Är yttertak med i din kalkyl på komplettering utsida?

Appendix Appendix skrev:
Är verkligen anslutning VA så billig? Här i Sthlm pratar man 500'-750'.
Nu svarar jag åt TS men med tanke på tomtpriset tror jag inte det är någon av de större kommunerna de köpt i. Om de nu stått i tomtkön (obs rent antagande!)

Här i norra västmanland kunde man få en tomt nära sjön (med sjöutsikt) för 350' inklusive EL och VA indraget, typ subventionerat för att få folk att bygga ens. :-)

Appendix Appendix skrev:
Jo men ni har ju aldrig varit kända för att vara riktigt kloka.... :rolleyes::crysmile::crysmile:;):p

• Gilla
Willewonka och 1 till
  • Laddar…
Bowser
Är tomten färdig att bygga på eller måste det röjas och grävas ur massor?
Just markarbeten kan bli en kostsam historia.

• Gilla
0rbitt
  • Laddar…
Är det detaljplanerat område? I så fall glöm inte planavgift. Varierar i olika kommuner, men vi fick en saftig räkning på 54’ ca 18 månader efter inflytt. Detta var planavgiften i Göteborg.

H HannaDalarna skrev:
Åååå fy satan, hoppas att du har fel när det kommer till dem priserna. Men vill absolut ha en realistisk budget innan börjar på ett sånt här stort projekt, så lyssnar på dig och räknar med dem priserna :)
Hen har fel, det ni kalkylerat på låter mer rimligt och mer mot det vi i slutändan betalade för dessa poster :)

• Gilla
Bengt Lilljeqvist
  • Laddar…
mfaltsjo mfaltsjo skrev:
Hen har fel, det ni kalkylerat på låter mer rimligt och mer mot det vi i slutändan betalade för dessa poster :)
Håller med dig till stor del. Vi byggde med FH för två år sedan. Snickeriarbetena är fasta priser som FH ger.

El tror jag du får räkna med lite mer, men absolut inte så mycket som 300k om du nöjer dig med ”normal standard”. Beror ju helt på vilka tillval man gör. Vi hade 63 takspottar och 26 fönsterspottar. Dessa räknar man ca 1500-2000kr/st på så där kan det dra iväg. En massa uttag är ju småpengar i sammanhanget.

I icho skrev:
Håller med dig till stor del. Vi byggde med FH för två år sedan. Snickeriarbetena är fasta priser som FH ger.

El tror jag du får räkna med lite mer, men absolut inte så mycket som 300k om du nöjer dig med ”normal standard”. Beror ju helt på vilka tillval man gör. Vi hade 63 takspottar och 26 fönsterspottar. Dessa räknar man ca 1500-2000kr/st på så där kan det dra iväg. En massa uttag är ju småpengar i sammanhanget.
Vi byggde med FH för 4 år sedan, (fan vad tiden går:seenoevil:), och utan att ha våran kalkyl framme så är jag ganska bestämd på att våran el hamnade på runt 180,000 i en 142m2, och då snålade vi inte på spottar vare sig i fönster eller tak. 300,000 då förutsätter jag att det är guld i armaturerna. Vilket fall som helst, lycka till! Är en roligt resa ni har framför er :)

• Gilla
Sultanen af Nex
  • Laddar…
Vi byggde förra året en lösvirkesbyggsats. Vvs gick på ~330.000 inkl nibe 750 för typ 70k. Golvvärme i bottenplan, radiatorer i övre. 144kvm 2 plan
Hör av dig om du vill se kalkylen.

• Gilla
Mg67
  • Laddar…
Markarbete är inte med i kalkylen verkar det som

Appendix Appendix skrev:
Var i Stockholm ? Vi bygger i Stockholm och det brukar ligga på 100-250 tusen

S
H HannaDalarna skrev:
Summan för tillval är egentligen bara något jag skrev i, för jag antar att priset för "byggsatsen" kan sticka iväg rätt rejält om exempelvis ändrar layout i köket, väljer andra innedörrar, osv.
Vad är det man betalar till vägförening och vad kan det gå på?

Tack för svar :)
Beror på vägförening men vår höjde nyss till 10k i Byggavgift och sedan tillkom 3500kr per andel, sommarhus är 1 andel och året runt är 2 andelar....

Har ni fått någon PKK (priskostnadskalkyl) av fiskarheden? Isåfall finns ju de flesta budgetposterna med där så det bara är att fylla i för att missa så lite som möjligt, för som Johannes säger, markarbeten är i te med och det kan bli en stor kostnad beroende på tomten, men en kostnad är det..

T twoody skrev:
Var i Stockholm ? Vi bygger i Stockholm och det brukar ligga på 100-250 tusen
600.000 i österåker. varit omskrivet i media.

Vi byggde med FHV för fem år sen och fick fasta priser på alla delar av bygget. Så mitt tips är att prata med en säljare och be om uppgifterna. Och då var en första uppskattning material x 3 för att få fram slutkostnaden och det stämde rätt bra för oss.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.