Hej

Har en brunn vid källaringången som känts igensatt. När jag rensade den upptäckte jag att den är inte kopplad till någonting. Det satt ett 10cm rör ner men sen blir det bara jord. Efter lite mer grävning hittar jag ett rör, dagvatten? Dränering?

Vattnet har letat sig runt och gröpt ur jord och betong runtom.

Hur löser jag nu detta?

• Hål i marken vid vägg, rostig tegelsten, vit avloppslock på betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av ett mörkt hål med jord och rötter, möjligen ett djurbo eller en grottingång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla in dig på röret under eller gjut igen allt. Har du tak ovanför trappan?

Bilar jag upp det befintliga röret eller hur tar jag mig in i det?

Nej inget tak över, men dock funderat på att bygga det ett tag.

Du kan börja med att borra försiktigt och sedan bila och leda ner ett rör från brunnen.

Om du inte har mycket vatten där så är kanske ett tak bättre , eller både och.

Kan jag sätta ett plaströr, nån slags byggfog runt i skarvarna och sedan gjuta runtom?

Tack på förhand från en med tummen mitt i handen 😋

Just kopplingen mellan brunn och gamla röret bör du prata med någon som kan, inte min starka sida. Hoppas någon annan i forumet har svaret.

Johan nöjd Johan nöjd skrev:
Kan jag sätta ett plaströr, nån slags byggfog runt i skarvarna och sedan gjuta runtom?

Tack på förhand från en med tummen mitt i handen 😋
Vad är det för typ av rör i marken du hittat? Plast? Tegel?

Johan nöjd Johan nöjd skrev:
Tegel
Osäker på hur du får ihop en spygatt med gamla dräneringsrör av tegel men det kanske går att ersätta en bit av tegelrören med moderna plaströr så att du kan få ihop det med en T-koppling.

Claes Sörmland
Det ser ut som att man helt enkelt gjort av avrinning till det sanddike som troligen också utgör husgrundens dränering. I sanddiket ligger en tegelledning för att leda bort vatten från det.

Så skulle man inte göra idag, alltså koppla på en dagvattenavrinning till husets dräneringssystem. Man skulle lägga en parallell ledning bort från huset. T ex till ett sandfång och sen till en stenkista.

Jag skulle inte öppna tegelledningen för då kommer allt bös från brunnen in i denna slutna ledning och sätter igen den. Husets dränering förstörs då.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Okok ja det låter rimligt.

Hur hade du valt att göra då? ☺️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.