Hej
Har en brunn vid källaringången som känts igensatt. När jag rensade den upptäckte jag att den är inte kopplad till någonting. Det satt ett 10cm rör ner men sen blir det bara jord. Efter lite mer grävning hittar jag ett rör, dagvatten? Dränering?
Vattnet har letat sig runt och gröpt ur jord och betong runtom.
Hur löser jag nu detta?
Har en brunn vid källaringången som känts igensatt. När jag rensade den upptäckte jag att den är inte kopplad till någonting. Det satt ett 10cm rör ner men sen blir det bara jord. Efter lite mer grävning hittar jag ett rör, dagvatten? Dränering?
Vattnet har letat sig runt och gröpt ur jord och betong runtom.
Hur löser jag nu detta?
Bilar jag upp det befintliga röret eller hur tar jag mig in i det?
Nej inget tak över, men dock funderat på att bygga det ett tag.
Nej inget tak över, men dock funderat på att bygga det ett tag.
Kan jag sätta ett plaströr, nån slags byggfog runt i skarvarna och sedan gjuta runtom?
Tack på förhand från en med tummen mitt i handen 😋
Tack på förhand från en med tummen mitt i handen 😋
Tegel
Det ser ut som att man helt enkelt gjort av avrinning till det sanddike som troligen också utgör husgrundens dränering. I sanddiket ligger en tegelledning för att leda bort vatten från det.
Så skulle man inte göra idag, alltså koppla på en dagvattenavrinning till husets dräneringssystem. Man skulle lägga en parallell ledning bort från huset. T ex till ett sandfång och sen till en stenkista.
Jag skulle inte öppna tegelledningen för då kommer allt bös från brunnen in i denna slutna ledning och sätter igen den. Husets dränering förstörs då.
Så skulle man inte göra idag, alltså koppla på en dagvattenavrinning till husets dräneringssystem. Man skulle lägga en parallell ledning bort från huset. T ex till ett sandfång och sen till en stenkista.
Jag skulle inte öppna tegelledningen för då kommer allt bös från brunnen in i denna slutna ledning och sätter igen den. Husets dränering förstörs då.
Redigerat:
Okok ja det låter rimligt.
Hur hade du valt att göra då? ☺️
Hur hade du valt att göra då? ☺️
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Golvbrunn i tvättstuga oisolerad platta.
Vatten & Avlopp -
Borrad brunn egen brunn problem
Teknik -
Vattenfilter till kran och dusch egen brunn, finns det något bra?
Vatten & Avlopp -
Äldre golvbrunn, besiktningsanmärkningar
Vatten & Avlopp -
Dagvattenbrunn vid ny källaringång, vilken brunnstyp?
Vatten & Avlopp