103 377 läst ·
217 svar
103k läst
217 svar
Budgivning (och bud) där den andra budgivare drar sig ur efter "vinst"
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Själv har jag i min ungdom ”blivit lurad” att stå fast vid mitt bud när den som vann budgivningen inte fick köpa (han ville köpa lägenheten på sitt bolag vilket BRFen inte tillät).
Det är inte helt lätt att som ung och orutinerad spekulant kunna stå på sig, särskilt inte på en relativt het marknad. Skillnaden mot listpriset var väl 5–6 %, så ingen jättebudgivning (jag tror att det bara var vi två, men minns inte säkert) men det störde mig i flera år trots att jag snabbt insåg att det ändå var en bra affär.
Jag förebrår ingen som hoppar av, vi har det system vi har, men man hamnar i en knepig situation som andraköpare då man visat sina kort mer än man gjort om den avhoppade spekulanten inte funnits. Ibland kan man säkert vinna genom ett hårt spel, men andra gånger förlorar man. Själv vek jag mig som sagt som köpare och tror iofs. efteråt att det var ett rimligt val. Men det lade en tidig grund för min misstro mot mäklare, då denne uppenbart stod på den andra partens sida i slutförhandlingen.
Det är inte helt lätt att som ung och orutinerad spekulant kunna stå på sig, särskilt inte på en relativt het marknad. Skillnaden mot listpriset var väl 5–6 %, så ingen jättebudgivning (jag tror att det bara var vi två, men minns inte säkert) men det störde mig i flera år trots att jag snabbt insåg att det ändå var en bra affär.
Jag förebrår ingen som hoppar av, vi har det system vi har, men man hamnar i en knepig situation som andraköpare då man visat sina kort mer än man gjort om den avhoppade spekulanten inte funnits. Ibland kan man säkert vinna genom ett hårt spel, men andra gånger förlorar man. Själv vek jag mig som sagt som köpare och tror iofs. efteråt att det var ett rimligt val. Men det lade en tidig grund för min misstro mot mäklare, då denne uppenbart stod på den andra partens sida i slutförhandlingen.
Att mäklaren ska vara oberoende och representera båda sidorna jämlikt är ett stort skämt.Nötegårdsgubben skrev:
Hur lagstiftningen kan tro att mäklaren som betalas av säljaren, och i de flesta fall får mer pengar ju högre pris, skulle kunna vara oberoende är något som bara en politiker kan säga/skriva (utan att tro på det själv)
I rådande läge och på rådande marknad är det ganska rimligt att köpare får hoppa av. Säljaren sitter inne med ett massivt informationsövertag och har inte någon möjlighet att under budgivningens gång ens kontrollera om andra budgivare finns eller om det är rimligt att anta att de faktiskt är spekulanter. Det vet jag ju inte här men det skulle ju alltid vara möjligt att slänga in en bulvan som sen tydligen inte lyckats räkna antal rum innan de ökade på priset x antal 100 tkr.S Soaringpilot skrev:Eftersom köpet inte är klart förrän kontraktet är skrivet och ens då är det klart förrän det sista papperet köpebrev är underskrivet. Det är helt rätt att ge vilket bud man vill både lägre och högre för det är köparen som bestämmer vilken som får köpa. Säljaren behöver inte ens välja högsta budet kan även ta det lägsta om hen så vill. Det finns alltid någon förklaring att budgivaren hoppar av kanske budar på något annat eller helt enkelt ångrar sig. Tyvärr så är lagen så skriven att budgivaren får göra precis som hen vill , lägga högre eller lägre bud eller hoppa av. Det här en besvärlig situation för mäklaren. Det finns tricks att hantera det här som mäklare. Hälsningar f.d. M.
Även det inte var en "bulvan" så är det någon som aldrig skulle fullfölja köpet.N Neocortex skrev:
Missförstå mig inte. Jag säger inte att du är en riskköpare. Jag menar bara från säljarens perspektiv att du kanske uppfattas så. Säljaren vet ju inte vem du är och har egentligen bara infon som mäklaren förser denne med.M mattie_river skrev:
Jag har själv stått där som hussäljare och man är nervös och vill skriva avtal så fort som möjligt och nu hoppar toppbudgivaren av. Du har ju redan visat att du kan ändra dig om buden du lägger och ni skriver ju ett avtal som i princip är ett öppet köp i två veckor (öppen besiktningsklausul). Då är ju risken att du ändrar dig igen angående din värdering av huset. Du verkar ju inte helt såld på huset, något som idealköparen från säljarens perspektiv är.
Nej jag förstår vad du menar. Men om man förväntar sig att "tvåan" i budgivningen står kvar vid sitt betydligt högre bud än alla andras när vinnaren hoppat av efter att hen typ har räknat rummen och barnen så har man nog höga förväntning om att andra har mer oengar än förstånd...Claes Sörmland skrev:
Missförstå mig inte. Jag säger inte att du är en riskköpare. Jag menar bara från säljarens perspektiv att du kanske uppfattas så. Säljaren vet ju inte vem du är och har egentligen bara infon som mäklaren förser denne med.
