18 066 läst · 54 svar
18k läst
54 svar
Buffert för oförutsedda kostnader
Sida 1 av 4
Hallå alla!
vi ska bygga ett vinkelhus med totalentreprenad med Trivselhus. Självklart behöver man ha en buffert för oförutsedda kostnader, men hur stor behöver den vara när man bygger med totalentreprenad?
Vad har ni som byggt med totalentreprenad haft för oförutsedda kostnader? Kostnader som inte inkluderar markberedningskostnader för de förstår jag kan svänga väldigt.
vi ska bygga ett vinkelhus med totalentreprenad med Trivselhus. Självklart behöver man ha en buffert för oförutsedda kostnader, men hur stor behöver den vara när man bygger med totalentreprenad?
Vad har ni som byggt med totalentreprenad haft för oförutsedda kostnader? Kostnader som inte inkluderar markberedningskostnader för de förstår jag kan svänga väldigt.
Vi kommer landa på lite över 5mkr så det är ju en riktigt tråkig summa att ”bara ha till övers” om man inte stöter på så mycket oförutsedda kostnader. Å andra sidan skönt att ha om man dyker på dem.
Men i och med att vi har totalentreprenad med redan överenskommen totalkostnad får jag för mig att det inte kan gå upp så mycket så mycket som 20%.
Men i och med att vi har totalentreprenad med redan överenskommen totalkostnad får jag för mig att det inte kan gå upp så mycket så mycket som 20%.
att kunna bygga hus för 5miljoner och inte ha en buffert/alternativt sparande på 1miljon, låter märkligt/riskabelt., hur många procent av era totala årsinkomster har ni sparade idag? hur ser underhållsplanen ut nästkommande 10-20år?
Det är inte det jag säger, att jag inte har pengarna - det har jag. Det jag säger att det är tråkigt att sitta på den summan pengar, när man ser till vad man skulle kunna göra för dem.C Christoffer L skrev:
Därför frågar jag efter hur mycket andra nybyggare har haft i buffert och vad för oförutsedda kostnader folk har stött på med totalentreprenad.
Du behöver nog inte oroa dig för att de bara blir liggande… Skulle ni mot alla odds inte göra av med pengarna på ÄTor, så behöver ni dem strax efter inflyttningen när ni kommer på allt ni saknar!S SN_V skrev:Vi kommer landa på lite över 5mkr så det är ju en riktigt tråkig summa att ”bara ha till övers” om man inte stöter på så mycket oförutsedda kostnader. Å andra sidan skönt att ha om man dyker på dem.
Skriv ordentliga avtal så behövs det sällan merkostnader, i avtalen ska tydligt framgå hur det ska hanteras.
Vi byggde med ca 500.000kr i buffert, på 4.5milj bygge, men behövde använda 17.900kr endast.
Vi byggde med ca 500.000kr i buffert, på 4.5milj bygge, men behövde använda 17.900kr endast.
Vi är precis klara med vårat och har gjort en budget för alla delar. Hade ett fastpris på markarbetet. Vi höll budgeten så när som. Vi drog över budgeten med ca 80kkr. Missen där var ett bygglov som var på 18k mer än vi trott samt att vi la 30k mer på el än beräknat. Resterande 32k var någon extra 1000kr för anslutning el, fiber och några extra tillval vid målning som ej var med i budgeten. hade en tillvals Budgwt på ca 400k.
men värt att tänka på är att kakel och klinker lätt drar iväg och att det är skönt att göra elen ordentligt direkt
men värt att tänka på är att kakel och klinker lätt drar iväg och att det är skönt att göra elen ordentligt direkt
Byggde med trivselhus och laddande på över budget på 92kkr, var el arbetet och målning/ tapeter som drog iväg.
Skulle säga så länge men håller ner sina egna önskemål/ förändringar så bör man inte gå över budget alls. När man bygger på totalentreprenad. Räkna dock 1 och 2 gånger på finplanering av tomten för det kan vara rejält mycket dyrare än vad man tror!
Lycka till med bygget och en rolig spännande resa!
Skulle säga så länge men håller ner sina egna önskemål/ förändringar så bör man inte gå över budget alls. När man bygger på totalentreprenad. Räkna dock 1 och 2 gånger på finplanering av tomten för det kan vara rejält mycket dyrare än vad man tror!
Lycka till med bygget och en rolig spännande resa!
Nu byggde vi ett lösvirkeshus som vi ritade själva, så inte samma upplägg, men den där miljonen är inte så dum.
Visst vill man kunna maxa sin budget men det kommer bli dyrare än vad ni tänkt. Vi prutade ner materialet runt en miljon, men fick en halv miljon mindre vid försäljning av lägenhet än vad vi räknat med pga dipp på marknaden. Väder kostade oss 150kkr extra, ett par designändringar under byggets gång lika mycket, valde att förbereda vind gick på en extra hundring osv. Priset kan gå väldigt snabbt upp och ner när man bygger hus.
Visst vill man kunna maxa sin budget men det kommer bli dyrare än vad ni tänkt. Vi prutade ner materialet runt en miljon, men fick en halv miljon mindre vid försäljning av lägenhet än vad vi räknat med pga dipp på marknaden. Väder kostade oss 150kkr extra, ett par designändringar under byggets gång lika mycket, valde att förbereda vind gick på en extra hundring osv. Priset kan gå väldigt snabbt upp och ner när man bygger hus.
Vi byggde med samma teoretiska budget. Landade 50tusen över. Räknar ni inte in extra el/wc/kök/målare etc så är det som kan hända markkostnader, ca 200 000kr över det ni har budgeterat för (lite beroende på plattans storlek). Så det beror på om ni redan har alla tillval eller inte.S SN_V skrev:Vi kommer landa på lite över 5mkr så det är ju en riktigt tråkig summa att ”bara ha till övers” om man inte stöter på så mycket oförutsedda kostnader. Å andra sidan skönt att ha om man dyker på dem.