Gött!
Jag hade försökt få upp den och ersätta den. Eftersom man trots allt betalt för att gräva ned en pumpbrunn och pump mm, så har den behövts.
Iofs kanske gör ytterlighetsregnenet, men likväl ett behov.

Har du småbarn? Du kanske kan lägga en pall över eller något likande så du kan ha brunnen uppgrävd ett tag och observera nivån.

Jo precis det är så jag tänker oxå, jag tänkte bara att hur man sen installerar en ny, det ska väl vara något rör eller så till utloppet. Kanske löser sig själv när man väl fått upp den iofs. 😃

När jag väl hittade brunnen låg den endast 1dm ner med ett lock påskruvat så är inget farligt för barnen Medan man följer vattennivån

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Ja, du behöver få fart på pumpen. Denna pumpar ur vattnet från din dränering,som det är nu kan det mycket väl hända att det står vatten i dina dräneringsrör och då fyller de inte sin funktion. Hur som helst så är det utom allt tvivel att pumpen måste fungera för att du ska ha en fungerande dränering.

Det borde bara vara att lyfta rätt upp, men kanske sitter utloppsröret fäst på något sätt?

Redigerat:
Jo ska försöka ta mig tid imorgon att lyfta ur den och se vliken styrka det sitter. Var ganska trött efter att ha grävt längs med kabeln i 3-4h 😃

Någon som kan rekommendera pump att köpa, har ingen koll på pumpar för dränering, men vill ha med flöta för auto start o stopp. Men känner mig skeptisk till jula o biltemas, jag vill ju att den ska hålla ett tag

Ja, köp ingen jula eller biltema. Du måste ha en med inbyggd flottör annars kan den fasta mot brunnsväggen och då bränner pumpen. Skaffa också backventil så vattnet i stigarröet inte kan rinna tillbaka.

Kärcher har en bättre serie som kan köpas på bla. Clas Ohlsson, men har hört att dessa har havererat efter ett par år också tyvärr.

Flygt gör riktigt bra pumpar, SX-serien tror jag är rätt för dig, GT-modellen har nivårör istället för vippa. http://www.xylemwatersolutions.com/...ukter/lans-och-draneringspumpar/Sidor/SX.aspx

http://www.avloppscenter.se/vara-pr...-for-enklare-smutsat-vatten-bdt/flygt-sxm-2gt

Redigerat:
  • Gilla
wallejr
  • Laddar…
Härligt Tack för alla svar.
ja den pumpen såg pålitlig ut Får beställa den, backventil låter ju bra. Synd dem inte hade nån instruktion på nätet hur man ansluter sen men kanske inte är så svårt. I värsta fall får man ringa in någon vvs'are 😃

Du kan säkert få lite tips och råd där du köper den.
Funderar själv på en sådan Flygt jag länkade till för en källare vi har. Så du får väldigt rapportera i denna tråden hur det går sen :)

• Gilla
wallejr
  • Laddar…
Ta upp pumpen du har i brunnen först och kolla vad det är för någon.
Det såg på bilden ut som att det finns en sling med slang, antagligen för att kunna lyfta pumpen.
Edit: Vid närmare granskning så ser det ut som gummisladden, inte en slang. Kan det vara en blå flatslang man skymtar nere till vänster?

Backventil är det inte säkert att man ska ha, dom få literna vatten som kan finnas i slangen gör varken till eller från. Antagligen lyfter den bara 1-2m och sen är det självavrinning mot dagvattnet ändå. Om någon bit av slangen ligger på icke frostfritt så riskerar det att frysa om det finns backventil i.

Jo det finne en vajer som man kan dra i.
Det syns inte så bra i bilden, men halvvägs nere går slangen ut som det är tänkt att pumpas ut i.
Jag lyckas inte dra upp skiten just för detta rör tar emot. Jag har försökt o slita en del men utan resultat, risken är väl att jag knäcker slangen.
Då jag inte vet hur jag ska lyckas få upp pumpen får jag kanske ringa någon som får göra det åt mig, känns som man börjar ge upp.

Nu när det har regnat en hel syns tydligt med vatten längre ner och att det inte når upp till avrinningen så känner jag tvingad att få upp och ersätta pumpen

Redigerat:
Du kan inte få till en bättre bild nere i brunnen?
Pumpen är lös, men hålls fast av ett rör? Är det en slang eller ett fast rör, tex galvat vattenrör?

Det finns ett par olika system för fastsättning av pumpar. Alltifrån den enkla med slang i stor sling, till olika bajonettfattningar för fast installation. Vissa system kräver att man har en speciell adapter, andra att man har ett handtag med R25/R32 gänga i änden.

tex:
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=14288&art=24909463

Jag är inte hemma nu men ska försöka få till en bild senare. Men var svårt att få någon kvalite på bilden då brunnen var ganska djup.

Det liknar bilden i mitten på den länken du skickade men att utloppet med slang är betydligt längre ner och saknar det extra handtaget. Så slangen är fäst lite som en fast installation och verkar inte gå att komma förbi.
Går en slang från pumpen till som är fäst i slangen som går ut ur brunnen.

För att lyfta pumpen går det en vajer ner som är fäst direkt på pumpen.

Delen som sticker upp i mittenbilden brukar man ta loss. Så kan det vara även i din installation.

Jag vill tacka alla som engerat sig och försökt hjälpa mig, då jag trodde det skulle varandra ett smidigt ingrepp utifrån bilder och sådant jag läst om här.
Men pga tidsbrist och troligtvis ett stolpskott som installerat en gång i tiden så har jag idag varit i kontakt med en hantverkare som kan komma förbi och kolla.
Denne trodde dock att man kanske behövde gräva ner där slangen ut går på 2-3m för att ta loss den vägen och sedan installera en ny med möjlighet att enkelt byta ut den.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Jag tänkte uppdatera lite här vad som hänt för ev. lika förvirrande husägare som jag ska kunna hitta informationen.

Det började med att jag hade någon hantverkare på plats som kunde se eländet och komma tips eller hjälpa mig. Det slutade i en offert på 2 dagars arbete för 8000kr exkl moms + material o maskinhyra. Fick det aldrig specat hur många personer som skulle vara delaktiga eller riktigt vad han skulle göra :o.

Fick sen kontakt med en som hade jobbat med att byta ut såna pumpar tidigare genom kommunens vattenmyndighet och kom med värdefull information.
Jag trodde ju att slangen som gick vidare ut från brunnen var kopplad till något som man inte såg - därav att jag inte viste har jag skulle få upp pumpen. Men fick veta att det bara är att slita upp allting och sen ner med en ny pump o trycka in slangen så långt det gick i hålet.

Numer sitter det en ny pump i brunnen som jag köpte på bauhaus, bra eller skräp återstår att se. Men jag fastnade för att det var som ett hölje undertill så attden höjdes upp 1dm från marken.
Har lite problem att få flottören att reagera som den ska då brunnen är lite trång, men ska trixa lite mer med det i helgen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.