Halloj.

Varför blir man inte förvånad?

Den 2/12 beställde vi kakel och klinkers, där säljaren lovade dyrt och heligt att vi skulle få det innan nyår. Sagt och gjort, beställningen gick iväg och vi bokade upp plattsättare till trettonhelgen.

Vad tror ni händer? Idag ringde jag och frågade hur leveransen går. Utan att skämmas säger säljarens kollega: "Jo, kaklet har kommit, men klinkers kommer inte förrän vecka 3."

Yarrrrghhh!

Jag försöker kontrollera min ilska och ber givetvis att få tala med säljaren som ursprungligen sålt plattorna till mej. Han är ledig och kommer åter den 27:e dec.

Vad göra?! Vad kräva?
Min första idé bör nog inte skrivas i ett publikt forum med risk för att man blir åtalad för förberedlese av något brott... :-X

ps. givetvis har alla tidigare utfästelser om leveranstider meddelats per telefon och finns således endast inpräntade i mitt och säljarens minne.

Risigt när de lovar en sak.... Men en sak lär man sig i sånna här fall. En skön fax kopia elller dylikt. Men det spelar ju egentligen ingen roll nu.. Men du kan väl jävlas lite med dem... Brukar gå att göra en Syd-Europe....

Jag pendlar mellan riktad ilska mot kakelaffären och mot mej själv som var så helsikes uppjagad och naiv att jag INTE begärde skriftliga löften.

eh...? SydEurope?

Lägga en död fisk på entrétrappan eller?

En ökänd MC-klubb har förvisso lokal rätt nära, men det kändes väl o-konstruktivt.

ClasseClas
Tyvärr inträffar detta alltför ofta, jag känner igen det från egna missöden. Det verkar inte finnas ngn respekt eller förståelse för de löften som ges från en del handlare.

Som "grädde på moset" har de inte ens skam i kroppen att självmant återkomma och berätta att de, dvs du, har ett problem. I stället ska du fungera som ngn förbannad administratör som håller ordning på deras beställningar. Bläh!!!

Om det är en seriös firma du har att göra med så är det givetvis superflinka att leverera ersättningsklinker (ev. dyrare plattor som du kan tänka dig att ta istället) så att plattsättaren kommer igång enligt plan.

Alt. 2 är att du vackert väntar på plattorna, bokar av plattsättaren och gör jobbet själv (rätt kul faktiskt ;) ;)) OCH ser för håken till att din handlare får rabattera den försenade leveransen.

Alt. 3 är som alt. 2 men då avbokar du lätt som en plätt de klinkers du beställt och köper på annat håll istället. Dumpa handlaren bara! För om du inte har ngn skriftlig leveransbekräftelse så finns det väl ingen skriftlig orderbekräftelse heller? ::) ::)
Försenad har du blivit i vilket fall som helst. Skadan är skedd. Hoppas att du inte pyntade ngt i förskott bara...

Sedan finns det fler alternativ som icke lämpar sig i tryck...

"Lägga en död fisk på entrétrappan eller? "

Hästhuvud (eller om det är tjurhuvud) i sängen låter mer lämpligt ;)

Åtminstone hade jag lust att göra det för några veckor sedan när jag råkade ut för ngt. liknande.

/Maxen

ClasseClas: Ersättningsplatta är inte att tänka på.... Vi har varit runt hela Stockholm och letat plattor, så det var just DENNA platta som vi spetsade in oss på. Annars hade vi aldrig beställt där.

Jag ser ett till alternativ: De pyntar plattsättare som lägger golvet vecka 3 - fast är det tillräcklig kompensation?

Att dumpa hela ordern ligger ju nära tillhands annars.

Jag måste ju ladda förhandlingslådan till den 27:e, så finns det fler förslag?

Syderope= pruta :-) långsökt men sann.....Iofs fisk på trappan är inte illa det heller men då e det bättre fisk i norra sverige på burk som stinker ordentligt.....

ClasseClas
Fasting65 skrev:
Jag ser ett till alternativ: De pyntar plattsättare som lägger golvet vecka 3 - fast är det tillräcklig kompensation?
Om du räknar att de har en 45-50% marginal på businessen så kan du jämföra den bruttovinsten mot din kost för plattsättaren. Tror inte de kommer att ställa upp på det när det inte finns ngt "svart på vitt".

Nja, jag skulle nog dumpa hela ordern o börja om. Det är inget kul att ha ett rum som som ger dåliga vibbar säkert en bra tid framöver pga den här typen av strul.

Från KO:s hemsida: :)

Vad ska jag göra om jag har beställt en vara och den kommer för sent?
Om exempelvis din beställda tvättmaskin inte levereras på den bestämda dagen kan du
- hålla inne betalningen,
- kräva att säljaren fullgör köpet och levererar varan,
- häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig,
- få skadestånd.

Avbeställning
Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Säljaren kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Han har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader han har haft i samband med beställningen, till exempel fraktkostnader.

Ofta är affären och tillverkaren helt i händerna på sina "just-in-time"- leverantörer. De lovar i god tro utifrån vad andra meddelat dem.

Vid POSITIVA förändringar (=mer försäljning än man trodde i leveranskedjan) inträffar därför alltid detta. Jag planerar att ha materialet ca två veckor före det behövs (utom vid stapelvaror man alltíd lagerför).

Det är min erfarenhet ;). Över 95% kommer i rätt tid, men vad hjälper det, när man MÅSTE ha de sista delarna för att kunna starta.

Det är bara att inse att detta kommer vi alltid att få leva med vid "succéprodukter" :)

Jag kan acceptera vissa leveransförseningar, men från att lova leverans idag/imorgon, den 22-23/12, till att inte leverera förrän vecka 3 är lite väl mycket för min del.

Att dessutom inte meddela mej som kund förrän jag ska hämta prylarna är snudd på kriminellt.

F*n vad jag blev irriterad igen - jag som nästan skrivit av min ilska och besvikelse.

Jag förstår dig Fasting!
Skitjobbigt...

Det är alltid jobbigt när dessa saker händer, det jobbigaste och mest irriterande är att säljaren inte ringde upp dig och meddelade detta. Du har några bra val att välja mellan, t.ex.:
-Häv köpet
-Få kompensation, t.ex plattorna lagda eller prisreduktion

Det finns säkert flet alt. att välja mellan.

Lycka till!

/ PJ

Sådane förseningar sker mycket ofta vill jag påstå. Har varit på en mängd byggen där just plattorna blivit försende. Men det gäller även fönster, snickerier osv... Dels beror det på tidsoptimismen och att leverantörerna lovar för mycket pga att de vill ha ordern....Det är aldrig kul att försvara detta mot kund/beställare. Och vad skall man säga?

Tror tyvärr inte dom kommer kompensera dej så mycket!
Jag hade hävt köpet och sedan tagit reda på vilken fabrikör som tillverkat plattorna du vill ha och letat upp nån annan som kan leverera dom till dej.

ClasseClas
Fasting65 skrev:
Jag måste ju ladda förhandlingslådan till den 27:e, så finns det fler förslag?
Varför vänta till efter jul? Låt de ta smällen idag och fira sedan jul i lugn och ro! (Det där varma järnet du vet... ;))

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.