Hallå folk!
Tycker att jag får väl mycket misslyckade tändningsförsök i min pelletsbrännare senaste tiden.
Inte en aning vad det beror på men varje gång jag har upptäckt att pannan står och startar om en gång till med ny omgång pellets i brännaren lyckas tändningen.

Jag tycker det är väldigt stor färgskillnad på denna leverans pellets mot det jag har kvar från förra omgången från i våras.

Är det så att det är svårare att tända pellets om den innehåller mera bark? Leverantör är en av Sveriges största.

Kan jag göra något med inställningarna för att tändningen ska lyckas bättre?

• Två högar av cylindriska pellets på en skitig vit yta, troligtvis biobränsle eller djurfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun pelltes beror inte på bark utan på tillverkningsprocessen.
En bra pelletsbrännare löser tändproblemet, En del brännare som fortfarande säljs har inte förändrats särskilt mycket på 20 år. 20 kW effekt och ett runt rör att elda i "precis som en oljebrännare" som reklamen då uttryckte det.

Det är inte bara så att pelletsen är fuktig.

nja det är skillnad på olika. Visst kan ljus pellets bli svedd på ytan av tillverkningen men det finns mörkare pellets beroende på material för det. Jag fick en blandning av ljus och mörk nu sist och det är inga problem. Ser ut som de medvetet blandat dessutom.

A AG A skrev:
Det är inte bara så att pelletsen är fuktig.
Nej det tror jag inte. Förvarat som alla andra gånger och känns som vanligt när man krossar den i handen.

S Stefan1972 skrev:
nja det är skillnad på olika. Visst kan ljus pellets bli svedd på ytan av tillverkningen men det finns mörkare pellets beroende på material för det. Jag fick en blandning av ljus och mörk nu sist och det är inga problem. Ser ut som de medvetet blandat dessutom.
Denna är mörk invändigt så inte bara på ytan. Men jag vet inte om högra barkmängd kan påverka hur lätt det är att tända nämnvärt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.