M
S Simsgrodan skrev:
Ja, det är lätt att ryckas med även då det bara är en som fortsätter. Det förnuftiga vore ju att hoppa av själv också när man bedömer att priset går över marknadsvärdet.
Marknadsvärdet påverkas i allra högsta grad av att det finns ANDRA köpare som är beredda att betala ett visst pris vid ett visst tillfälle under givna förutsättningar. Om det egentligen inte finns det så påverkar det marknadsvärdet. Det är det som är det s.k. "jämviktspriset".

• Gilla
Ro88an och 1 till
  • Laddar…
C
S Simsgrodan skrev:
Ja, ny köpare hittar jag säkert och att sälja till folk som strular är att ta en stor risk att strulet inte är slut för att kontraktet är påskrivet.
Ser inget struligt med det förfarandet. Det är ju bara rationellt.
Om man vill slippa sådant "strul" skall man nog ordna en sluten budgivning där alla lämnar sitt "bästa" bud redan från början.

• Gilla
mattie_river och 2 till
  • Laddar…
När jag köpte radhus för ett antal år sedan så förlorade vi mot en annan budgivare. Dock så drog dom sig ur innan de skrev papper för att deras kalkyl fallerade med den renovering dom ville göra. Antar att dom fick in en saftig offert för det var väldigt mycket jobb för att göra om badrummet för nere för att göra detta efter säker vatten (rören kom från golvet och dom måste komma från väggen nu för tiden) Det enda som hände var att alla deras bud raderades och vi fick huset för 825k istället för 950k( ja hus är billigt på landsbygden), inga konstigheter

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Marknadsvärdet påverkas i allra högsta grad av att det finns ANDRA köpare som är beredda att betala ett visst pris vid ett visst tillfälle under givna förutsättningar. Om det egentligen inte finns det så påverkar det marknadsvärdet. Det är det som är det s.k. "jämviktspriset".
Ja, det var ungefär det jag skrev.

• Gilla
mattie_river
  • Laddar…
K klimt skrev:
I dagens Svenska Dagbladet har två nationalekonomer en debattartikel ”Säkerställ seriösa bud på bostäder”. Det är nog bakom en betalvägg. Bedömningen är att oseriös budgivning driver upp prisutvecklingen och bidrar till en onödigt hög skuldsättning. Deras förslag för att komma åt problematiken med oseriösa bud är krav på styrkande av lönelöfte, alternativt finansiering av bostaden på eget håll för att få medverka i budgivningen.
Fantastiskt - vi på tråden tycker till och plötsligt tar SvD upp det :D:rofl:

Vilken genomslagskraft BH har (y)

• Gilla
  • Haha
mattie_river och 2 till
  • Laddar…
Exakt samma erfarenhet men i annan del av landet. Jag förklarade också att jag självklart stod fast vid det bud ja la över de andra som inte var de som nu dragit sig ur. Jag ser inte att det går att betrakta des bud som annat än bluffbud. Mäklaren blev ganska "hätsk" och anklagade mig för att vara oärlig. Hon sa att säljaren då nog ville göra om budgivningen. Jag förklarade att det var helt ok med oss. Att vi i en ny budgivning förstås inte skulle börja med vårt nuvarande bud. Men arr hon skulle vara tvungen att lägga utgångspriset på mitt nuvarande bud. I och med mitt nu dokumenterade bud så var ju marknadsvärdet på huset just det. Ett lägre utgångspris skulle då direkt vara ett lockpris och sådant sysslar väl bara oseriösa mäklare med?
Vi köpte huset för det bud jag stod för. Det var inte några glada miner från varken säljare eller mäklare.

• Gilla
Kent F och 3 till
  • Laddar…
Även om många har råkat ut för gansak troliga bluff bud. Så tror jag man skall vara försiktig att förutsätta att alla avhoppade budvinnare är falska.

När min dotter köpte bostadsrätt förra året. Så var det en budgivning med 6 budgivare från början. När hon hoppade av så var det två budgivare kvar, en 3e hade lagt sig efter dotterns sista bud. De två trissade upp priset ytterligare 200 000. Dottern och hennes sambo började bjuda på en annan lägenhet.

Så ringer mäklaren, och förklarar att vinnaren ville inte skriva kontrakt nu, och 2an svarade inte i telefon. Så hon fick köpa för sitt sista bud, 200 000 under vinnande bud (hennes bud låg på ca 3,3 milj).

Det hela lät rätt märkligt, mäklaren presenterade sedan en helt värdelös budlista. Flera av budgivarna hade bara förnamn och ett telefonnummer, en stod som "Krille" och tel nummer. Jag sökte på telefonnumren, de var inte sökbara. Men just vinnaren hade fullt namn, så jag kunde spåra honom på nätet, och vi kom på vilken av de på visningen det var.

Vi är övertygade om att vinnaren som hoppade av, var äkta. Däremot mer tveksamt med 2an som inte svarade i telefon...

