Har haft en del besvär med brunnen får inte upp vatten, ny pump ny backventil är tryck i ledningen har lossat efter hydropressen i smutsfilter är tryck kommer vatten om det är det jag häller på i på fyllningen vet jag inte provat o lossat efter en ventil som sitter efter hydropressen är tryck o står vatten i röret startar jag pump o öppnar kran är det rejält tryck ,kan det vara en propp ,detta är tryck ledningen,
Vad för pump, en i hålet och ny, 1-fas ( 1 propp )eller 3-fas ( 3 proppar ) Är det den sistnämnda, så kan vara att pumpen går åt fel hål, det kommer vatten men blir inget bra tryck då. Ett foto på brytare på väggen och ett foto på tryckströmbrytaren säger mycket.
Är en jetpump köpte en helt ny när det började krånglade nytt tillslagsbrytare nytt motorskydd nya rördelar i metall runt pump hade en rörfirma här en dag två man fick inte upp vatten bytte bottenventil o vinkelkoppling vid brunnen och en m rör vid pumpen ,fick räkningen i dag 11,1J jonaserik skrev:
OK Jetpump, då är det 1 - fas. Men kommer det inte något vatten alls. Tvärnit så att säga.björnuf skrev:
OK 3 fas då kan den gå åt fel håll, då finns ett motorskydd på väggen. Slår ifrån säkringarna, öppna motorskyddet, det är 3 tampar som kommer in på uppsidan och 3 st till pumpen på undersidan. Skifta 2 av dom övre eller dom undre, spelar ingen roll, var det skiftas. Så kommer pumpen att gå åt andra hållet.björnuf skrev:
Är pumphuset uppfyllt ordentligt och i slangen ner till brunnen. När du startar så ska du ha en kran öppen så att eventuell luft åker ut från pumpen.
Ska prova ,funderar på mängden vatten i brunnen är ju lägre ca 1m över backventilen om atmosfärstrycket är lägre ,vi har ju trott att det varit läcka vid ledning fram till pump.men det är fundersamt hade stege ner I brunnen och när rörfirman var här hade de fått in slangen med bottenventil emellan stegen så jag fick gå ner och o lossa vinkel kopplingen då var det rejält tryck med vatten och luft och det är ju märkligt om det var en läcka dåJ jonaserik skrev:OK 3 fas då kan den gå åt fel håll, då finns ett motorskydd på väggen. Slår ifrån säkringarna, öppna motorskyddet, det är 3 tampar som kommer in på uppsidan och 3 st till pumpen på undersidan. Skifta 2 av dom övre eller dom undre, spelar ingen roll, var det skiftas. Så kommer pumpen att gå åt andra hållet.
Är pumphuset uppfyllt ordentligt och i slangen ner till brunnen. När du startar så ska du ha en kran öppen så att eventuell luft åker ut från pumpen.
En Jetpump har bara förmåga att suga teoretiskt 8 meter, men brukligt att inte ha mer än max 6 meter. Och det är nivån mellan vattenytan och själva pumpen. 1 meter för bottenventilen under ytan är väl lite kort, då ska det vara en häftig tillrinning i brunnen, så inte nivån sjunker under bottenventilenbjörnuf skrev:
Ska prova ,funderar på mängden vatten i brunnen är ju lägre ca 1m över backventilen om atmosfärstrycket är lägre ,vi har ju trott att det varit läcka vid ledning fram till pump.men det är fundersamt hade stege ner I brunnen och när rörfirman var här hade de fått in slangen med bottenventil emellan stegen så jag fick gå ner och o lossa vinkel kopplingen då var det rejält tryck med vatten och luft och det är ju märkligt om det var en läcka då
Det har hållit 1 m eller lite till ,normalt brukar det vara mycket mer vatten ,lågt grundvatten nu ,J jonaserik skrev:En Jetpump har bara förmåga att suga teoretiskt 8 meter, men brukligt att inte ha mer än max 6 meter. Och det är nivån mellan vattenytan och själva pumpen. 1 meter för bottenventilen under ytan är väl lite kort, då ska det vara en häftig tillrinning i brunnen, så inte nivån sjunker under bottenventilen
Nej det var åt rätt håll, när jag öppnade en koppling kommer en rejä sprut men inte upp kanske en propp vid en äldre koppling under huset ,såg att det läckt där men ville ha igång o se så det inte är vid något rör , men upp i huset kommer inget så jagJ jonaserik skrev:
Inte för att vara tyken, men finns det någon ventil som inte är öppnad, den bör då sitta inne efter pumpen och inte under huset. Tryck under huset, kan dom ha förväxlat in/ut på pumpen tro. Röret/slang som är upptill på pumpen, är den som ska gå till huset, nertill på pumpen är sugsidan från brunnen. Ett par foton på pump och rör, på lite längre håll, så allt syns är bra. Gärna med någon text hur rören går.björnuf skrev:
Ja jag ska ta några bilder, det är rätt kopplat1¹J jonaserik skrev:Inte för att vara tyken, men finns det någon ventil som inte är öppnad, den bör då sitta inne efter pumpen och inte under huset. Tryck under huset, kan dom ha förväxlat in/ut på pumpen tro. Röret/slang som är upptill på pumpen, är den som ska gå till huset, nertill på pumpen är sugsidan från brunnen. Ett par foton på pump och rör, på lite längre håll, så allt syns är bra. Gärna med någon text hur rören går.
Röret som går till höger från pumpen och ut genom väggen. är det röret som kommer från brunnen. Det sitter en T-koppling högst upp och en plugg. så ska du fylla på vatten där och hoppas att det fyller rör/slang ner till brunnen. Det ka vara lite knöligt att fylla, om det ska klucka ut luft. I framtiden skulle jag koppla på en vanligt trädgårdslang där med en ventil. En slang som stoppas ner i en hink, gör att det kan vara lättare att få vatten till pumpen när det ska suga. Ingen större luftbubbla som gå in i pumphuset och den tappar vatten.
Så börja med att fylla uppe vid taket.
Ja det blir fullt direkt när jag fyller på vid teckning röret plugg,ska prova med en trädgårdsslang , återkommer gärnaJ jonaserik skrev:Röret som går till höger från pumpen och ut genom väggen. är det röret som kommer från brunnen. Det sitter en T-koppling högst upp och en plugg. så ska du fylla på vatten där och hoppas att det fyller rör/slang ner till brunnen. Det ka vara lite knöligt att fylla, om det ska klucka ut luft. I framtiden skulle jag koppla på en vanligt trädgårdslang där med en ventil. En slang som stoppas ner i en hink, gör att det kan vara lättare att få vatten till pumpen när det ska suga. Ingen större luftbubbla som gå in i pumphuset och den tappar vatten.