Jag har problem med ett köksavlopp och kan inte bli klok på vad som är fel. Problemet är att det uppstår ett intensivt bubblande ljud i avloppet efter att man spolar hett vatten. Bubblandet verkar bero på att det suger luft ner i avloppet genom vattenlåset, och det är intensivt direkt efter att man spolat hett vatten/tömt diskmaskinen, och det fortsätter sen bubbla sporadiskt en lång stund efter det. Det är inga problem med avrinningen och vattenlåset är dessutom helt bytt utan resultat. Det är dessutom bara i köket vi upplever problem. Vi bor i radhus med avloppet anslutet mot kommunalt avlopp. Jag har kört rensspiral i liggande köksledning utan att stöta på stopp. Vi har avluftning ut på taket, men om det var stopp där borde vi väl ha problem även på toalett? Tacksam för idéer och förslag!

• Gilla
zodyum
  • Laddar…
peternicklas
Verkar som du har ett stopp på någonstans på ledningen. Vi hade liknande och efter en resa blev det totalstopp i avloppet, under midsommarnatten!

Tack för svar! Tror du stoppet sitter mellan kök och huvudstam? Om det satt i huvudstam skulle det väl vara problem även med övriga anslutningar?

peternicklas
Vårt satt i huvudstammen precis där det lämnar huset.

Claes Sörmland
Samma historia här. Bubblande ljud men det rann undan i köksavloppet. Så efter ett par år blev det stopp. Efter spolning som tog bort stoppet som låg strax utanför huset (köksavloppet går ut med egna rör) så försvann ljudet.

S
Samma här, nyligen fick vi bubblande ljud från avloppet i köket en stund efter att det runnit klart i diskhon, spolade utgående avloppsledning och sen var det borta.

SueCia skrev:
Samma här, nyligen fick vi bubblande ljud från avloppet i köket en stund efter att det runnit klart i diskhon, spolade utgående avloppsledning och sen var det borta.
Hej!
Vad ligger kostnaden för att göra en sån spolning på?
Har fått exakt samma problem och vore trevligt att veta vad jag har att vänta mig.

Tack på förhand!
Patrik

Claes Sörmland
Tror jag fick betala strax över 3000 kr för varmvattenspolningen.

Ett alternativ är att starta med är att köpa en spolslang på högtrycken och försöka själv. Men det tar nog inte t ex fettavlagringar på samma sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.