Hej,

Så här är det:
Vi har köpt ett hus från -84, troligen en sommarstuga från början som är tillbyggd -89 och -99. Mer än så vet vi inte om byggnaden (köpt av dödsbo och ägaren hade bara bott 9 år i huset).
Det finns ett utrymme som jag tror är tillbyggnaden från -99 som inrymmer toa dusch, tvättstuga och bastu.
Det är kakel på alla väggar utom i duschen där det sitter matta. På golvet ligger det matta likaså. Tyvärr har golvmattan blivit missfärgad (gulaktiga fält, vet inte vad det beror på). Mattan är limmad på platta med golvvärme.
Det är inte läge att göra om utrymmet nu då vi av olika orsaker inte har de ekonomiska förutsättningar vi kalkylerade med vid husköpet.
Kaklet är helt ok, men jag undrar om man möjligen kan lägga en ny våtrumsmatta på golvet "så länge" uppepå den gamla? Allt ska ju ut så småningom, men inte än på kanske 3-4 år. Fram till dess skulle det vara fint med ett fräschare golv.
Tror att brunnen är ok, inget besiktningsmannen anmärkte på i a f.

Eller är det ett bättre alternativ att måla golvmattan så länge? (Helst inte, tycker inte det blir jättesnyggt direkt.)

• Äldre tvättstuga med träpanel och vita kakelväggar, tvättmaskin, torktumlare och enkel träinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Åldrat badrum med ljusa kakelväggar, träpanel, orange trämöblemang och vit toalett, behöver renovering.
    Skapa konto
E
Man ska aldrig lägga en plastmatta på en annan plastmattan i badrum då detta skapar dubbla tätskikt. Skulle det då mot förmodan läka in vatten mellan dessa mattor har du en mögelbomb. Däremot är det ok att lägga kakel eller klinker på mattan. Då detta inte skapar ett till tätskikt. Alternativt så målar du mattan med lämplig färg.

• Gilla
ByggareWille
  • Laddar…
epw skrev:
...Skulle det då mot förmodan läka in vatten mellan dessa mattor har du en mögelbomb...
Hur kan det bli en "mögelbomb" med två skikt som ligger ihoplimmade?

Däremot tror jag att man får vara noga vid valet av lim.
De flesta mattlim behöver väl avdunsta/vädra ut fuktighet, om det sedan är vattenånga eller aceton eller något annat lösningsmedel. Så det gäller att hitta ett "självhärdande" lim som fungerar oberoende av luft-tillträde och ventilation.

Målartvätt + sandpapper.
Fråga säljaren om bra lim. Limma. Du kommer inte att få den godkänd ner i brunnen då brunnens ring klarar oftast inte dubbla mattor. Men det spelar ingen roll. Var försiktig med att inte SKÄRA IGENOM den gamla!
Om några år river du rubbet och gör rätt.

Lägg vanliga mattor där golvet är fult, tada!

• Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
E
KnockOnWood skrev:
Hur kan det bli en "mögelbomb" med två skikt som ligger ihoplimmade?

Däremot tror jag att man får vara noga vid valet av lim.
De flesta mattlim behöver väl avdunsta/vädra ut fuktighet, om det sedan är vattenånga eller aceton eller något annat lösningsmedel. Så det gäller att hitta ett "självhärdande" lim som fungerar oberoende av luft-tillträde och ventilation.

Svensk byggdokumentation om tätskikt i våtrum, lutningar, myndighetskrav, vattenzoner, luktätning och genomföringar.
Skapa konto

Enligt gvk får inte dubbla tätskikt förekomma. Det brukar vara lämpligt att följa dessa regler. Försäkringsbolagen rekommenderar även detta.

epw skrev:
Bild
Enligt gvk får inte dubbla tätskikt förekomma. Det brukar vara lämpligt att följa dessa regler. Försäkringsbolagen rekommenderar även detta.
Jag kan inte se hur två hoplimmade plastmattor kan ses som "dubbla tätskikt"!

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Tack för olika infallsvinklar och teorier.

Det som nog går bort är nog att lägga mattor där det är fläckigt - det hade funkat bra om det inte varit fläckar överallt, det blir till att lägga heltäckningsmatta då :rolleyes:

Jag funderar lite som KnockOnWood - hur kan det bli dubbla tätskikt om man limmar ihop två mattor - i min enkla värld blir det bara ett tätskikt fast tjockt?

