1 237 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Budgeten för min isolerade platta. Är den OK?
Hej,
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att kolla om budgeten för min platta för nytt småhus är OK. Följande gäller: Byggyta 78 m2, betong 10 cm, isolering 30 cm, 20 cm makadam i botten (med dubbelt lager makadam runt byggytan). Inte golvvärme. Inget sprängarbete. Okomplicerad mark (fd åker). Icke-storstad. Alla kostnader inklusive moms, inget rotavdrag.
Schakt (=gräva hålet, ingen bortforsling) 10 000
Makadam, 40 ton inklusive frakt 10 000
Kantbalk, cellplast, armering mm 30 000
Övrigt material (för dränering, avlopp etc.) 10 000
Betong, 8 kubikmeter 15 000
Arbete (inklusive några timmar med liten grävare mm) 20 000
Summa: 95 000 (= 1 200 kronor per kvadrat)
Har jag missat något här?
Tackar på förhand för alla kommentarer
karpet
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att kolla om budgeten för min platta för nytt småhus är OK. Följande gäller: Byggyta 78 m2, betong 10 cm, isolering 30 cm, 20 cm makadam i botten (med dubbelt lager makadam runt byggytan). Inte golvvärme. Inget sprängarbete. Okomplicerad mark (fd åker). Icke-storstad. Alla kostnader inklusive moms, inget rotavdrag.
Schakt (=gräva hålet, ingen bortforsling) 10 000
Makadam, 40 ton inklusive frakt 10 000
Kantbalk, cellplast, armering mm 30 000
Övrigt material (för dränering, avlopp etc.) 10 000
Betong, 8 kubikmeter 15 000
Arbete (inklusive några timmar med liten grävare mm) 20 000
Summa: 95 000 (= 1 200 kronor per kvadrat)
Har jag missat något här?
Tackar på förhand för alla kommentarer
karpet
Nu vet jag inte säkert vilja kostnader du räknar till "grunden", men tex utsättning kräver många kommuner, även på landet.
Ska du göra något arbete själv? Om inte tror jag posten "arbete" är väl låg.
Har du tänkt på hyreskostnader för "maskiner" (laser, betongvib etc)? El?
Ska du göra något arbete själv? Om inte tror jag posten "arbete" är väl låg.
Har du tänkt på hyreskostnader för "maskiner" (laser, betongvib etc)? El?
Förstår om du vill veta på ett ungefär vad det kostar, men om du inte ska göra jobbet själv så kostar det så mycket som någon är villig att ta på sig arbetet för, oavsett din budget...
Vad gäller markförhållanden är det inte antal stenar eller träd som kan ställa till det, utan vad det är för typ av underlag (inte bara ytligt). Lera kan t ex innebära att pålning krävs och att plattan måste förstärkas. Du behöver få utförd en geoteknisk undersökning av marken.
Vad gäller markförhållanden är det inte antal stenar eller träd som kan ställa till det, utan vad det är för typ av underlag (inte bara ytligt). Lera kan t ex innebära att pålning krävs och att plattan måste förstärkas. Du behöver få utförd en geoteknisk undersökning av marken.
Som jämförelse betalade jag 158 kkr före rot (125 efter) för 50 kvm platta till tillbyggnad, då inkl. golvvärme. Utöver platta och markarbeten till den ingick bortschaktning av ytterligare ca 60 kvm matjord samt omläggning av dränering längs ungefär 8 meter vid befintlig grund.
Det tog 2,5 dag för tre gubbar att gräva, lägga dränering och avlopp, och återfylla. Från att de knackade på dörren till att de lämnade tomten. Okomplicerad mark, bortschaktning av matjorden ner till gamla plogsulan.
Sedan tog det tre dagar för omväxlande en eller två gubbar att bygga grunden, plus ca en arbetsdag för vvs-killen att dra alla rör. Gjutning på förmiddagen den fjärde dagen (tre gubbar medräknat killen med pumpbilen).
Jag tror det är svårt att komma under 2000 kr/kvm om man lejer ut hela jobbet.
Det tog 2,5 dag för tre gubbar att gräva, lägga dränering och avlopp, och återfylla. Från att de knackade på dörren till att de lämnade tomten. Okomplicerad mark, bortschaktning av matjorden ner till gamla plogsulan.
Sedan tog det tre dagar för omväxlande en eller två gubbar att bygga grunden, plus ca en arbetsdag för vvs-killen att dra alla rör. Gjutning på förmiddagen den fjärde dagen (tre gubbar medräknat killen med pumpbilen).
Jag tror det är svårt att komma under 2000 kr/kvm om man lejer ut hela jobbet.
Klicka här för att svara