Särskilt bra är Elux skåp från 90-talet

• Haha
Stickan56
  • Laddar…
Sålänge de byggdes i Motala mao.../östgöten...

Det var spisar och dammsugare som tillverkades i Motala. Skåpen
tillverkades i Mariestad

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P
Fotografen Fotografen skrev:
Lite halvt OT men om man vill ha ett skåp som håller 15 år, vad ska man köpa?
finns inga konsumentskåp
köp porkka

P
Z zica skrev:
Det är turkiska Arcelik som tillverkat de skåpen. Säljs under lite olika märken.
De hade problem med en serie förångare som rostade sönder och samman.
De har nu ändrat material och konstruktion på de nya.
Det är inte helt sant att det inte går att reparera. Vissa märken väljer att byta
förångare istället för att byta ut skåpen.
Lönsamt??

P
Z zica skrev:
Det var spisar och dammsugare som tillverkades i Motala. Skåpen
tillverkades i Mariestad
Dammsugare var väl ändå västervik

Göran.W
Fotografen Fotografen skrev:
Lite halvt OT men om man vill ha ett skåp som håller 15 år, vad ska man köpa?
Z zica skrev:
Särskilt bra är Elux skåp från 90-talet
Det finns inga som håller 15 år i dag.
Ska man ha något som håller ska man ha ett äldre Electrolux skåp med dubbla Danfoss kompressorer från slutet på 90 talet till början på 2000 talet.
Det som tillverkas i dag håller inte i närheten av samma kvalitet som förr och värst är nog Whirlpool och Samsung när det gäller usel kvalitet.

Och vill man verkligen ha någon kyl/frys/ugn/spis/micro/ mm i 15 år och mer, bara undrar!

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Och vill man verkligen ha någon kyl/frys/ugn/spis/micro/ mm i 15 år och mer, bara undrar!
Självklart och helst reparerbart till rimlig kostnad.

• Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Självklart och helst reparerbart till rimlig kostnad.
Inte den erfarenheten jag har när man bygger/fixar till folk, bara ut med det gamla och in med nytt.
OBS gäller även mig själv.

Inte den erfarenheten jag har när man bygger/fixar till folk, bara ut med det gamla och in med nytt.
OBS gäller även mig själv.
Är säkert så för det är den katagorin som du träffar och genererar dina jobb, för den andra kategorin som jag tillhör träffar du sällan på då de inte beställer de tjänsterna;)

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Min microugn köpte jag 1995...valde medvetet en modell med två vred utan finesser.

• Gilla
Gerd61 och 1 till
  • Laddar…
Verkar som det löser sig för oss iallafall. Grundig har ordnat så att den kommer bli utbytt. Skönt!

Tack för alla svaren. Hade aldrig gissat att det var något allvarligt fel om jag inte postat här.

Redigerat:
  • Gilla
Stickan56 och 5 till
  • Laddar…
Göran.W
Jag jobbar med att installera nya vitvaror och mina 2 kyl\frysar är 24 år gamla trots jag kan köpa nytt med bra rabatt.
Problemet är att det absolut inte är någon bra affär rent ekonomiskt för det nya håller i dag bara 5-10 år och på den tiden kommer jag inte ens i närheten av att spara in en ända krona på den lägre energi förbrukningen.
Så länge det gamla är fräscht och fungerar så byter jag inte ut dom för det finns ingen anledning.

Min Miele torktumlare är hela 32 år och fungerar än.
Har dock köpt en ny värmepumps tumlare som nu stått i köket i över 2 veckor.
Ja ni vet skomakarens barn.

• Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Jag jobbar med att installera nya vitvaror och mina 2 kyl\frysar är 24 år gamla trots jag kan köpa nytt med bra rabatt.
Problemet är att det absolut inte är någon bra affär rent ekonomiskt för det nya håller i dag bara 5-10 år och på den tiden kommer jag inte ens i närheten av att spara in en ända krona på den lägre energi förbrukningen.
Så länge det gamla är fräscht och fungerar så byter jag inte ut dom för det finns ingen anledning.

Min Miele torktumlare är hela 32 år och fungerar än.
Har dock köpt en ny värmepumps tumlare som nu stått i köket i över 2 veckor.
Ja ni vet skomakarens barn.
Då det tur att du inte jobbar på någon ÅVC, där är mycket nya grejer .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.