Hej forumet! Jag håller på och ska renovera delar av köket och vid titt under ett köksskåp så upptäckte jag detta bruna gunk kring en av kopplingarna till avloppsröret:
Avloppsrör med brun beläggning under köksskåp, möjlig bakterieavlagring, brun runt koppling, fråga om läckage och åtgärd vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt spontana intryck är att det är liknande typ av bruna bakterieavlagringar som kan växa kring golvbrunnen i duschar. Fick enkelt bort det med en fuktad svamp och en droppe såpa.

Kollade sen om det läckte genom att lägga två ark toapapper runt delen sen hälla en kastrull vatten eller två i diskhon: pappret förblev snustorrt så verkar tätt.

Min fråga är nu förstås om detta är någonting som behöver åtgärdas! Har tolkat från internet att det bruna kan vara tätningsmassa men det borde inte gått bort så lätt eller? Kan det vara så att kopplingen läckt av trycket vid något tillfälle då det varit stopp och att avlagringarna uppstått då? Behöver man i sådana fall bry sig om detta nu som det inte tycks läcka? Vad tror ni?

Krilleman
E ed12345 skrev:
Vad tror ni?
Hej och välkommen till forumet @ed12345 ✅✅

Detta är antagligen gammalt glidmedel från montaget.
Är det torrt som du beskriver så är det inga problem. 👍

Hade detta "gunk" enkom kommit vid spolning av vatten, så hade allt varit undertill...

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tack Krilleman och tack för detta svar! Glidmedel var inte en möjlighet jag kände till och det låter vettigt som du säger att en läcka hade gett mer avlagringar undertill. Nojjig är man som nybliven ägare 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.