Håller på att riva en innervägg i vårt 30-tals hus, mellan de två lagren av brädor så är där ett brunt pappersliknande skikt. Jag hade förväntat mig att där skulle vara tomt, eller möjligtvis isolering. Vad kan detta vara, och är det säkert att bara ta bort det? (tänker på asbest, som vi blivit lite nojiga för här hemma, man borde väl egentligen testat putsen innan man började riva väggen :/ )

• Rivna träbrädor avtäcker ett brunt pappersliknande skikt i en vägg från 1930-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen är mellan groventré och serveringsgång, såvitt jag vet finns där varken el eller vvs inuti i den.

L
Det ser ut att vara en vindpapp av gammalt slag , i gamla väggar fanns det inte asbets
men vattenrören isolerades med asbets , stråmattor som tydligen är där har ingen asbets
Fortsätt tvista OJ , fel menar riva :)

Tack!

Undrar dock varför man har vindpapp i en innervägg, framför allt när det även var platsbyggda skåp på andra sidan väggen så lär det ju knappast ha dragit genom väggen även om ytterdörren stått öppen på entré sidan.

L
A ajn82 skrev:
Tack!

Undrar dock varför man har vindpapp i en innervägg, framför allt när det även var platsbyggda skåp på andra sidan väggen så lär det ju knappast ha dragit genom väggen även om ytterdörren stått öppen på entré sidan.
Vet inte hur gammalt huset är , kanske en tillbyggnad långt tillbaka i tiden , då är det en före detta yttervägg eller så satte någon det där för att motverka drag av något slag , eftersom det inte finns isolering , kan vara att dom villa ha det för att skåpen inte generera fukt ,
tror inte det kan förklaras eller komma fram varför i dagens läge , för den sitter kan man tänka på en utsida
Kommer det här upp flera gånger så har inte jag gjort det , det bråkar här

Det är vanlig asfaltpapp, den enda typ av "tätskikt" man hade tillgång till på 30-talet. Brädorna som du har frilagt är spräckpanel, ett vanligt underlag för rörning och puts.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.