Vi hållar på att renovera vårt badrum och har anlitat en firma som är auktoriserad enligt BKR och har goda referenser. Dock verkar de vara ett gäng klåpare där jag börjar bli mer och mer orolig för om de gjort en enda sak rätt..

Badrummet är i princip färdigställt och slutbesiktning skall hållas på måndag. Nu öppnade jag brunnslocket och det ser ut som att ingen brunnsmanschett är ditsatt, man ser flytspacklet mellan brunn och golv. Detta kan väl ej vara en korrekt installation? Kommer detta innebära att man måste bryta hela golvet eller tom hela badrummet? För er information så har vi inte betalt en krona ännu utan det sker efter färdigställande (som nu ser ut att vara ett antal veckor bort igen....)

IMG_2398.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ju lite skumt ut .
Är det de ändå som känns fel ?

Det enda jag kan se men vem vet vad som ligger under ytan...Fallet tycks vara bra, ca 3cm på ca 2meter. Sedan har de slarvat med vissa detaljer som de åtgärdat men detta känns ju allt annat än bra..

Man har fyllt mellanrummet mellan slukristen och brunnen med fix, det är helt ok till och med att rekommendera för att skydda manschett / folie

Manschetten sitter bakom / under den plastdelen som har skruvar

Då är det nog inte något problem lite smutsigt om man ska vara petig .
Kunde varit lite mer perfekt

Ok så det är normalt att göra så här alltså? I mina föräldrars nyrenoverade badrum ser man klämringen och manschetten. Trodde det var så det skulle vara..

För att förtydliga så är fixet ca 2cm högt. Borde det inte sitta en förhöjningsring? (ber i ursäkt i förväg om det är dumma frågor..)

2 cm är ungefär det du får. Golvplattornas tjocklek och några mm fix

T
Inga konstigheter här och klämringen ser du ju, den vita med skruvar i! Jafo som är en brunnstillverkare har nämligen vita klämringar som man skruvar dit. Purus däremot har en grå klämring, förr var den blå och den trycks dit då den har en fjäder som spänns ut och håller klämringen på plats.

Att man skulle fuska eller skita i manschett eller klämring är bara idioti och inget man tjänar på. Endast klåpare som inte vet vad dom sysslar med som skippar manschett och klämringar och ja nu ska jag vara fördomsfull och säga att det är oftast utländska diton som inte har koll på svenska regler.

tack för alla era snabba och informativa svar till en person med tummen mitt i handen :)

Mikael_L
Ja det ser ut som det brukar.
Det är omöjligt att där se om manchett har använts, men klämringen sitter där i alla fall.

Sen har utrymmet mellan klämring och slukrist fyllts med fog, som många gör, så gjorde även jag.

Och jag själv lyckades inte få på fogen snyggare än sådär, det är nog ungefär sådär det brukar se ut.
När vatten och gegg runnit i brunnen något år så har det där antagligen bildat en ganska slät yta med svårbestämd färg. :)

Jag tror du dessutom har samma slukrist som jag. Visst är det en ganska tjock rostfri plåt (3-4mm) sen som galler med hål i dekorativa mönster?

Mikael_L skrev:
Ja det ser ut som det brukar.
Det är omöjligt att där se om manchett har använts, men klämringen sitter där i alla fall.

Sen har utrymmet mellan klämring och slukrist fyllts med fog, som många gör, så gjorde även jag.

Och jag själv lyckades inte få på fogen snyggare än sådär, det är nog ungefär sådär det brukar se ut.
När vatten och gegg runnit i brunnen något år så har det där antagligen bildat en ganska slät yta med svårbestämd färg. :)

Jag tror du dessutom har samma slukrist som jag. Visst är det en ganska tjock rostfri plåt (3-4mm) sen som galler med hål i dekorativa mönster?
Tack för svaret. Det stämmer bra att det är en 3-4 mm tjock plåt med hål i dekorativt mönster. Brunnslocket heter "Stockholm" och har kvadratiska hål.

K
Ska man vara petig och följa BBV till punkt och pricka så ska manschetten och klämringen vara synliga.
Sid 21 Punkt 4

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.