24 007 läst ·
41 svar
24k läst
41 svar
Budget kalkyl husbygge - logisk och genomförbar?
Nu svarar jag åt TS men med tanke på tomtpriset tror jag inte det är någon av de större kommunerna de köpt i. Om de nu stått i tomtkön (obs rent antagande!)Appendix skrev:
Här i norra västmanland kunde man få en tomt nära sjön (med sjöutsikt) för 350' inklusive EL och VA indraget, typ subventionerat för att få folk att bygga ens.
Hen har fel, det ni kalkylerat på låter mer rimligt och mer mot det vi i slutändan betalade för dessa posterH HannaDalarna skrev:
Håller med dig till stor del. Vi byggde med FH för två år sedan. Snickeriarbetena är fasta priser som FH ger.mfaltsjo skrev:
El tror jag du får räkna med lite mer, men absolut inte så mycket som 300k om du nöjer dig med ”normal standard”. Beror ju helt på vilka tillval man gör. Vi hade 63 takspottar och 26 fönsterspottar. Dessa räknar man ca 1500-2000kr/st på så där kan det dra iväg. En massa uttag är ju småpengar i sammanhanget.
Vi byggde med FH för 4 år sedan, (fan vad tiden gårI icho skrev:Håller med dig till stor del. Vi byggde med FH för två år sedan. Snickeriarbetena är fasta priser som FH ger.
El tror jag du får räkna med lite mer, men absolut inte så mycket som 300k om du nöjer dig med ”normal standard”. Beror ju helt på vilka tillval man gör. Vi hade 63 takspottar och 26 fönsterspottar. Dessa räknar man ca 1500-2000kr/st på så där kan det dra iväg. En massa uttag är ju småpengar i sammanhanget.
Vi byggde förra året en lösvirkesbyggsats. Vvs gick på ~330.000 inkl nibe 750 för typ 70k. Golvvärme i bottenplan, radiatorer i övre. 144kvm 2 plan
Hör av dig om du vill se kalkylen.
Hör av dig om du vill se kalkylen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Markarbete är inte med i kalkylen verkar det som
Beror på vägförening men vår höjde nyss till 10k i Byggavgift och sedan tillkom 3500kr per andel, sommarhus är 1 andel och året runt är 2 andelar....H HannaDalarna skrev:
Har ni fått någon PKK (priskostnadskalkyl) av fiskarheden? Isåfall finns ju de flesta budgetposterna med där så det bara är att fylla i för att missa så lite som möjligt, för som Johannes säger, markarbeten är i te med och det kan bli en stor kostnad beroende på tomten, men en kostnad är det..
Vi byggde med FHV för fem år sen och fick fasta priser på alla delar av bygget. Så mitt tips är att prata med en säljare och be om uppgifterna. Och då var en första uppskattning material x 3 för att få fram slutkostnaden och det stämde rätt bra för oss.