Hej, jag har en brunn i mitt garage som ser ut att behöva lite kärlek, vad är det för brunn? Kan jag byta endast den övre delen, alltså "locket" eller måste jag byta allt? Kan jag fylla igen den och aldrig mer behöva se den?

• Rostigt brunnslock i ett garage, fyrkantigt och mönstrat, med ett måttband intill för storleksreferens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunnen i garaget, delvis sliten, med ett runt betonglock i mitten, omgiven av rostiga och gråa ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en rensbrunn. Om avloppet fortfarande används ska du inte ta bort den.

Det är väl ett lock som går att ta bort längst ner?

E Eld skrev:
Ser ut som en rensbrunn. Om avloppet fortfarande används ska du inte ta bort den.

Det är väl ett lock som går att ta bort längst ner?
Ja locket går att ta bort och då är det bara ett orange rör som går i rikting ut mot gatan. Samt ett rör som kommer in detta rör från huset sett

Magnus E K
En rensbrunn är bra att ha, men hittar du ett passande lock i förgylld marmor så går det naturligtvis att byta till det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du kan ju också ta bort rosten från luckan med blästring eller genom att lägga lyckan i en säck med citronsyravatten en vecka och sen måla den med rostskyddsfärg så ser den gladare ut.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan ju också ta bort rosten från luckan med blästring eller genom att lägga lyckan i en säck med citronsyravatten en vecka och sen måla den med rostskyddsfärg så ser den gladare ut.
..eller elektrolys

W Wipe1 skrev:
Ja locket går att ta bort och då är det bara ett orange rör som går i rikting ut mot gatan. Samt ett rör som kommer in detta rör från huset sett
Om du tar bort eller blockerar rensbrunnen kommer du ångra dig bittert den dagen du får stopp i avloppet under golvet eller ut mot gatan. Den är till för att ge åtkomst till avloppet så att man kommer åt att rensa.

Lösningen blev att ta bort det befintliga locket samt ramen runt, skarva på med ett 110s rör så det kommer upp i golvnivå, gjuta runt sen en ny liten rund brunnsbetäckning

• Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.