Hej alla hus-pulare där ute!
Jag skulle gärna vilja lära mig lite mer, så jag tänkte ta mig på att fixa till min lilla WC, elen blir befintlig så ingen elektriker, rören får en rörmockare komma och dra om.
Planen: Ny WC, nytt handfat, nytt spegelskåp, måla väggar, kakla golv, kakla list runt golvet?
Den ligger i källarplan, källaren är väl relativt torr och uppvärmd, luktfri.
Den är inte dränerad sedan huset byggdes 1969.
Det började med att toaletten läckte lite vid spolning:
Jag tog då bort mattan och såg att plastmattan låg på en spånskiva (Spånskivan kändes fuktig, mätte aldrig men den luktade fuktig källare!).
Jag tog bort spånskivan som i sin tur låg på en lumppapp
Jag tog bort lumppappen som i sin tur låg på ett betong golv med någon typ av asfalt på.
(Jag kontrollerade färgen med tidigare ägare som genomfört jobbet, han dokumenterade allt genom åren!)
Kopplade på dammsugaren på en vinkelslip, munskydd och glajjor på - nu så ser golvet ut enligt bifogad bild.
Jag funderar, jag tänkte - spacka och måla väggar.
Kakla golv (Besiktningsmannen sa att små plattor breda fogar inget tätskikt!).
Behöver även spackla längst ner på väggarna efter betongspikarna som listerna satt i tog med sig lite betong eller stenliknande spackel från väggen.
Hur går jag tillväga?
Har aldrig gjort annat än målat och tapetserat sovrum, de här är betong, kakel, fix, fog osv behöver alla tips jag kan få!
Jag skulle gärna vilja lära mig lite mer, så jag tänkte ta mig på att fixa till min lilla WC, elen blir befintlig så ingen elektriker, rören får en rörmockare komma och dra om.
Planen: Ny WC, nytt handfat, nytt spegelskåp, måla väggar, kakla golv, kakla list runt golvet?
Den ligger i källarplan, källaren är väl relativt torr och uppvärmd, luktfri.
Den är inte dränerad sedan huset byggdes 1969.
Det började med att toaletten läckte lite vid spolning:
Jag tog då bort mattan och såg att plastmattan låg på en spånskiva (Spånskivan kändes fuktig, mätte aldrig men den luktade fuktig källare!).
Jag tog bort spånskivan som i sin tur låg på en lumppapp
Jag tog bort lumppappen som i sin tur låg på ett betong golv med någon typ av asfalt på.
(Jag kontrollerade färgen med tidigare ägare som genomfört jobbet, han dokumenterade allt genom åren!)
Kopplade på dammsugaren på en vinkelslip, munskydd och glajjor på - nu så ser golvet ut enligt bifogad bild.
Jag funderar, jag tänkte - spacka och måla väggar.
Kakla golv (Besiktningsmannen sa att små plattor breda fogar inget tätskikt!).
Behöver även spackla längst ner på väggarna efter betongspikarna som listerna satt i tog med sig lite betong eller stenliknande spackel från väggen.
Hur går jag tillväga?
Har aldrig gjort annat än målat och tapetserat sovrum, de här är betong, kakel, fix, fog osv behöver alla tips jag kan få!
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Har du sett den här? Också i källare, inget tätskikt: https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-en-19-aring-renovera-en-toalett.491574/
Tack för snabbt svar, har skrollat igenom tråden - oändligt lång med många åsikter och ett superfint badrum med mycket energi 🙏Marlen Eskilsson skrev:
Jag skippar nog att bila upp golv och byta avlopp - tyvärr går det genom hela källaren inkl tvättstuga och garderober och har inte råd med en så omfattande renovering just nu!
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Det låter klokt!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Du kan ju byta rören under toaletten nu och så byter du andra delar när det är dags att renovera de rummen. Det är ju trist att riva toalettgolvet om ett par år bara för att det är just där som avloppsröret spricker.M Mordin skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Man kan relina också.
Klicka här för att svara