Men nu har jag googlat en del på målning av våtrumsmatta (fast jag skrev att jag inte är så förtjust i det) och kommit fram till att det kanske skulle kunna funka några år i väntan på helrenovering. Har sett fler här på forumet som provat och som lyckats få ett bra resultat.
Någon som har tips? Har läst mig till att skurborste, skrubbsvamp, målartvätt och t-röd ska man använda.
Funderar över färgen på golvet - ska man ha golvfärg (tillräckligt "elastisk"?) eller ska det vara våtrumsfärg både på golv och duschväggar?

Redigerat:
Det är inga problem att riva bort mattan och lägga en ny istället!
Mattläggaren skär då av den befintliga mattan ca 5-10mm under kaklet och svetsar sedan ihop den nya med den gamla så att ni får ett obrutet tätskikt. Det är bara at ringa runt till golvfirmor och be om offerter.

• Gilla
Ere och 1 till
  • Laddar…
epw skrev:
Man ska aldrig lägga en plastmatta på en annan plastmattan i badrum då detta skapar dubbla tätskikt. Skulle det då mot förmodan läka in vatten mellan dessa mattor har du en mögelbomb. Däremot är det ok att lägga kakel eller klinker på mattan. Då detta inte skapar ett till tätskikt. Alternativt så målar du mattan med lämplig färg.
Klinker få du inte lägga på gammal plastmatta, den är inte gjord för att byggas in i ett våtsystem!
Och kakel är inte ok att lägga på golv, måste skilja på dessa två!
I det fall matta ska användas som tätskikt ska det vara en ny godkänd för detta ändamål, och det är def inte i detta fall!

Pollyester skrev:
Tack för olika infallsvinklar och teorier.

Det som nog går bort är nog att lägga mattor där det är fläckigt - det hade funkat bra om det inte varit fläckar överallt, det blir till att lägga heltäckningsmatta då :rolleyes:

Jag funderar lite som KnockOnWood - hur kan det bli dubbla tätskikt om man limmar ihop två mattor - i min enkla värld blir det bara att tätskikt fast tjockt?

Men nu har jag googlat en del på målning av våtrumsmatta (fast jag skrev att jag inte är så förtjust i det) och kommit fram till att det kanske skulle kunna funka några år i väntan på helrenovering. Har sett fler här på forumet som provat och som lyckats få ett bra resultat.
Någon som har tips? Har läst mig till att skurborste, skrubbsvamp, målartvätt och t-röd ska man använda.
Funderar över färgen på golvet - ska man ha golvfärg (tillräckligt "elastisk"?) eller ska det vara våtrumsfärg både på golv och duschväggar?
Gå till närmsta färghandlare så får du all hjälp du behöver! :-)

Jag tror det blir både billigast och bäst om du målar. Särskilt om ni tänker er en renovering längre fram. Då är det ju bara onödiga pengar.

Fråga i färgaffären så får du bra råd, men du ska ha en golvfärg på golvet och tipsen som du hittat på nätet är helt rätt. Det enda man väl ska lägga till är att du bör prova på en liten undanskymd del av mattan först. Det finns en viss risk att mjukgöraren i mattan medför att färgen aldrig torkar nämligen. Och det är ju roligare att komma på innan man målat hela golvet.... :)

Den här dubbla tätskikts grejen är ju mer om man bygger in organiskt material och får ett litet läckage som man får problem.

Skär bort mattan 30-40cm runt brunnen spackla ut skarven och vik ner den nya mattan i brunnen

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Kan bara hålla med "nino" dubbla tätskikt avser en vägg som har plast bakom tex osb och gipsplatta enligt gängse standard. Där får eller ska man inte sätta ett nytt tätskikt för då får man organiskt material mellan två tätskikt vilket kan orsaka problem.
Här kommer inget att hända då man lägger plast på plast.

Tack för era synpunkter!

Känns som om det går bra att lägga matta, men det kanske är lite bortkastade pengar ändå, då det är ganska stor yta och vi inte gör det själva.
Färg är ju bra mycket billigare och det fixar vi lätt på egen hand, bara vi vet vad vi ska ha.

Det jag fått upp ögonen för när jag googlat runt nu är att våtrumsmatta är ju faktiskt riktigt snyggt och antagligen enklare att hålla rent än klinker (som har varit självklart att lägga i de senaste badrummen vi gjort i ordning). Det blir kanske ett badrum med våtrumsmatta trots allt när vi väl river ut och gör om :)

Om någon här har egen erfarenhet av att måla så tar vi tacksamt emot den, även om vi självklart kommer prata med personalen i färgaffären. Bra tips förresten att testa på en undanskymd yta först, trist om hela golvet blir klibbigt!:x

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.