Jag har själv stått där som hussäljare och man är nervös och vill skriva avtal så fort som möjligt och nu hoppar toppbudgivaren av. Du har ju redan visat att du kan ändra dig om buden du lägger och ni skriver ju ett avtal som i princip är ett öppet köp i två veckor (öppen besiktningsklausul). Då är ju risken att du ändrar dig igen angående din värdering av huset. Du verkar ju inte helt såld på huset, något som idealköparen från säljarens perspektiv är.
Hade exakt samma upplevelse för 7 år sen när jag köpte mitt hus. Jag bjöd 1 450 000. Utgångspris var 1 500 000. Jag budade mot endast en annan budgivare upp till 1 700 000 då jag hoppade av. De som sedan vann på 1 720 000 drog sig sen ur då de inte fick lån. Jag erbjuds att köpa för 1,7 som var mitt senaste bud. Jag takade nej och sa att jag stod fast på 1 450 000. Efter 1 vecka hörde de av sig och sålde motvilligt till mig.
Både håller med och inte. Det högsta budet man är beredd att ge påverkas ju naturligtvis av vad man bedömer att värdet är på den fastigheten. Det bedömningen påverkas ju av hur många andra som är intresserade. Om alla utom en hoppat av långt tidigare kan man misstänka att man hamnat ganska långt över marknadspris. Men då borde man kliva av tidigare, alternativt säga att man också drar sig ur. Men har man tittat på flera objekt och känner att det här är rätt, då bör man slå till och inte dessutom försöka minimera priset.perra i skogen skrev:
Men varför lägger man bud på en fastighet som man sen inte är villig att betala om man blir högsta bud, oavsett anledning.
I min värld så budar man upp till vad man tycker man har råd /tycker fastigheten är värd, sen stannar man där.
Om sen högste budgivare hoppar av så ska ju inte det påverka mitt bud, utan det var ju det jag var villig att betala i slutändan.
Att då börja kräva att man ska betala mindre än det bud man själv lagt, skulle då göra mig som säljar förbannad och aldrig ta emot ett bud från den köparen igen.
Lagt kort ligger, är alltid ett spel med fastighetsaffärer och klarar man inte av det, ska man nog inte ge sig in i det..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Alternativet är trots allt att ena parten har en uttalad representant mot någon utan rådgivare, eller att det ska kastas ännu mer ombudskostnader på en relativt enkel transaktion.TT4F skrev:
Att mäklaren ska vara oberoende och representera båda sidorna jämlikt är ett stort skämt.
Hur lagstiftningen kan tro att mäklaren som betalas av säljaren, och i de flesta fall får mer pengar ju högre pris, skulle kunna vara oberoende är något som bara en politiker kan säga/skriva (utan att tro på det själv)
Jag ger som sagt inte så mycket för mäklare, men att det skulle vara så svårt att låta var och en tala för sig själv snarare än att reflexmässigt säga att ”det kommer säljaren aldrig gå med på!”, det tror jag inte på. Där måste mäklarna skärpa sig. Men jag tror att problemet finns åt andra hållet också, där mäklare nog ofta ställer sig bakom en prutning efter en besiktning för att få affären i hamn.
Så att jag efter den incidenten började misstro mäklare ser jag mest som ett steg i mognadsprocessen. Likt alla andra som försörjer sig på sin vältalighet så ska man förstås inte lita på vad de säger.
Ja, mäklaren har ett uppdrag av säljaren och får normalt betalt som procent av priset. Man har rätt att kräva att mäklaren ska ge korrekt information, men självklart är det i hens intresse att få ett så bra pris som möjligt. Inte bara för att maximera sin egen vinst, men det är faktiskt säljaren som betalar mäklaren för att göra ett bra och smärtfritt säljjobb.TT4F skrev:
Att mäklaren ska vara oberoende och representera båda sidorna jämlikt är ett stort skämt.
Om det är vanligt känner jag inte till, men det är klart man kan be en mäklare kolla marknaden oxh säkert även genomföra köpet. Men då är det jag som köpare som betalar den mäklaren eftersom hen jobbar på mitt uppdrag.
Marknadspris ÄR ju det som någon under givna omständigheter är beredd att betala. En av givna omständigheter är om ANDRA är beredda att betala X eller Y kronor. Notera att kåken nu såldes där nr 3 hoppade av. Jag är inte ens säker på att mäklaren framförde mitt sista justerade och något högre bud...S Simsgrodan skrev:Både håller med och inte. Det högsta budet man är beredd att ge påverkas ju naturligtvis av vad man bedömer att värdet är på den fastigheten. Det bedömningen påverkas ju av hur många andra som är intresserade. Om alla utom en hoppat av långt tidigare kan man misstänka att man hamnat ganska långt över marknadspris. Men då borde man kliva av tidigare, alternativt säga att man också drar sig ur. Men har man tittat på flera objekt och känner att det här är rätt, då bör man slå till och inte dessutom försöka minimera priset.