S Shiraz skrev:
Har du byggt mycket? Om inte testa att bygga något litet åt nån. Typ ett trädäck eller så. Jag tänkte själv att jag kan göra mycket... Men efter att ha snickrat lite inser jag att det är mycket jobb... Mycket mer än man tror...
Jag är ”färdig”utbildad snickare och jobbat som snickare och i byggbranchen under hela yrkeslivet (förvisso inte så långt yrkesliv ännu).
Jag vet att det är MYCKET jobb att ”göra själv” därför har jag bara med garaget i beräkningen för de vet jag att jag orkar med att göra.

Mvh

S
Då ska det
L Larsrobertp skrev:
Jag är ”färdig”utbildad snickare och jobbat som snickare och i byggbranchen under hela yrkeslivet (förvisso inte så långt yrkesliv ännu).
Jag vet att det är MYCKET jobb att ”göra själv” därför har jag bara med garaget i beräkningen för de vet jag att jag orkar med att göra.

Mvh
Det låter bra. Allt blir lättare när man har kunskap. Det är lätt att underskatta arbetet. Jag byggde nyss hus och tänkte att tomten fixar jag till själv med en hyrgrävare, hur svårt kan det vara:) sedan så rev vi det gamla huset och jag fick prova rivbolagets grävare.... Uj vad fel jag hade. Det var ju skitsvårt så det blev till att hosta upp 65 000 på jord och grävjobb.. Värt varenda krona, jag hade säkert rivit huset med maskinen...Jag jobbar inte alls i byggbranschen ..

Cheesen
L Larsrobertp skrev:
Hej!

Börjat räkna på vårt bygge och tänkte mest höra mig för vad ni tycker är rimligt?
Jag laddar upp min beräkning än så länge. Säg gärna till om något ser helt tokigt ut.
Tomten säljer svärfar, därav det låga priset.

Budgeten är för bankens skull. Jag kommer utföra en del snickarjobb själv (estimerat 500-700 timmar själv tillsammans med bekanta och familj).
Tycker budjeten verkar rimlig, men du har glömt markarbeten på tomten och trädgård.
Sen reagerade jag också på några punkter som andra anmärka på...
Köket, tvättstugan och garaget kommer att kosta mer.

50000 för tvättstugan räcker inte långt med tanke på att tm, TT, och torkskåp går på runt 20000, en tvättbänk går ju på 5000 till. Sen så ska du väl ha arbetsbänk, förvaringsskåp, våtrumsmatta/klinker och liknande..

Ett nytt kök för 250 000:- kanske låter mycket men med snickerier, och vitvaror så är du på ikeanivå.

Garaget får du nog räkna minst 250-300000:- stommrest med platta för ca 175000 sen tillkommer isolering, port, ytskikt, värme, el och snickerier.

Räkna med att garageuppfart, trädgård, och yttre snickerier såsom altan, uteplats och liknande kommer att kosta 300 000:- du vill väl inte bo i en leråker... Din trädgård kan bli betydligt dyrare än så, det var ju en ganska stor tomt.

4 miljoner för 200 kvm är görligt men det kan fort dra iväg 500 000 på oförutsedda markarbeten.

Har du fått offert på containerhyra? Vill gärna veta var man kommer så billigt undan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.