9 882 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Bryta färg själv (NCS)
Hej!
Har köpt in vit väggfärg och tänkte bryta denna själv med brytfärg.
Har kikat på en specifik färg på NCS skalan som heter "NCS 2319-R89B" eller enligt flüggers egna benämning - "Sjöbris".
Har svårt att hitta någon som helst info om hur mycket av respektive kulör som blandningen innehåller och är nybörjare på allt detta.
Någon kunnig inom detta - Vad behöver jag göra för att bryta mig till denna (eller liknande) färg?
Vad är viktigt att tänka på?
De brytfärgerna jag har i dagsläget är tveksamt dugliga - Var köper jag enklast o billigast brytfärg i stockholmsområdet?
Tack och åter tack för att ni tar er tid.
Vänligen,
Gustaf
Har kikat på en specifik färg på NCS skalan som heter "NCS 2319-R89B" eller enligt flüggers egna benämning - "Sjöbris".
Har svårt att hitta någon som helst info om hur mycket av respektive kulör som blandningen innehåller och är nybörjare på allt detta.
Någon kunnig inom detta - Vad behöver jag göra för att bryta mig till denna (eller liknande) färg?
De brytfärgerna jag har i dagsläget är tveksamt dugliga - Var köper jag enklast o billigast brytfärg i stockholmsområdet?
Vänligen,
Gustaf
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Dom sitter hårt på recepten så bäst är nog att åka till färgaffären och låta maskinen göra jobbet.
Träffa en specifik NCS-kod måste väl vara hart när omöjligt hemma i garaget?
Jag har någon gång brutit till färg, har för mig det var till tvättstugan i förra huset men då gällde det bara att göra det "gult lite åt orange" vilket fixades med gul och röd brytpasta, blev "tillräckligt bra".
Jag har någon gång brutit till färg, har för mig det var till tvättstugan i förra huset men då gällde det bara att göra det "gult lite åt orange" vilket fixades med gul och röd brytpasta, blev "tillräckligt bra".
Bästa svaret
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Hej och välkommen till forumet!Mead skrev:
Hej!
Vänligen,
Gustaf
Varje färgtyp och färgtillverkare har sitt eget recept för att motsvara en NCS-kod. NCS-koden i sin tur talar om hur färgen ser ut, inte hur den skall blandas med ett recept. Det används alltså för att kommunicera färgens utseende och överbryggar olika färgtypers egenskaper och olika människors uppfattning av färg.
Den udda koden du fått av ”Sjöbris” är interpolerad från kända NCS-referenser. Enda chansen att få en likadan kulör är att låta färghandlaren bryta från din kod. Närmaste riktiga kod är NCS S 2020-R90B. Blanda själv med brytfärger blir att famla i blindo. Testa med en mindre mängd bas och väg upp bas och brytpastor med noggrann våg, typ 0,1g, så kanske du kan komma fram till ett någorlunda recept som upprepas.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Hej igen, och tack för svar!
Får ta en funderare helt enkelt, är kanske enklast att låta en färghandlare bryta åt mig.
Anledningen varför jag frågade var för att jag inhandlat vit väggfärg från ÖoB som jag tänkte använda mig av till att måla om hallen. Dom erbjuder ej brytning
Tack för svar!
Får ta en funderare helt enkelt, är kanske enklast att låta en färghandlare bryta åt mig.
Anledningen varför jag frågade var för att jag inhandlat vit väggfärg från ÖoB som jag tänkte använda mig av till att måla om hallen. Dom erbjuder ej brytning
Tack för svar!
Klicka här för att svara