaren har gjort , det måste vara en hel massa saker som gör det vattentätt i ett våtrum , kanske han har hempulat/ fuskat , svårt att sia om på distans , du får höra vad han som kommer säger om det .
Länge sedan ni köpte ? finns det besiktningsprotokoll och vad står det i det , funderar om det finns ett och det är antecknat något om våtrummet som risk

R rävlyan skrev:
Kan inte svara på det , beror på vad den förre ägaren har gjort , det måste vara en hel massa saker som gör det vattentätt i ett våtrum , kanske han har hempulat/ fuskat , svårt att sia om på distans , du får höra vad han som kommer säger om det .
Länge sedan ni köpte ? finns det besiktningsprotokoll och vad står det i det , funderar om det finns ett och det är antecknat något om våtrummet som risk
Vi har bott ca en månad, har en kompis som är snickare som var med och kollade innan vi köpte huset samt att jag hade en fackman som besiktade husgrund och kollade badrummet, han såg inget då, husgrunden finns dokumenterad men inte något annat tyvärr.

Vad kan det kosta om man betalar ny våtrumsmatta på golv och väggar själv ca? Är ungefär 5-6 kvadrat stort

R
Den delen kan jag inte svara på , utan du får begära in pris från någon , kan bli vad som helst och helt beroende på hur mycket som måste göras , du får kolla upp vad som är fel utfört och av vem , ni upptäckte det inte förrän ni tog bort kabinen , troligtvis har detta varit ett fel från början i utförandet , av den förre ägaren vem som hempulat och kanske det går att få till det med pengar från denna , dolt fel i den grövre arten , men även den delen är juridisk och där uttalar jag mig inte

• Gilla
camsod
  • Laddar…
BirgitS
C blivandehusägare skrev:
Kan det gå på någon försäkring eller får man stå för det själv tro om det är fukt?
Genom hemförsäkringen brukar man få ersättning för skador på det som är under ytskiktet, t.ex. utbyte av skadade spånskivor medan ersättningen för ytskiktet beror på hur gammalt det är. Du bör ringa försäkringsbolaget i morgon.

Vet du när ditt badrum byggdes eller renoverades?

I vårt förra hus hade vi ett badrum med våtrumsmatta och när det var drygt 20 år gammalt fick vi en fuktskada under våtrumsmattan, som hade spruckit lite visade det sig. Vi fick 25 000 kr från försäkringsbolaget och det skulle då täcka att en hantverkare rev ut mattan och bytte de skadade spånskivorna. Vi gjorde en totalrenovering av badrummet och tyckte att 25 000 kr var ett bra bidrag till det.

• Gilla
camsod
  • Laddar…
Vad är det ens för ytskikt på golvet?
Det här kan knappast gå på någon försäkring, det ser väldigt amatörmässigt ut.

BirgitS BirgitS skrev:
Genom hemförsäkringen brukar man få ersättning för skador på det som är under ytskiktet, t.ex. utbyte av skadade spånskivor medan ersättningen för ytskiktet beror på hur gammalt det är. Du bör ringa försäkringsbolaget i morgon.

Vet du när ditt badrum byggdes eller renoverades?

I vårt förra hus hade vi ett badrum med våtrumsmatta och när det var drygt 20 år gammalt fick vi en fuktskada under våtrumsmattan, som hade spruckit lite visade det sig. Vi fick 25 000 kr från försäkringsbolaget och det skulle då täcka att en hantverkare rev ut mattan och bytte de skadade spånskivorna. Vi gjorde en totalrenovering av badrummet och tyckte att 25 000 kr var ett bra bidrag till det.
R rävlyan skrev:
Den delen kan jag inte svara på , utan du får begära in pris från någon , kan bli vad som helst och helt beroende på hur mycket som måste göras , du får kolla upp vad som är fel utfört och av vem , ni upptäckte det inte förrän ni tog bort kabinen , troligtvis har detta varit ett fel från början i utförandet , av den förre ägaren vem som hempulat och kanske det går att få till det med pengar från denna , dolt fel i den grövre arten , men även den delen är juridisk och där uttalar jag mig inte

Badrummet är inte renoverat någonsin vad jag vet utan tidigare ägare har bara målat väggar och golv, och ja det är väldigt amatörmässigt gjort med våtrumsförg målat på plastmattan.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad är det ens för ytskikt på golvet?
Det här kan knappast gå på någon försäkring, det ser väldigt amatörmässigt ut.
Det är en ljus plastmatta från början sedan har tidigare ägare målat med våtrumsfärg på plastmattan, riktigt fult gjort.

BirgitS
Vilket år byggdes badrummet?

BirgitS BirgitS skrev:
Vilket år byggdes badrummet?
1987 då antar jag.

Annars är ju alternativet att färgen skadat mattan så den släppt och svällt. Finns ju inga garantier alls på att måla plastmattor och ibland kan det gå snett.

• Gilla
camsod
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Annars är ju alternativet att färgen skadat mattan så den släppt och svällt. Finns ju inga garantier alls på att måla plastmattor och ibland kan det gå snett.
Sant det, får se vad han säger imorgon, hoppas på att det inte är en katastrof, han som kommer trodde inte det då det inte var länge sedan han var här.

BirgitS
Ett 30-årigt badrum har passerat sin livslängd med mycket god marginal och det innebär att det nog tyvärr är så gammalt att det inte går att hävda dolt fel utan är något som man får räkna med kan inträffa. Men en slant från försäkringsbolaget kan det bli.

• Gilla
camsod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.