Vi har ett pelletsförråd som rymmer leverans av drygt 3 ton pellets och brukar få leverans via bulk och en lastbil med tank blåser in pelletsen.
Det brukar ta ca 15 minuter att blåsa in det. I år har vi inte kunnat få leverans via vår vanliga firma utan hittade en annan lokal tillverkare/ leverantör.
Vi bor i ett stadigt timmerhus och källaren där pelletsbrännare och förråd finns har gjutet golv, väggar och tak av cement. I vanliga fall hör man bruset av pelletsen i köket som ligger rakt ovanför men denna gång skakade golvet i köket också. Ja, det vibrerade !!! Jag blev orolig eftersom elementrören ligger precis ovanför lagret / under köksgolvet. Jag bad min man säga åt chauffören att ta det lugnt. Han nekade utan blåste bara på istället.
Inblåsningen som brukar ta 15 minuter tog drygt 10 och då hade chauffören ändå kopplat om slangen till de tre kulorna på flaket. I vanliga fall brukar det vara en enda tank. På morgonen efter kände min man att det luktade bränt i källaren. Vi har en varmvattenberedare med en typ av luftåtervinning ( ca 8 år gammal)och det var därifrån lukten kom. Vi upptäckte då också att varmvattenberedare och ugn och spishäll var ” döda” . Jordfelsbrytaren för denna grupp i elskåpet hade löst ut. En elektriker kom och bytte säkring på varmvattenberedaren. Den gick ca 10 sekunder och sen gick säkringen. Elektrikern vet inte vad felet är men säger att det är troligt att skakningarna orsakat felet. Varken pelletsleverantör eller fraktfirma vill ta ansvar.

Men varför letade inte elektrikern reda på felet?

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Ja, det kan man undra. Vi har en ovanlig form av varmvattenberedare och det enda elektrikerna( som kommer från Comfort) vill är att byta ut varmvattenberedaren.

Jag skulle vilja säga att innan ni vet vad som är fel ,så är det ju svårt att hålla någon skyldig....
Men jag skulle protestera mot den elektrikerns räkning om han var där för att felsöka.
Ring en annan

Nu är felet på vår varmvattenberedare hittat! Två elektriker var här vid två olika tillfällen och det enda som hände var att den nya säkringen i varmvattenberedaren gick på direkten och de kliade sig i sina huvuden och rekommenderade oss att köpa en ny beredare. Ny varmvattenberedare kostar ca 25000:- och då återstår problemet att dra rör via pelletsbrännaren. Som tur är har vi en fixarkompis med lite idéer. Min man och fixarkompisen tog bort den övre toppen av beredaren, den rörde elektrikerna inte trots att det var ur den röklukten kommit. Där kunde man direkt konstatera att det var fläkten som brunnit. De lossade fläkten, bytte glassäkring igen och startade varmvattenberedaren med fläkthastighet 0 i beredarens meny. Äntligen varmvatten igen efter två veckor med duschning i fyragradigt vatten! Nu väntar vi på en ny likadan fläkt som vi
beställt från Tyskland för 1500:-. Jag fick ner elektrikernas räkning från 3400:- till 2000:- men jag är fortfarande sur på att de inte ens öppnade toppen på beredaren fast det var där röklukten kom ifrån.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.