• Gilla
mattie_river
  • Laddar…
Samma sak hände oss, i en lägenhetsförsäljning i Stockholm. De sista 200 000 var det bara en annan budgivare och vi. När vi stannade så ringde mäklaren upp dagen efter och sa att den andra budgivaren hoppat av och gav oss erbjudande att köpa för vårt sista bud, alltså det upptrissade priset.

Vi bad då att få se hela listan av budgivare som utlovats, men den kom aldrig trots upprepade frågor.

Fick senare höra att vänner råkat ut för samma sak. Mäklarbyrån var Bjurfors.

• Ledsen
  • Gilla
mattie_river och 1 till
  • Laddar…
Jag förutsätter inte att det är bluffbud. Jag menar att det i praktiken är samma sak. Bud som har trissat upp priset där budgivaren inte står för sitt bud. Alltså helt rimligt att dessa bud plockas bort ur resultatet.

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Tror inte på bindande bud men kan vara bra att alla bud somkommer in och får bevisas med BankID.

Sörmlands solbacke Sörmlands solbacke skrev:
Där har du fel TBygg. Budlistan är till för att motverka bulvaner. En fullständig lista över inkomna bud är mäklaren enligt lag skyldig att upprätta och överlämna till köpare och säljare.

Läs via Mäklarsamfundet:
[länk]
sorry, mitt svar var skrivet till tidigare post och blev lite godag yxskaft till dig. Håller med om budlista och skyldighet.

• Gilla
Sörmlands solbacke
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Men varför lägger man bud på en fastighet som man sen inte är villig att betala om man blir högsta bud, oavsett anledning.
I min värld så budar man upp till vad man tycker man har råd /tycker fastigheten är värd, sen stannar man där.
Om sen högste budgivare hoppar av så ska ju inte det påverka mitt bud, utan det var ju det jag var villig att betala i slutändan.
Att då börja kräva att man ska betala mindre än det bud man själv lagt, skulle då göra mig som säljar förbannad och aldrig ta emot ett bud från den köparen igen.
Lagt kort ligger, är alltid ett spel med fastighetsaffärer och klarar man inte av det, ska man nog inte ge sig in i det..
Det du indirekt säger är att du tycker det är ok att kompisar till säljaren trissar upp priset på budgivningen = bulvaner.

Alla får ju ha sina åsikter men jag skulle också ändratt mitt bud och lagt samma bud som när budgivare innan hoppat av.

• Gilla
mattie_river och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
I dagens Svenska Dagbladet har två nationalekonomer en debattartikel ”Säkerställ seriösa bud på bostäder”. Det är nog bakom en betalvägg. Bedömningen är att oseriös budgivning driver upp prisutvecklingen och bidrar till en onödigt hög skuldsättning. Deras förslag för att komma åt problematiken med oseriösa bud är krav på styrkande av lönelöfte, alternativt finansiering av bostaden på eget håll för att få medverka i budgivningen.
Utmärkt förslag. Då får man ju också lite betänketid när banken förbereder lånelöfte. Tror att bulvaner och falska bud är ovanliga. Men det motverkas ju lätt genom att varje gång ta bort den avhoppade budgivarens alla bud och uppkomna motbud så betyder ju bulvanens bud inget. Förvånad att det finns så många i tråden som är ok med att betala överpris för att ”lagt kort ligger” . Ett mycket större problem är ju att det går så fort så att man går med i budgivning utan lånelöfte, ”det fixar vi sen” ”det är ju inte bindande”. Om det är 3-4 sådana budgivare med så kanske ingen kan köpa och sanningen är att man kan få huset för utgångspriset och inte uppskruvat 20%. Då speglar ju inte vinnande bud marknadsvärdet alls.

T TBygg skrev:
Exakt samma erfarenhet men i annan del av landet. Jag förklarade också att jag självklart stod fast vid det bud ja la över de andra som inte var de som nu dragit sig ur. Jag ser inte att det går att betrakta des bud som annat än bluffbud. Mäklaren blev ganska "hätsk" och anklagade mig för att vara oärlig. Hon sa att säljaren då nog ville göra om budgivningen. Jag förklarade att det var helt ok med oss. Att vi i en ny budgivning förstås inte skulle börja med vårt nuvarande bud. Men arr hon skulle vara tvungen att lägga utgångspriset på mitt nuvarande bud. I och med mitt nu dokumenterade bud så var ju marknadsvärdet på huset just det. Ett lägre utgångspris skulle då direkt vara ett lockpris och sådant sysslar väl bara oseriösa mäklare med?
Vi köpte huset för det bud jag stod för. Det var inte några glada miner från varken säljare eller mäklare.
Jag förstår inte varför säljaren ska bli sur. Det är väl deras beslut att sälja till ett visst pris. Och köparen kan ju inte rå för att andra har lagt bud som de hoppat av från.

• Gilla
TBygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.