ja som sagt lite OT i denna tråd. Men finansieringsklausuler var mycket vanliga under hela 90- talet, efter kraschen och åtminstonde fram till -99.

Borde helt klart vara läge för det igen nu.

En kollega köpte hus under krisen i början på 90- talet, huset hade varit ute för 1 500 000. Säljaren hade tackat nej till ett bud på 1450 000. Min kollega köpte 1 200 000, 6 månader senare. Dvs. 1200 000 stod i kontraktet, men han lyckades få in en klausul om ränteivå, så iom. att räntan gick upp kraftigt mellan kontraktsskriviningen och tillträdet så har jag för mig att han fick huset för under 1 100 000.

Hej!

tack allesamman!
Det var väldigt fina svar, tips och uppmuntran ni gav mig. =))

Tyvärr så var vi de enda som tittade på huset (vi var snabba), så det finns inga andra intressenter.
Men det ser ut som marknaden börjar veklas ut lite nu i och med räntesänkningarna, och vi har en inbokad visning denna veckan.

Så vi får hoppas på det bästa. =)

Tack så jättemycket för engagemanget och alla fina svar!!
Det var väldigt skönt att läsa det ni skrev, känns som det räddade mig från ett sammanbrott.

Tack!! =))
med vänlig hälsning!
Jesper

Jepplen skrev:
Huset vi skrev kontrakt på kostar 2 miljoner, hur mycket kan det komma att kosta oss för att bryta detta köpekontrakt?
Som folk redan svarat ovan måste ni i det längsta undvika att bryta kontraktet.
Med största sannolikhet har säljaren rätt till ersättning för samtliga kostnader om ni gör det, så tänk dig själv in i situationen att de sätter ut huset till försäljning igen, och accepterar det bästa bud de kan få den närmaste veckan (eftersom det är nära till tillträdet).

Som marknaden ser ut idag finns det en risk att de bara får ~1.5 miljoner - inte för att marknaden gått ner så mycket, utan för att de måste göra en väldigt snabb affär på en mycket trög marknad.

Hela den mellanskillnaden kommer ni då att få betala, förutom mäklararvoden och eventuella advokatkostnader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.